klyban skrev 2016-12-19 15:57:21 följande:
Jag går inte på såna "argument" i en saklig diskussion.
Och givetvis har inte sporadisk konsumtion någon påverkan på arbetet.
Konsumtion är lagligt i många andra länder, och detta i sig gör att det är "olagligt" ett icke fungerande argument, då det är inte olagligt att ha metaboliter av en drog i Sverige.
Och vi har massor i nedre halvan som konsumerar i de länder där konsumtion är tillåtet.
Åklagare lägger MASSOR av fall vid påvisad metaboliter i urinen, just pga konsumtionen skett i annat land där det är lagligt.
Och eftersom vi i Sverige inte kör dubbel bestraffning, betyder att de som konsumerar droger i ett land det är lagligt att konsumera kommer inte att bli lagförda.
Har inget emot att ens arbetsplats kollar berusning på arbetstid, varför inbillar du dig nått så tokigt?
Ett urinprov bara kan se att det förekommit konsumtion av en drog någon gång, det säger inte nått annat.
Och som sagt vad metaboliter är inte olagliga.
Sen är inte en arbetsplats ett ställe som ska hålla på med polisiära uppgifter.
Forskningen säger att ~4%(Källa:NIDA) får en problematisk konsumtion av cannabis, det är inte många mot andra droger som tex alkohol som ligger på ~12-15%.
Och aldrig förnekat en del får problem med cannabis.
Det är färre och färre som ens har kontakt med de som säljer droger, då försäljningen av droger börjar skifta över till nätet.
Och de få ggr "utpressning" sker, kan man nog räkna på en hand.
Så ett obetydligt problem, eller tom ett icke problem.
Ja, konsumtion är olagligt i Sverige, men så många tar sig en röka i Danmark, och det är som sagt vad inte olagligt att röka i DK och sen komma hem skyhög 10min senare.
Så där faller argumentet att det är olagligt alla dagar i veckan och två gånger på söndag.
Ja, skriver man ett anställningskontrakt, så får man följa detta eller ta konsekvensen av att ha brutit mot kontraktet.
Så inget konstigt alls.
Sen har vi ett problem, företagen betalar inte min fritid, därför kan de inte ställa krav på min fritid.
Mer än möjligtvis att jag inte smutskastar företaget.
Och kör du drogliberal en gång till om du vill, dock ett helt verkningslöst argument i en saklig diskussion.
Det är väl bara om du vill förstöra diskussionen genom inte vara saklig som det vore på sin plats, men det i sig blir rätt tydligt.
Och folk kan dra slutsatsen att du inte kan vara saklig.
Som sagt, i Sverige är det olagligt att bruka, nej det måhända att det inte är olagligt i vissa andra länder, men jobbar du i Sverige på ett jobb där de har nolltolerans så gör du det, du har alltid valet att inte ta jobbet, men väljer du att ta jobbet så gör du det på de premisser som finns. Spelar ingen roll om du anser dig ha rätt att röka på fritiden om din arbetsplats har nolltolerans. För då har du skrivit på att du skall avhålla dig från det även på din fritid genom att skriva på arbetskontraktet, där du då även godkänner slumpvisa drogtester.
På det sättet så betalar företaget för din fritid, du får lön för ditt arbete, du har skrivit på kontrakt vad som gäller för att få den lönen. Röker du på på din fritid så har du brutit mot ditt kontrakt. Så i det läget får faktiskt din arbetsgivare lägga sig i vad du gör på din fritid!
På arbetsplatser där man inte har skrivit på ang nolltolerans och drogtester så gäller självklart något annat.
Nu är det så att det i Sverige (och även i Danmark, Holland och andra länder) finns arbeten där det råder nolltolerans (även om bruk är lagligt i landet i fråga). Tar man ett av dessa arbeten skriver man på kontrakt och då får man helt enkelt bita i det sura äpplet att inte röka på ens på sin fritid (eller faktiskt överkonsumera alkohol, vet om yrkesgrupper där de mäter levervärden för att övervaka din konsumtion av alkohol också!!)!
Att sen du anser att det är fel får stå för dig, det är fritt val att ta eller inte ta en tjänst där dessa regler finns. Och jag tycker att det är bra att det finns dessa regler inom vissa arbetsgrupper (har själv tillhört dessa grupper i olika omgångar) och även om jag för 15 år sedan var en brukare av cannabis så är jag helt ok med att inte nyttja droger när jag har ett arbete som kräver av mig att jag är helt ren. Det är helt och hållet mitt val att ta jobbet och jag vet om att de perioder då jag har rökt så skulle inte vare sig jag eller mina vänner som också rökte varit i skick att genomföra mina arbetsuppgifter på lämplig nivå, ens de dagar då vi var rena...
Faktum kvarstår att oavsett vad man tycker om droger i sig så är det rätt att visa yrkesgrupper inte nyttjar ens på sin fritid, och det är ok att man kontrollerar om de gör det! Vill du inte bli testad för om du nyttjar (alltså inte bara för berusningsgrad för stunden) så välj ett annat arbete! Det är inte svårare än så!