Hur tycker du lucia ska firas på förskolan?
Jag tycker själv inte så mycket om detta att alla barn ska klä ut sig och alla ska komma och titta. Mina barn vill aldrig delta utan vi står mest och tittar på. Dessutom är det stressigt och bidrar till utanförskap för en del barn. Föräldrarna kanske kommer från annan kultur eller inte har råd att ordna med luciakläder.
Både på dotterns förskola och förskolan där jag jobbar har vi föräldrafika och en kort sångsamling tillsammans med föräldrarna.
På mina barns förskola är föräldrarna alltid inbjudna, sen får barnen välja om de vill stå i "tåget" eller om de vill sitta med sin förälder och sjunga. Brukar vara lite blandat. Utklädningsnivån är också blandad, vissa i full utstyrsel och andra har bara tomteluva. Imorse var det även en dinosaurie med i luciatåget. Det tycker jag känns som en alldeles lagom pretantiös inställning på en förskola.
På mina barns förskola är föräldrarna alltid inbjudna, sen får barnen välja om de vill stå i "tåget" eller om de vill sitta med sin förälder och sjunga. Brukar vara lite blandat. Utklädningsnivån är också blandad, vissa i full utstyrsel och andra har bara tomteluva. Imorse var det även en dinosaurie med i luciatåget. Det tycker jag känns som en alldeles lagom pretantiös inställning på en förskola.
Behövs inga föräldrar på firanden.
För min del får det gärna vara traditionellt. Det största frågetecknet jag har dock till luciafirandet är varför många förskolor lägger tiden klockan typ 13. Kan inte tycka det är rimligt att man ska behöva välja att antingen förlora en halvdags inkomst eller missa framträdet - slipper då ha ledsna barn.
De får fira hur sjutton de vill och klä ut sig till allt från pridefärgade julklappar till Zlatan-kopior bara jag slipper stå ute i tio minusgrader och frysa rövskägget av mig!!
/fortfarande traumatiserad sedan lucia 2006
Det är väl inte tradition att föräldrar bjuds in för att titta på Lucia, i skolorna. Alla skolbarn kan ju inte vara med i luciatåget.
Tittar vi däremot på förskola så brukar ju alla föräldrar bli bjudna. Den traditionen tycker jag ska vara kvar.
Svarade övrigt.
På barnens förskola firar man lugnt på dagen utan föräldrar och 17.00 är föräldrar inbjudna att lyssna på de äldre barnen utomhus.
Jag tycker inte man måste ropa tradition=föräldrar. Men jag är glad att man lyckats ha ett fungerande firande på förskolan sedan 2010. Behöver man ändra något ett år så går världen inte under, i år lussade inte 5-åringarna för arbetande på kommunhuset, men de överlevde ändå...
Hos oss har det varit toppen. Kl 07.30 på morgonen, alla hinner till jobbet efteråt. Det är utomhus = Alla får plats och man slipper stå och fundera på alla baciller som sprids i december. Sen kör de frukost för alla barn när man lämnat av barnen, typ 07.45 så det blir en mysig aktivitet när föräldrarna gått.
Jag tror att de sista åren har skippat att ha med de allra yngsta i tåget och det är bra, det önskar jag vi hade skippat för våra barn när de var 1-2 år, de är alldeles för små för att fatta någonting av det ändå.
Övrigt.
Det kan väl vara lite flytande? Man följer intresset i barngruppen.
Dinosaurie luciatåget lät ju som en bra variant. De som vill får vara med i tåget utklädda till det de vill. De som inte vill vara med slipper. Perfekt.
Övrigt: Förskolan borde fira det utan inbjudna föräldrar, för att undvika stress för föräldrarna!
Övrigt - här har det funnits två varianter. När barnet är yngre har vi varit inbjudna vid 9 och suttit med i samlingen typ o sjungit med barnen. jättesvår tid om man jobbar.
Med äldre förskolebarn har de haft luciafirande ngn vecka innan eller efter själva lucia, vid 18tiden ungefär. Barnen har sjungit lite sånger och de har tyckt det var jättekul.
sedan har alla haft med sig eget fika - kan möjligtvis bytas ut till att förskolan bjuder på pepparkakor så det inte blir ngn övrig kostnad. men en del har med kvällsmackor tex o äter.
Har varit jättebra :)
Mitt ena barn går på en förskola där svenska barn är en raritet. Det var ändå god uppslutning tycker jag. Enda trista var att platsen de valt är så mörk att det inte gick se barnens ansikten. Vår lille kille var tomte och satt så fint med lite stöd av fröken. Efteråt bjöds nog på glögg och pepparkaka, men vi fick rusa vidare till nästa förskola. Där hann vi både titta och fika efteråt. Nästa år hoppas vi att lillen får plats på storasysters förskola, så stressen minskar. Vi fick ändå avstå min bonusdotter andra firande då de meddelade ändring av tiden på fredagen, så det krockade med de andra tvås. Så urusel planering från skolans sida även om vi bad tösen fråga för att veta i god tid.
Vi hade kl 17 och 17.30.