• Treansresa

Tittade ni könet? Och varför? :)

Är nyfiken på om just du tittade vad det är för kön? Varför gjorde du det? Ångrar du dig idag?

Jag har inte tittat med ettan. Men tvåan tittade vi med. Nu väntar jag trean och kan verkligen inte bestämma mig om vi ska titta.

• Svar på tråden Tittade ni könet? Och varför? :)
  • JvN

Kollade inte med första. Med andra kollade vi pga att jag visste att jag skulle behöva vara sövd ( fick tyvärr inte veta det först sent i första graviditeten). Efter första barnet kom kändes det lite "snopet" och ledsamt när jag vaknade upp och det kändes som om ALLA andra redan visste vad det blev. Även fast det absolut inte spelade någon roll vad det blev så ville jag vara med på överraskningen andra gången.

• vadelma

Vi kollade också. Det är tusen saker vi vill veta om bebisen och som vi är nyfikna på. Att få veta åtminstone en av de sakerna tyckte vi var jättebra. Vi ångrar oss inte alls, utan nu är det tvärtom mycket lättare att föreställa sig honom, prata om honom och fundera på namn.

• thweni

Med 1an kollade vi inte, vi tänkte fråga på ul men sen var vi bara så glada att allt såg bra ut.

Med 2an kollade vi för att då ville vi verkligen veta. I efterhand var det skönt för att jag knöt an på ett annat sätt eftersom vi då bestämde namn. Sen dog hon i magen 2 dagar före bf och därför är jag nu glad att vi tog reda på könet för på ett sätt fick vi "mer tid" med henne.

Är gravid med 3an och planerar att ta reda på könet igen, om vi kommer så långt (man vet aldrig). Är i v.11 nu.

• basio

Jag har kollat med alla mina barn. Med ettan var det ren nyfikenhet, men sen när han föddes prematurt var det otroligt skönt att det i alla fall fanns en sak som jag visste om honom.

Tvåan var en otroligt komplicerad graviditet och vi visste inte om det skulle gå bra. Då var det skönt att redan tidigt få veta att det var en pojke!

Med trean ville jag hemskt gärna ha en flicka och kände att jag behövde tid på mig att vänja mig om det var en pojke. Det visade sig vara en flicka, men jag hade svårt att tro på att detta Var sant. Så vid förlossningen kollade jag flera gånger och visst var det en tös!

Denna gången ska vi kolla också. Helt enkelt för att vi är otåliga!

• GrönaDruvan

Kollade aldrig med ettan och tvåan eftersom jag ville ha en överraskning vid förlossningen.
    Nu några år senare är jag gravid igen, med enäggstvillingar, och vi tänker kolla denna gång. Dels för att jag är nyfiken och dels för att kunna planera inköp och allt sånt. Det är ju en riskgraviditet och man vet ju aldrig hur man kommer må eller hur tidigt de kommer.

• bohan85

Inte kollat med första och heller inte nu med andra. Dock är jag väldigt nyfiken denna gång men bara 4 veckor kvar nu så får snart veta :)

• Connie07

Jag var nyfiken och ville planera namn och köpa kläder.För mig var det stort och viktigt att veta!

• Harvester

Ja, det gjorde vi. Är så nyfiken så hade aldrig kunnat låta bli även om könet egentligen inte spelade nån roll. Bra att veta gällande namn (hade sjukt svårt ändå).

Varför i hela världen skulle man ångra det??

• Harvester
    Arbetsmyran76 skrev 2016-12-16 21:20:23 följande:

Mig veteligen är bebisar utformade så pass lika att alla kläder passar dem oavsett kissorgan

Visst är det så, men som du säkert vet vill många klä pojkar i blått och flickor i rosa. Det är väl upp till var och en?
  • Harvester
    GrönaDruvan skrev 2016-12-16 18:17:47 följande:

Kollade aldrig med ettan och tvåan eftersom jag ville ha en överraskning vid förlossningen.

Nu några år senare är jag gravid igen, med enäggstvillingar, och vi tänker kolla denna gång. Dels för att jag är nyfiken och dels för att kunna planera inköp och allt sånt. Det är ju en riskgraviditet och man vet ju aldrig hur man kommer må eller hur tidigt de kommer.

Lite off-topic, men hur vet man att det är enäggstvillingar och inte tvåäggstvillingar?
  • GrönaDruvan
    Harvester skrev 2016-12-17 03:10:19 följande:
    Lite off-topic, men hur vet man att det är enäggstvillingar och inte tvåäggstvillingar?
    Det vet man inte alltid, men jag har endast en tunn tunn skiljevägg mellan och dom delar moderkaka. Så det är enäggs. Det var aldrig någon tvekan när de gjorde ultraljud.
    Tvåäggs har alltid varsen moderkaka, dock kan de två moderkakorna växa ihop och se ut som en, så det kan vara svårt att veta. Tvåäggs ligger ofta i varsin säck också.
    Många gånger krävs det DNA tes för att veta om det är enäggs. Är det olika kön är det alltid tvåäggs.
  • Arbetsmyran76

Jo jag har märkt det
    Bara tanken på att ha en egen garderob i en färg ;(
    Sen är det tydligen oootroligt viktigt att Alla vet ens barn könsorgan - kanske för att det döljs av kläder vilket inte hår o ögonfärgen gör

• GrönaDruvan
    Arbetsmyran76 skrev 2016-12-17 09:44:20 följande:

Jo jag har märkt det
    Sen är det tydligen oootroligt viktigt att Alla vet ens barn könsorgan - kanske för att det döljs av kläder vilket inte hår o ögonfärgen gör

Fast det där är väl ändå upp till var och en vad man väljer att göra. Tror de flesta kollar av nyfikenhet, inte för att könet spelar någon roll.
    Jag kan tycka den här hetsen om att allt ska vara så jäkla könsneutralt har gått för långt. Vi är två olika kön och kommer alltid att vara.
    Sen vilka färger man väljer att klä sina barn i eller vad de leker med är väl oviktig.
    Min ena son är väldigt "pojkig" och älskar allt "coolt" och "fräckt". Min andra son på snart 8 år älskar rosa och glitter och leker med Barbie och leker nästan bara med tjejer. Så what? Jag vill ändå veta könen på mina tvillingar denna gång.
  • Connie07
    Arbetsmyran76 skrev 2016-12-17 09:44:20 följande:

Jo jag har märkt det

Ja,ville veta om jag ska köpa från pojk/flick avdelning.Antingen små söta klänningar och annat fint,eller pojkkläder.
  • Treansresa
    Arbetsmyran76 skrev 2016-12-17 17:15:44 följande:

Ramlar snoppen av om pojken får en klänning på sig?

Var ingen sådan diskussion jag ville ha. Jag vill bara ha svar på mina två frågor. Provocera får du göra i någon annan tråd. Här ska vi vara glada och dela med oss. Inte dömma!
  • GrönaDruvan

Tror du är inne i fel tråd o surrar. Det handlar ju inte om det. Jobbiga människa.
  • Connie07

Ska man köpa massa klänningar till sin nyfödda son?Varför?
Svar på tråden Tittade ni könet? Och varför? :)