• Ellie Something

Försäljning av belånat hus vid arv

Hej!
    Har nyligen ärvt ett hus som är belånat. Banken (en liten lokal bank) vill inte låta mig ta över lånen och huset ska därför säljas.
    Banken har sett ut en mäklare som hör till deras eget bolag som de vill att jag ska kontakta. Det jag undrar är om jag själv har rätt att välja fastighetsbyrå samt mäklare, eller om jag måste ta den som banken har valt? Kan jag sköta försäljningen utan bankens inblandning så länge som de får sin del av vinsten vid en försäljning?
    Anledningen till att jag vill välja ett annat bolag är att både banken och mäklaren har gjort ett mycket oseriöst intryck, glömt att höra av sig, sagt rena juridiska felaktigheter, sagt emot sig själva osv. Banken tog dessutom 5 månader på sig att besluta sig för om de skulle ge mig ett lån eller inte, detta fastän de hade alla uppgifter från början, och trots att de lovat att fatta ett beslut inom ett par veckor. 
    Deras mäklare som skulle värdera huset dök inte ens upp på avtalad tid, utan istället på en självvald tid, utan att informera om det innan. Han betedde sig mycket märkligt i allmänhet, tittade knappt på huset, det hela tog 5 min. Sedan sänkte han värdet på huset med flera hundra tusen, utan att kunna förklara varför. Samtidigt som det egentligen skett en reell värdeökning på huset med flera hundra tusen, dels genom investeringar och renoveringar, och dels genom att priserna i området ökat kraftigt på senare tid.
    Sedan undrar jag också om jag rent juridiskt sett skulle kunna kontakta en annan bank och höra med dem om de vill låta mig ta över lånen?

Jag skulle gärna fråga banken, men de vägrar konsekvent att svara på några som helst frågor, trots att jag är kund hos dem. Har ingen erfarenhet om regler när det kommer till banklån eller fastigheter, då jag aldrig förut haft vare sig lån eller hus. Om någon har erfarenhet av detta skulle jag bli mycket tacksam.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Försäljning av belånat hus vid arv
  • Kjell2

Är det du som står på lagfarten kan du låta vem som helst sälja. Är det dödsboet blir det knepigare men borde gå. Kontakta en annan mäklare för att få hjälp.

• Ellie

Jag borde inte svara eftersom jag inte är insatt i lagen, men det känns spontant som om du självklart kan gå till andra banker för att få ett lån, och sedan lösa lånet från banken huset ligger hos. De kan väl inte förbjuda dig att lösa lånet? Och de kan ju inte förbjuda dig att låna någon annanstans.

• Kerubmamman

Har du pratat med någon annan bank om bolån? Med tanke på hur knepiga de verkar vara på nuvarande bank.. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ellie Something

Tack för era svar! Uppskattar det verkligen. 

Verkligen skönt att höra. Vilken lättnad.
    Kjell2: Ja det är jag som står på lagfarten, så då borde det kanske inte bli några problem. 
    Då ska jag kontakta en annan bank inom kort, eftersom jag helst av allt vill behålla huset om det går. Det tillhörde min mamma och är svårt att skiljas från det.
    Skulle det sedan trots allt bli en försäljning så känns det trots allt mycket bättre att kunna välja en mäklare som man har förtroende för. Så att saker går rätt till så att säga.

Nu känns det redan lite bättre faktiskt. :) Det svåraste är att inte veta. 

Tack igen för hjälpen och ha en fin dag hörni! :)

• Kjell2
    Ellie Something skrev 2016-12-15 15:32:34 följande:

Tack för era svar! Uppskattar det verkligen. 

Verkligen skönt att höra. Vilken lättnad.
    Kjell2: Ja det är jag som står på lagfarten, så då borde det kanske inte bli några problem. 
    Då ska jag kontakta en annan bank inom kort, eftersom jag helst av allt vill behålla huset om det går. Det tillhörde min mamma och är svårt att skiljas från det.
    Skulle det sedan trots allt bli en försäljning så känns det trots allt mycket bättre att kunna välja en mäklare som man har förtroende för. Så att saker går rätt till så att säga.

Nu känns det redan lite bättre faktiskt. :) Det svåraste är att inte veta. 

Tack igen för hjälpen och ha en fin dag hörni! :)

Kan vara idé att inte vänta för länge. Nuvarande bank kan få för sig att kräva in lånet.

• nattuv

Som redan påpekats. Kontakta genast en annan bank. Kontakta även en advokat för rådgivning. En advokat kostar en del men kan i slutänden visa sig vara väl använda pengar.

Svar på tråden Försäljning av belånat hus vid arv