Försäljning av belånat hus vid arv
Hej!
Har nyligen ärvt ett hus som är belånat. Banken (en liten lokal bank) vill inte låta mig ta över lånen och huset ska därför säljas.
Banken har sett ut en mäklare som hör till deras eget bolag som de vill att jag ska kontakta. Det jag undrar är om jag själv har rätt att välja fastighetsbyrå samt mäklare, eller om jag måste ta den som banken har valt? Kan jag sköta försäljningen utan bankens inblandning så länge som de får sin del av vinsten vid en försäljning?
Anledningen till att jag vill välja ett annat bolag är att både banken och mäklaren har gjort ett mycket oseriöst intryck, glömt att höra av sig, sagt rena juridiska felaktigheter, sagt emot sig själva osv. Banken tog dessutom 5 månader på sig att besluta sig för om de skulle ge mig ett lån eller inte, detta fastän de hade alla uppgifter från början, och trots att de lovat att fatta ett beslut inom ett par veckor.
Deras mäklare som skulle värdera huset dök inte ens upp på avtalad tid, utan istället på en självvald tid, utan att informera om det innan. Han betedde sig mycket märkligt i allmänhet, tittade knappt på huset, det hela tog 5 min. Sedan sänkte han värdet på huset med flera hundra tusen, utan att kunna förklara varför. Samtidigt som det egentligen skett en reell värdeökning på huset med flera hundra tusen, dels genom investeringar och renoveringar, och dels genom att priserna i området ökat kraftigt på senare tid.
Sedan undrar jag också om jag rent juridiskt sett skulle kunna kontakta en annan bank och höra med dem om de vill låta mig ta över lånen?
Jag skulle gärna fråga banken, men de vägrar konsekvent att svara på några som helst frågor, trots att jag är kund hos dem. Har ingen erfarenhet om regler när det kommer till banklån eller fastigheter, då jag aldrig förut haft vare sig lån eller hus. Om någon har erfarenhet av detta skulle jag bli mycket tacksam.
Tack på förhand!