• Autumnus

    Fakturering

    I mitten på augusti hade jag min bil på lagning efter en liten incident med kofångaren.


    Självrisken ska jag stå för och har väntat på fakturan sedan dess.
    IDAG får jag ett samtal från firman som säger att jag inte har betalat, trots att 2 (TVÅ??) fakturor skulle vara skickade. Jag fattar verkligen ingenting av det här då ingen av dessa nått mig.
    Lite märkligt kan jag tycka, då alla andra räkningar/fakturor hittar fram som de ska.
    Han tyckte det var "snällare" att ringa än att skicka betalningarna vidare till Kronofogden och att jag lika gärna kunde komma upp och betala istället för att han skulle skicka en tredje (??) faktura.


    Eftersom jag råkar vara lite av ett "kontrollfreak" kan jag inte släppa att två fakturor inte ska ha kommit fram till mig.
    Så jag ringde upp och önskade få fakturakopior på de som han säger ska vara skickade, men det känns som om han bara svamlar bort det, eller så vet han inte hur hans faktureringssystem fungerar.


    OM det nu är som han säger, att det är skickat två olika fakturor.Då ska det väl gå att få fram kopior av dessa?
    Det är mest bara för att jag verkligen vill se att de Är skickade ett visst datum. Märkligt att Posten lyckas slarva bort enbart hans fakturor ...


    Mitt upp i allt säger han, att de lämnat fakturan i bilen då de lämnade den. Nope, inga papper alls fanns i bilen från dom.


    I nästa andetag pratar han om att fakturan skrevs ut 13/10 med förfallodatum 2/11 ... hur kan de då ha lämnat den i bilen 16/8?


    Rent spontant känns det som om hans revisor är på honom då det närmar sig årsbokslut och dylikt och han inser han missat någon fakturering och försöker snabba på det genom att göra på det här sättet?


    Jag vet såklart inte vad det är för faktureringssystem han använder - MEN, jag undrar alltså: Är, eller borde, det vara möjligt att få kopior på de två fakturor han hävdar är skickat?


    Jag har inget emot att betala, bara förfarandet som nu dök upp då inga fakturor hittat fram till mig och han tycker jag kan komma in och betala istället.

  • Svar på tråden Fakturering
  • Dixie

    Låter ju som om han inte har kolla på bokföringen - att få en kopia borde inte vara så svårt!

  • Kjell2

    Släpp detta och betala via giro. De har klantat till det.

    Om du ändå får för dig att åka dit och betal se till att du får ett kvitto.

  • Maramina

    Vad spelar det egentligen för roll? Det har ju inte hamnat hos kronofogden.

    De har gjort ett jobb de inte har fått betalt för, vilket du är medveten om. Be om en ny faktura som du betalar eller så åker du dit och betalar och begär kvitto på det hela. Litar du inte på den verkstaden och tror att de ljuger om skickad/lämnad faktura så är det ju bara att du inte anlitar dom igen utan att du går till en konkurrent nästa gång. Det man kan fråga sig är varför du inte har reagerat på att du inte har fått någon faktura på det utförda jobbet?

    Och ja, fakturorna kan mycket väl ha försvunnit med posten. PostNord har enorma problem med sina leveranser, vilket också uppmärksammats i media den senaste tiden. Jag har själv upplevt det vid några tillfällen och har numera alla de fakturor som går att få digitalt just digitalt eller via autogiro.

  • Autumnus
    Kjell2 skrev 2016-12-15 13:14:20 följande:

    Släpp detta och betala via giro. De har klantat till det.

    Om du ändå får för dig att åka dit och betal se till att du får ett kvitto.


    Det är möjligt att de har gjort det.

    Men då kan man väl vara sjysst och säga det istället för att säga sig "vara snäll och ringa och inte skicka det vidare till kronofogden".


    Jag gillar inte fulspel.

  • Kjell2
    Autumnus skrev 2016-12-15 13:34:57 följande:

    Det är möjligt att de har gjort det.

    Men då kan man väl vara sjysst och säga det istället för att säga sig "vara snäll och ringa och inte skicka det vidare till kronofogden".


    Jag gillar inte fulspel.


    Fullt men inte mycket att göra. Betala via giro och anlita en annan verkstad i framtiden.
  • Autumnus
    Maramina skrev 2016-12-15 13:33:14 följande:

    Vad spelar det egentligen för roll? Det har ju inte hamnat hos kronofogden.

    De har gjort ett jobb de inte har fått betalt för, vilket du är medveten om. Be om en ny faktura som du betalar eller så åker du dit och betalar och begär kvitto på det hela. Litar du inte på den verkstaden och tror att de ljuger om skickad/lämnad faktura så är det ju bara att du inte anlitar dom igen utan att du går till en konkurrent nästa gång. Det man kan fråga sig är varför du inte har reagerat på att du inte har fått någon faktura på det utförda jobbet?

    Och ja, fakturorna kan mycket väl ha försvunnit med posten. PostNord har enorma problem med sina leveranser, vilket också uppmärksammats i media den senaste tiden. Jag har själv upplevt det vid några tillfällen och har numera alla de fakturor som går att få digitalt just digitalt eller via autogiro.


    Jag har reagerat på varför ingen faktura kommit - men är det verkligen upp till mig att ringa och efterfråga den? (Kanske borde ha gjort det om de nu ska ha varit skickade men inte kommit fram.)


    Det som går att få elektroniskt - får även jag elektroniskt. Betydligt smidigare.
    Mycket lyckat av Posten hur som helst att slarva bort endast detta företags fakturor när alla andra pappersvarianter kommer fram som de ska?


    Har aldrig sagt jag inte vill eller tänker betala. Hade gladeligen gjort det för länge sedan om fakturan kommit. Men att de nu ringer och säger att de har skickat två och att han snackar runt om de lämnat fakturan i bilen eller inte - datumen han pratar om stämmer lixom inte. Jag tycker det är fult med snacket han körde, och det är enbart därför jag skulle vilja ha fakturakopiorna - rent principiellt. Har han skickat dom en gång, så ska det gå att få fram fakturakopior, kan jag tycka. Då är jag fine med det. Har han inte gjort det och försöker få mig att betala snabbare direkt på plats för att han har schabblat - kan han gott stå upp för sig och säga det.

  • Kjell2
    Autumnus skrev 2016-12-15 14:17:58 följande:

    Jag har reagerat på varför ingen faktura kommit - men är det verkligen upp till mig att ringa och efterfråga den? (Kanske borde ha gjort det om de nu ska ha varit skickade men inte kommit fram.)


    Det som går att få elektroniskt - får även jag elektroniskt. Betydligt smidigare.
    Mycket lyckat av Posten hur som helst att slarva bort endast detta företags fakturor när alla andra pappersvarianter kommer fram som de ska?


    Har aldrig sagt jag inte vill eller tänker betala. Hade gladeligen gjort det för länge sedan om fakturan kommit. Men att de nu ringer och säger att de har skickat två och att han snackar runt om de lämnat fakturan i bilen eller inte - datumen han pratar om stämmer lixom inte. Jag tycker det är fult med snacket han körde, och det är enbart därför jag skulle vilja ha fakturakopiorna - rent principiellt. Har han skickat dom en gång, så ska det gå att få fram fakturakopior, kan jag tycka. Då är jag fine med det. Har han inte gjort det och försöker få mig att betala snabbare direkt på plats för att han har schabblat - kan han gott stå upp för sig och säga det.


    Så det viktigaste är att få honom att säga att han klantat till det? Är det värt den energi och tid de kommer ta? Är det inte bättre att bara betala och bli av med eländet? Att driva en principfråga kan ta betydligt mer energi än det är värt.

    Du vet att han gjort fel - räcker inte det?
  • Mandel

    Jag kan alltid skriva ut en kopia och skicka till den kund som inte fått sin - har dock inte hänt på alla de år jag skickat fakturor att någon faktura inte har kommit fram.

    Däremot så händer det ibland att jag får påminnelser på fakturor som jag inte fått eftersom allt läggs in i systemet direkt så ligger inget i någon hög och väntar på att betalas. Då meddelar jag leverantören att jag gärna betalar bara jag får en kopia så jag vet vad det är jag betalar och så måste jag ha en kopia för min bokföringsskull.
    Det är aldrig några problem att få en kopia!

    Redan innan vi skaffade ett vettigt system sparade vi alla excelfakturor som pdf:er så det var inte svårt att skriva ut och skicka igen.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mammaåten
    Autumnus skrev 2016-12-15 14:17:58 följande:

    Jag har reagerat på varför ingen faktura kommit - men är det verkligen upp till mig att ringa och efterfråga den? (Kanske borde ha gjort det om de nu ska ha varit skickade men inte kommit fram.)


    Det är upp till dig att hålla koll på dina fakturor, så ja du borde ha ringt och efterfrågat fakturan.


    Men; det ska absolut gå att få fram en kopia av fakturan på något sett. De måste ha den i sitt system (på ett eller annat sett) och bör därför kunna få fram den. Vet mindre företag som har haft det väldigt krångligt att ta fram fakturorna - men de har lyckats i alla fall. 

    Sen att posten slarvat bort två fakturor, inte speciellt förvånande. Arbetar för ett större företag, två dagar den här veckan har vårt skanningföretag inte fått någon post till oss. Och som du sa så vill alla företag få in sina pengar på rätt sida av årskiftet, så det är garanterat en hel del fakturor som är på villovägar :)

  • ssa123

    Jo de kan absolut ha försvunnit i posten.

    I sommar fick vi flertalet påminnelser (från typ TRE ställen)

    Ringde upp alla företag och fick samma svar på alla ställen "du är inte den första som ringer och inte fått fakturan"

Svar på tråden Fakturering