• Tess1990

Hjälp med mellannamn!

Vet inte vilka mellannamn vi ska ha

Vill ha ett "feminint" och ett "maskulint"/könsneutralt

Isadora är vi relativt säkra på men tar tacksamt emot förslag! Vill ha lite "prinsessa/kungligt" klingande namn där

Maskulina/könsneutrala får gärna inte vara på topp 100

Förnamnet/tilltalsnamnet börjar på L och eftenamnet börjar på J

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp med mellannamn!
  • LizKa
    Dixie skrev 2016-12-17 20:02:15 följande:

Några namn jag tycker är könsneutrala;

Teddy

Charlie

Robin

Rio

Leslie

Kim

Connie

Billie

Chris

Alexis

Teddy, man. Charlie, man. Robin, man. Rio... stad? Leslie, vetefan. Kim, androgynt. Connie, stavat normalt Conny, man. Billie (Billly) man. Chris, man. Alexis... okejrå. Men det är inte snyggt.
  • Tess1990
    LizKa skrev 2016-12-17 23:38:05 följande:

Teddy, man. Charlie, man. Robin, man. Rio... stad? Leslie, vetefan. Kim, androgynt. Connie, stavat normalt Conny, man. Billie (Billly) man. Chris, man. Alexis... okejrå. Men det är inte snyggt.

Så du tänker alltså inte döpa ditt barn till de, okej då vet vi de..
  • Hannama88

Tycker inte några av de namnkombinationerna låter bra. Är för övrigt väldigt svårt att "känna" på hur något passar utan förnamnet.

Personligen gillar jag Alex eller Jamie som könsneutrala namn.

• Tess1990
    Iwuruiw skrev 2016-12-18 00:33:47 följande:

Är det en flicka så ÄR det en flicka. Eller ska du förneka att hon för mens och inte kan få stånd? :)

Tycker inget av namnen var riktigt könsneutralt utan du verkar vilja de din dotter ett namn som förknippade med det motsatta könet. Fattar inte grejen med sådana som dig

Vad har mens, stånd och kön med en bokstavskombination att göra?

Avgörs könet av namnet?

Jag förstår inte varför du ens skriver om du inte har något vettigt att säga..
  • Det kommer bli bra

Förslag: Torin, Iben, Jona, Nikita, Mika, Alaa, Ariel, Angel, Dana, Elia, Eliel, Vida, Vanja, Are

Alla dessa är namn där det finns både män och kvinnor som bär dem.

• elyse
    Tess1990 skrev 2016-12-17 23:21:36 följande:

Pinsamt.. du har fel

Om ni båda är svenskar är Skatteverket väldigt traditionella. Terry kanske ni kan få igenom om någon av er är från ett engelskspråkigt land. Du får tro vad du vill, men risken är att ni blir besvikna.
  • MadHatter

Jag tycker att det är svårt att tycka om andranamnen när man inte vet vilket tilltalsnamn de ska passa ihop med.

Men jag tycker att Lotus Isadora matchar fint med s:en.

Om det är svårt att få igenom vissa namn beroende på kön kanske ni kan välja något ord som ni tycker om och som inte har en historia som namn och därför måste betraktas som könsneutralt. Känner ett barn som heter tiger som andranamnn tex, andra sådana är måne, regn, sol osv

• John22

Isadora var bland det fulaste jag hört. Kommer garanterat resultera i problem för barnet.

Fattar inte varför folk envisas med mellannamn. Det blir fel på upprop efter upprop och tvingar en att rätta femtioelva gånger, för att inte tala om alla problem som kan uppstå om man måste plugga utomlands, där mellannamn inte existerar, vilket resulterar i strul när det står olika namn på gymnasiebetyg och dylika dokument.

Mellannamn skapar bara problem och har inget som helst värde.

• Det kommer bli bra
    John22 skrev 2016-12-18 07:06:47 följande:

Isadora var bland det fulaste jag hört. Kommer garanterat resultera i problem för barnet.

Fattar inte varför folk envisas med mellannamn. Det blir fel på upprop efter upprop och tvingar en att rätta femtioelva gånger, för att inte tala om alla problem som kan uppstå om man måste plugga utomlands, där mellannamn inte existerar, vilket resulterar i strul när det står olika namn på gymnasiebetyg och dylika dokument.

Mellannamn skapar bara problem och har inget som helst värde.

Ts har skrivit fel, hon menar förnamn som inte är tilltalsnamn, alltså det som kallas för andranamn. Men hon kanske gjorde en direktöversättning från engelskans middle name (som är något annat än svenskans mellannamn), det låter ju som hon kanske har anglosaxist påbrå utifrån namnförslagen.

Mellannamn är ju som sagt en anhörigs efternamn som bärs mellan förnamnen och det egna efternamnet. Vi får snart en ny namnlag och då ska det väl bli möjligt med flera efternamn.
  • Dixie
    LizKa skrev 2016-12-17 23:38:05 följande:

Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg -men Teddy i Saltkråkan är en tjej, Charlie finns många flickor, Robin är flicknamn i bl.a. USA, Rio känner jag både pojkar o flickor, Leslie är vanligt på både män och kvinnor i eng språkliga länder, Connie är ett danskt flicknamn, Billie är flicknamnstavning av Billy, Chris kan vara förkortning av tex Christina.
  • LizKa
    Dixie skrev 2016-12-18 13:53:50 följande:
    Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg -men Teddy i Saltkråkan är en tjej, Charlie finns många flickor, Robin är flicknamn i bl.a. USA, Rio känner jag både pojkar o flickor, Leslie är vanligt på både män och kvinnor i eng språkliga länder, Connie är ett danskt flicknamn, Billie är flicknamnstavning av Billy, Chris kan vara förkortning av tex Christina.
    Det finns ingen poäng, jag sa bara hur jag upplever dessa namn.
  • Dixie
    LizKa skrev 2016-12-18 14:27:58 följande:

Det finns ingen poäng, jag sa bara hur jag upplever dessa namn.

Ok - men dessa namn var tips till TS - förstår att du ogillar alla namn som du inte genast förstår om de tillhör en pojke eller flicka.
  • LizKa
    Dixie skrev 2016-12-18 15:24:30 följande:
    Ok - men dessa namn var tips till TS - förstår att du ogillar alla namn som du inte genast förstår om de tillhör en pojke eller flicka.
    Men jösses, varför bryr du dig så mycket om vad jag tycker?
    Och varför tillskriver du mig en massa goja som inte stämmer?
    Gör du så mot alla du inte känner?
    Tror du att du alltid vet bäst?

Du behöver inte svara på frågorna om du inte kan visa vanligt folkvett.
  • Dixie
    LizKa skrev 2016-12-18 18:20:40 följande:

Men jösses, varför bryr du dig så mycket om vad jag tycker?

Och varför tillskriver du mig en massa goja som inte stämmer?

Gör du så mot alla du inte känner?

Tror du att du alltid vet bäst?

Du behöver inte svara på frågorna om du inte kan visa vanligt folkvett.

Jag bryr mig inte alls vad du tycker, jag förstår bara inte varför du kommenterar namnen.....jag gav tips till TS och du har ju redan tidigare i tråden gjort klart att du tycker det är fel med namn som inte genast visar om de tillhör en flicka eller pojke! Vi är på ett diskussionsforum, om du inte kan hantera diskussioner där alla inte delar din åsikt är det kanske inte rätt plats för dig
  • LizKa
    Dixie skrev 2016-12-18 19:43:19 följande:
    Jag bryr mig inte alls vad du tycker, jag förstår bara inte varför du kommenterar namnen.....jag gav tips till TS och du har ju redan tidigare i tråden gjort klart att du tycker det är fel med namn som inte genast visar om de tillhör en flicka eller pojke! Vi är på ett diskussionsforum, om du inte kan hantera diskussioner där alla inte delar din åsikt är det kanske inte rätt plats för dig
    Right back to you.
  • Tess1990

Barnet har fått sitt namn nu som blev godkänt av skatteverket ^^ såklart!

Som sagt, man får ge sitt barn namn som traditionellt burits av personer av de andra könet

Hen har fått ett jättefint namn som betyder jättemycket för mig, hedrar en väldigt speciell person.

Svar på tråden Hjälp med mellannamn!