• Anonym (Ångrar oss)

Ångrar medicinsk abort, när kan man försöka igen

Som rubriken har jag för en vecka sedan gjort en medicinsk abort. Vi båda gjorde detta i chock då vi redan har två barn födda 04 och 08.

Nu ångrar vi oss något så hemskt och funderar om vi skulle försöka skaffa en till?

Hur snabbt efter medicinsk abort får man ägglossning?

• Svar på tråden Ångrar medicinsk abort, när kan man försöka igen
  • Gryntroll

Men oj, jag tycker du har fått hårda svar TS.
    Klart att det inte var det bästa att agera i chock och genomföra en abort. Men att för den sakens skull avråda från fler barn, nä...

Men jag håller med om att det kanske kan vara bra att verkligen fundera på vad ni vill och just för att inte agera i affekt igen.

Har inte gått igenom samma sak själv så jag kan inte svara på det. Men som sagt, fundera och känn efter. 

• elin1989

Utan att försöka få dig att må dåligt så tycker jag verkligen att ni borde vänta ett tag. Att impulsivt göra abort ena veckan för att försöka bli gravida nästa vecka låter inte hälsosamt. Vänta några månader och se hur ni känner.

• Anonym (Ångrar oss)

Tanken var väl inte att försöka nästa vecka, men skulle velat få kontakt med någon som känt/upplevt samma sak och inte massa pekpinnar över att jag inte ska skaffa fler och får stå för mitt beslut!

Är redan fullt medveten och mår extremt dåligt över det beslut vi tog! Vi båda är ledsna och skulle gärna velat kunna saken ogjord men det går inte!

Har pratat med kuratorn på telefon idag och han sa att det var mycket vanligt och många känner som vi. Speciellt då det var oplanerat och man hade ett väl fungerande liv med större barn, tryggt förhållande, jobb mm. Känns konstigt att sjukvården ger oss inte ett enda pekfinger men här där man försöker hitta någon som gått igenom samma får man mest höra skit.

• Anonym (Ångrar oss)

Med tanke på vår ålder och syskonens ålder har vi tyvärr inte så lång tid på oss ????

• Anonym (real)
    Anonym (Ångrar oss) skrev 2016-12-19 11:41:45 följande:

Tanken var väl inte att försöka nästa vecka, men skulle velat få kontakt med någon som känt/upplevt samma sak och inte massa pekpinnar över att jag inte ska skaffa fler och får stå för mitt beslut!

Är redan fullt medveten och mår extremt dåligt över det beslut vi tog! Vi båda är ledsna och skulle gärna velat kunna saken ogjord men det går inte!

Har pratat med kuratorn på telefon idag och han sa att det var mycket vanligt och många känner som vi. Speciellt då det var oplanerat och man hade ett väl fungerande liv med större barn, tryggt förhållande, jobb mm. Känns konstigt att sjukvården ger oss inte ett enda pekfinger men här där man försöker hitta någon som gått igenom samma får man mest höra skit.

De har ramar i sin yrkesroll de måste hålla sig inom vad de än tycker, så det är inte konstigt att ni får anndra svar där.

Ni tog ett beslut hastigt och det blev fel, ta inte ett beslut till hastigt. Utan vänta, kom tillbaka till den vanliga vardagen... och känn först då om ni egentligen saknar ett barn till i ert liv eller om det var en massa känslor i omlopp som förmörkade just nu.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Ångrar oss) skrev 2016-12-19 11:41:45 följande:

Jag har också gjort samma sak. Blev gravid med vår tredje. Fick fullständig panik och gick in i en depression. Slutade med en abort. Har funderat mycket på det efteråt hur "onödigt" det var. Men vet nu (jobbar nu som bm) att det är vanligt att få sådana här känslor och att det inte är helt ovanligt att det blir så här.

Vi har nu fyra barn men vi väntade i ca 1,5 år efter aborten.
  • Gryntroll

Men att fundera och landa ändå inte något konstiga kommentarer. 
    Jag har gjort en abort tidigare och det tog någon månad för min kropp att återgå till vanlig cykel. Så om det är så för dig kanske det blir lagom oavsett?

• Anonym (M)

Säger som de andra... Att göra abort ena veckan och fundera på barn nästa är verkligen inte sånt.. Ge det tid så det är ju en oväsentligt när äglossning kommer igång för nu borde inte försöka då..

Men.. Jag har inte gjort abort men fick mf som inte startade/kom ut av sig själv så jag fick ta tabletter.. Mens och ägglossning kom som vanligt månaden efter men vi väntade 2 cykler innan vi försökte igen..

• Anonym (M)

Sunt ska det stå inte sånt.... Och ni är ju inte lastgammal som känner panik vid 37 och 38

• Anonym (Carin)

Men varför ångrar ni?Ni valde avsluta detta.Det finns ingen ångervecka.

• Anonym (Anna)

Vi som svarar i tråden tänker ju på barnen ni har, och det barn ni tänkt skaffa efter aborten. Vi ber dig att inte förhasta dig igen, utan gå och prata med en kurator först och låta aborten läka. Det låter inte som att du hade samtal med kurator innan aborten?

Det är ju barn det handlar om. Inte om att man valt fel vardagsrumsmatta och slänger den och sen ångrar det och köper en ny likadan. Det är en liten människa. Nästa beslut får bara inte göras i samma hast.

Man kan inte rätta till ett fel genom att göra fler fel.

Kuratorskontakt är mitt råd.

• Anonym (Ångrar oss)
    Anonym (Carin) skrev 2016-12-19 14:41:12 följande:

Men varför ångrar ni?Ni valde avsluta detta.Det finns ingen ångervecka.

Det förstår väl jag också att det inte finns en ångervecka! Men man kan väl ändå alltid ångra ett beslut man tagit!?? Har du varit i samma sits själv?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ångrar oss) skrev 2016-12-19 17:05:26 följande:

Det förstår väl jag också att det inte finns en ångervecka! Men man kan väl ändå alltid ångra ett beslut man tagit!?? Har du varit i samma sits själv?

Nu går du på för hårt ts. Hetsa inte upp dig så. Ta några djupa andetag och läs om inläggen. Ingen här är ute efter att göra dig illa. Det är värdefulla synpunkter du har fått.
  • Ankissen

För att svara på din fråga så gjorde jag en med. abort i våras på avvaktande mf. Den misslyckades och blev en skrapning fyra veckor senare. Efter skrapningen fick jag mens som vanligt efter 27 dagar och ägglossningen kom igång. Jag är nu gravid igen, i v.19 och är oxå 38 (37 när jag plussade). Lycka till vad ni än beslutar.

• Anonym (Ångrar oss)
    Ankissen skrev 2016-12-19 17:26:09 följande:

För att svara på din fråga så gjorde jag en med. abort i våras på avvaktande mf. Den misslyckades och blev en skrapning fyra veckor senare. Efter skrapningen fick jag mens som vanligt efter 27 dagar och ägglossningen kom igång. Jag är nu gravid igen, i v.19 och är oxå 38 (37 när jag plussade). Lycka till vad ni än beslutar.

Tack för svar!
Svar på tråden Ångrar medicinsk abort, när kan man försöka igen