Anonym (A) skrev 2017-01-01 21:19:13 följande:
Hej, jag har också historik med ångest och depressioner.. jag gillar dock inte att medicinera utan försöker med motion, bra kost och samtalskontakter.. har medicinerat i perioder men vill helst undvika det. Nu under graviditeten har jag mått jätte dåligt både fysiskt och psykiskt, mycket för att graviditeten varit jobbig, har heller inte kunnat röra mig eller äta som jag vill pga illamående/kräkningar som gjort mig sängliggandes. Jag nämnde det för läkaren som pratade om medicinering men vi gick inte vidare, när jag sedan nämnde det för barnmorskan skickade hon en remiss till psykologimottagning för gravida/föräldrar.. hon tog fram en broschyr om det också så det verkade inte alls ovanligt så jag tycker det är lustigt att du inte fick liknande hjälp. Jag ska iaf på mitt första samtal snart och hoppas få hjälp i form av regelbunden samtalskontakt, för jag vill verkligen inte ta medicin mot detta under graviditeten. Har mött många läkare som vill medicinera som första åtgärd men jag vill hellre ha det som sista. Om du inte vill ta medicin under graviditeten försök tryck på om en samtalskontakt istället om du tror det kan hjälpa.
Skönt att du har fått så bra hjälp och stöd!
Jag är själv förvånad över att min barnmorska bara hänvisade mig till husläkaren, framförallt när mvc har egna läkare för just gravida. Vilket landsting ät du hemmahörande i?
Jag tycker det känns som att min ångest blivit något bättre, peppar peppar.. Och jag hoppas verkligen att det håller i sig.
Tack för att du delar med dig