• Elk82

Skuldsanering och nekad gym-medlemsskap

Hej! Jag tänkte kolla om det är någon som har lite vettig information om detta.

Jag var medlem på ett gym för ca ett år sedan, av vissa orsaker kunde jag inte betala gymavgiften och slutade gymma där. Skulden gick till inkasso då jag aldrig betalade den.

För några månader sedan blev jag beviljad en skuldsanering utav Kronofogden där jag blev uppmanad att inte betala mina skulder då min lön inte räcker till, efter att alla mina räkningar är betalda.

Nu till saken.

Jag ville än en gång börja träna på gymmet (hade fått en gratis provmånadskupong av en vän) Men blev då nekad utav gymmet eftersom jag hade en skuld till dom. Jag förklarade att kronofogden uppmanat mig att INTE betala. Att detta går under en av våra lagar i Sverige, att jag som blivit beviljad skulsanering inte behlver betala gamla skulder pga av vissa skäl. Men fick fortfarande ett nej( trots endast kupong)

Är det någon som vet om dom har rätt enligt LAG, konsumentlag, att bete sig såhär? Har jag några rättigheter? Skulle bli väldigt glad om någon kunde svara!

• Svar på tråden Skuldsanering och nekad gym-medlemsskap
  • Dixie

Du menar att du skulle ha rätt att få ännu mer gratis av detta gym än du redan skaffat dig?!

Jag hade ju skämts att gå till ett ställe jag är skyldig pengar och kräva mer saker....

• LillaJag06
    Dixie skrev 2016-12-19 20:50:04 följande:

Du menar att du skulle ha rätt att få ännu mer gratis av detta gym än du redan skaffat dig?!

Jag hade ju skämts att gå till ett ställe jag är skyldig pengar och kräva mer saker....

Håller med ovanstående.
    Skäms du inte? Haha det är ju jättepinsamt. Du får väl söka dig till ett annat gym när du får råd.
  • Studentpappa

Du är skyldig dom pengar som du inte tänker betala men du tycker ändå att du ska få träna där? Dom har all rätt i världen att neka ej betalande kunder att träna i deras lokal. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Tyrfing

Brukar inte såna där frimånader vara ämnade till såna som inte varit medlemmar tidigare? 

I alla fall, om du betalar din skuld till dem får du säkert bli medlem igen. Men det kan tänka sig att du måste betala i förskott, dvs inga månadsfakturor/autogiro. 

• Elk82

Tack kejll2 för svar!

Och ni andra, frågan handlade inte om att ni skulle lägga era egna värderingar i ett svar.

• Anonym (M)
    Elk82 skrev 2016-12-19 21:09:18 följande:

Tack kejll2 för svar!

Och ni andra, frågan handlade inte om att ni skulle lägga era egna värderingar i ett svar.

Men det är ju så företaget ser på det. De har ingen skyldighet att låta dig vara medlem om du är skyldig de pengar. Du får gå till ett annat gym helt enkelt. 
  • Elk82
    Tyrfing skrev 2016-12-19 21:04:11 följande:

Brukar inte såna där frimånader vara ämnade till såna som inte varit medlemmar tidigare? 

I alla fall, om du betalar din skuld till dem får du säkert bli medlem igen. Men det kan tänka sig att du måste betala i förskott, dvs inga månadsfakturor/autogiro. 

Ja men det var precis det dom sa att jag får träna där om jag betalar av skulden, villet jag nog får göra. Tack för svar!
  • Tyrfing
    Elk82 skrev 2016-12-19 21:15:19 följande:
    Ja men det var precis det dom sa att jag får träna där om jag betalar av skulden, villet jag nog får göra. Tack för svar!
    Jag skulle tro att det är din enda chans för att träna på gym även om det finns fler på din ort. Andra gym kommer antagligen ta kreditupplysning på dig om du vill betala med faktura/autogiro, så kontant lär vara enda vägen där med. 

Känns skulden överkomlig om du sparar/betalar av under några månaders tid? Du har ingen som du kan önska dig ett litet bidrag av i julklapp?

Och grattis till skuldsaneringen! Det må kännas länge men det finns numer ljus i tunneln. Solig (har ett par vänner som har/har haft skuldsanering) 
  • Anonym (Påriktigt?)

Syftet med gratissaker och tjänster ifrån företag är inte välgörenhet. Den fria månaden är till för att locka till sig nya betalande medlemmar. Du hamnar inte i den kategorin, tvärtom är du skydlig dem pengar, därför blir du nekad.

• Anonym (Påriktigt?)

Syftet med gratissaker och tjänster ifrån företag är inte välgörenhet. Den fria månaden är till för att locka till sig nya betalande medlemmar. Du hamnar inte i den kategorin, tvärtom är du skydlig dem pengar, därför blir du nekad.

Svar på tråden Skuldsanering och nekad gym-medlemsskap