• rabbes

    Vilka namn kommer tillbaka igen?

    Populära namn kommer och går. De senaste åren har namn som en gång sågs som tantiga och gubbiga åter blivit populära bland nya föräldrar. Namn så som:

    Lilly, Signe, Ester, Edith, Sigrid, Greta och Svea bland flickorna.

    Och Valter, Harry, Henry, Ivar, Tage och Folke bland pojkarna.

    Jag har spekulerat en del på vilka "tant och gubb-namn" som skulle kunna bli populära igen de närmsta åren.

    Jag tror att följande flicknamn är påväg tillbaka:

    Lilian och Maj. De har ökat en del de senaste åren och ligger lite utanför topp 100 listan.

    Aina, eftersom att det är väldigt populärt i Spanien, och internationella namn går alltid an.

    Dagmar, eftersom att det är väldigt populärt i Danmark. Även Ingeborg och Solveig tror jag på, de är väldigt populära i Norge och de har även ökat en del i popularitet i Danmark de senaste åren.

    Britta, Inga och Siv, eftersom att de liknar andra namn på topp 100 listan, och för att namnen faktiskt ges till ett tiotal flickor varje år.

    Och jag tror att följande pojknamn är påväg tillbaka:

    Arthur, eftersom att det är ett internationellt namn som är väldigt populärt i Danmark, Frankrike och Storbritannien.

    Hos våra nordiska grannar är Bertil, Einar, Harald, Knut och Valdemar ganska populära, och deras popularitet ökar även i Sverige.

    Allan och Tore, eftersom att de har ökat en del i popularitet de senaste åren och ligger lite utanför topp 100 listan.

    Alf, Helge och Sture, eftersom att de alla har ökat litegrann i popularitet de senaste åren och för att de passar in bland andra populära namn idag.

    Även Birger, Bror, Gösta, Ragnar, Rune, Sigvard, Stig och Torsten har alla ökat i popularitet de senaste åren och skulle kunna göra en comeback.

    Jag tror däremot att följande "tant och gubb-namn" kommer att försvinna i framtiden, mest för att det i stort sätt inte finns några föräldrar som ger sina barn dessa namn:

    Berit, Birgit, Britt, Eivor, Gerd, Gertrud, Gudrun, Gun, Gunborg, Gunhild, Gunnel, Gunvor, Ingegerd, Margit, Teresia och Valborg bland flickorna.

    Och Bernt, Börje, Inge, Ingvar, Kjell, Kurt, Roland och Rolf bland pojkarna.

    Men man kan ju aldrig helt och hållet veta sånt, namn som verkar gå upp i popularitet kan snabbt falla ner igen, medan några namn kan skjuta upp som raketer helt oväntat.

    Förresten vad tror ni? Finns det några namn ni gillar och gärna ser kommer tillbaka, eller finns det några som ni menar är gräsliga och aldrig borde ges till ett barn igen?

  • Svar på tråden Vilka namn kommer tillbaka igen?
  • rabbes
    fluu skrev 2016-12-20 19:27:12 följande:

    Namn dör sällan ut, men var ofta inte tillräckligt vanliga från början för att det ska märkas att de är tillbaka. Som sagt är det inte konstigt att Berit inte är tillbaka än, det är inte riktigt dags än, samma gäller Liliansom var poppis ända en på 60-talet och är därför inte "barnnamn" igen ännu.

    Dessutom är jag väldigt nyfiken på din statistik kring Hildegard....


    Men Lilian börjar sakta men säkert att klättra upp på listan, medan Berit ligger hellt stilla.

    Jag minns att jag hittade en lista över vanliga medeltida namn efter förekomst, och många namn där har i sin tur dött ut, jag kommer inte ihåg var det var som jag hittade den men jag kommer ihåg att namn så som Rikissa och Ragnborg var väldigt högt upp på listan.

    Angående Hildegard (kanske inte den mest tillförlitliga källan i världen, men det kanske går att kontakta SCB eller nåt om man vill kolla): svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Hildegard

    "Kring förra sekelskiftet var Hildegard ett av de 100 vanligaste namnen, men numera får knappast några flickor namnet som tilltalsnamn."
  • fluu

    alltförföräldrar är en wiki och ofta felaktig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • rabbes

    Jahopp... Det behöver dock inte vara felaktigt, ser inte vad man har att tjäna på att ljuga om hur vanligt just namnet Hildegard var för 100 år sen. Vet du var nånstans man skulle kunna hitta en lista av de 100 vanligaste namnen från förra sekelskiftet i Sverige?

    Har nämligen tittat på listor från utlandet där de har mer än 100 år gamla register över de 100 populäraste namnen under den tiden, typ från Tyskland, Norge, USA, mm. Och då kan man se att det nämligen finns ganska många namn som en gång var väldigt populära försvinna och aldrig komma tillbaka igen. Det skulle vara konstigt om det inte var på samma sätt i Sverige också.

  • Anonym (Maj)

    Har en liten Maj på 18 månader! Får ofta höra att det är ett väldigt gulligt och fint namn :)

    Spännande att se om detta namn är på väg tillbaka!

  • rabbes
    Anonym (Maj) skrev 2016-12-20 21:35:58 följande:

    Har en liten Maj på 18 månader! Får ofta höra att det är ett väldigt gulligt och fint namn :)

    Spännande att se om detta namn är på väg tillbaka!


    Vad kul att höra, jag tycker också det är jättefint! Om Maja funkar så varför inte Maj?
  • fluu

    Scb lär vara stället du söker. Läste förresten en artikel där för lite swdan om att dubbelnsmnen ökar på bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Vera)

    Intressant inlägg men jag tror att du kan vara fel ute när du skriver att det inte "finns några föräldrar som ger sina barn dessa namn" och räknar upp tex. Birgit, Gunborg, Börje, Ingvar, Kjell mfl.

    Dessa har säkert också sin givna plats precis som att vi idag ser många namn från 20-30-talet på små barn. Eftersom namnen återkommer med vissa cykler är det väl inte alls omöjligt att man om 30-40 år döper en dotter till Gerd eller en son till Rolf?

    Det ovanliga är väl att ta något som är helt från en annan period. Som att idag tex välja ett 80-tals namn som många av mina egna vänner heter typ Therese eller Fredrik? Eller just att föregå historien och döpa en son till Kjell

  • Anonym (A)
    Anonym (Vera) skrev 2016-12-21 08:34:01 följande:

    Intressant inlägg men jag tror att du kan vara fel ute när du skriver att det inte "finns några föräldrar som ger sina barn dessa namn" och räknar upp tex. Birgit, Gunborg, Börje, Ingvar, Kjell mfl.

    Dessa har säkert också sin givna plats precis som att vi idag ser många namn från 20-30-talet på små barn. Eftersom namnen återkommer med vissa cykler är det väl inte alls omöjligt att man om 30-40 år döper en dotter till Gerd eller en son till Rolf?

    Det ovanliga är väl att ta något som är helt från en annan period. Som att idag tex välja ett 80-tals namn som många av mina egna vänner heter typ Therese eller Fredrik? Eller just att föregå historien och döpa en son till Kjell


    Håller me. Jag tror starkt på Gerd och Bernt framöver. :) Däremot får 70-80-talsnanben, som Linda och Stefan osv, vänta. :)
  • Anonym (Vera)
    Anonym (A) skrev 2016-12-21 12:53:28 följande:
    Håller me. Jag tror starkt på Gerd och Bernt framöver. :) Däremot får 70-80-talsnanben, som Linda och Stefan osv, vänta. :)
    Haha, om 40 år springer varenda liten tjej runt och heter Sussie
    (Jag tror vi hade tre Susanne och fyra Fredrik i min årskull i grundskolan)
  • Bunny on speed

    I min klass hade vi flera Helen, Anna, Sara och Linda. Född tidigt 80-tal.

    Jag tycker Anna-Greta är ett underbart namn.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (kjell)
    Anonym (Vera) skrev 2016-12-21 08:34:01 följande:

    Intressant inlägg men jag tror att du kan vara fel ute när du skriver att det inte "finns några föräldrar som ger sina barn dessa namn" och räknar upp tex. Birgit, Gunborg, Börje, Ingvar, Kjell mfl.

    Dessa har säkert också sin givna plats precis som att vi idag ser många namn från 20-30-talet på små barn. Eftersom namnen återkommer med vissa cykler är det väl inte alls omöjligt att man om 30-40 år döper en dotter till Gerd eller en son till Rolf?

    Det ovanliga är väl att ta något som är helt från en annan period. Som att idag tex välja ett 80-tals namn som många av mina egna vänner heter typ Therese eller Fredrik? Eller just att föregå historien och döpa en son till Kjell


    gammal tråd men när vår som föddes 2012 var både min man och jag inne på Kjell. Tyvärr rimmar det med efternamnet och hade därför fått en närmast komisk klang. Hade det inte varit för det hade vi valt det. Nu blev det ett annat namn som inte är så vanligt i hans ålder.
  • Sylta34

    Jo, min son heter Björn. Han är 3år.

    Det är egentligen ett namn som många män heter, men det känns som att namnet försvann i mitten på 80-talet. Har inte hört en enda under 35 som heter Björn idag.

    Stämmer detta eller finns det fler än jag som döper sina söner till Björn idag?

    Älskar det namnet!

  • Jemp
    Sylta34 skrev 2019-12-15 08:15:08 följande:

    Jo, min son heter Björn. Han är 3år.

    Det är egentligen ett namn som många män heter, men det känns som att namnet försvann i mitten på 80-talet. Har inte hört en enda under 35 som heter Björn idag.

    Stämmer detta eller finns det fler än jag som döper sina söner till Björn idag?

    Älskar det namnet!


    Känner till flera småbarn som heter Björn.
  • MammaTillDansband

    En präst jag känner säger att de som begravs och de som döps ofta har likadana namn.
    Så kolla dödsannonserna för inspiration Flört . Eller ge bebisen namn efter en släkting 3 led bakåt, som mormorsmor eller farfarsfar, då kommer man ofta "rätt" i namnvalet sett till tidsperspektiv.

  • trollhona

    Namn går generellt i cykler om 3, dvs tre generationer ska passer. farmors namn står man över men farmors mor är fint. Så då är vi inne på 1900-1910tal

    Å andraidan har jag stött på ett antal pojkar som heter Ralf och Björn på senare tid.

    Tror även fornnordiska namn börjar få uppsving med Freja, Idun mfl

  • trollhona
    Dixie skrev 2016-12-20 16:55:10 följande:

    Jag tror att dubbelnamnen kommer snart, Maj-Lis, Anna-Lisa, Karl-Henry etc!


    Det har du säkerligen rätt i. Ser framemot det.
Svar på tråden Vilka namn kommer tillbaka igen?