• FruFilidutt

Avliva "frisk" hund?

Jag har ett problem och jag behöver råd innan jag går sönder.

Jag har en hund på snart 13 år. Utöver att hon är stel och trött är hon fysiskt frisk vad vi vet.

Däremot upplever vi henne inte stabil i psyket längre.

Hon är ständigt uppe i varv och har svårt att slappna av. Hon skäller och springer omkring för ingenting. Enda gången hon kan slappna av och sova är när vi sitter/ligger stilla i soffan/sängen. Reser vi på oss flyger hon skällandes iväg.

När vi har besök och det blir mycket runt henne måste vi passa på henne eftersom hon kan bita ifrån om nån kommer för nära och inte inte är beredd. Hon biter inte så hårt men är rädd att hon rätt vad det är hugger nån.

Är det rätt att avliva henne eller är jag lika vidrig som jag känner mig som ens tänker tanken?

Snälla, ge mig råd!

• Svar på tråden Avliva "frisk" hund?
  • FruFilidutt

Enormt stort tack för alla era svar!

Det gör det inte mindre svårt att ta beslutet att låta henne somna men det underlättar otroligt mycket att åtminstone veta att det jag tänker inte är fel utan att det antagligen är det bästa för henne själv. Min älskade bästa vän, frågan är hur man går vidare utan henne sen :'(

• nernu

Vi äter ju djur som vi uppenbarligen inte har några som helst problem med att ha ihjäl. Avliva hundstackarn om du vill.

• Aileen Allannah

Om hon beter sig på det sättet så är hon ju inte frisk. Ha inte dåligt samvete om du låter henna somna in, även om det såklart är ett fruktansvärt tufft beslut att ta.

• Domesticgoddess
    FruFilidutt skrev 2016-12-22 20:06:54 följande:

Enormt stort tack för alla era svar!

Det gör det inte mindre svårt att ta beslutet att låta henne somna men det underlättar otroligt mycket att åtminstone veta att det jag tänker inte är fel utan att det antagligen är det bästa för henne själv. Min älskade bästa vän, frågan är hur man går vidare utan henne sen :'(

Det kommer alldeles säkert att vara väldigt hårt och du lär sakna henne länge, länge. Var nyligen i en situation där jag beslutade att låta min älskade katt somna in och...det gör så fruktansvärt ont att tvingas fatta det beslutet. Utöver sorg och saknad är just det faktum att man de facto beslutar så att säga väldigt svårt att förhålla sig till. Jag känner dock fortfarande att det var det enda rätta och finner viss tröst i det, han slapp bli så dålig att han faktiskt led och hade ont. Så...gör det du tror ocj känner är det bästa för henne och framförallt, tillåt dig att vara ledsen och sörja! Det finns ingenting som heter "det var bara en hund / katt"; det är ju en individ som delat ens liv och vardag under många år och betytt oerhört mycket. Märkligt vore om man inte sörjde och saknade.
  • nevermind

Hon har förmodligen dålig syn eller hörsel. Gammal och gaggig. Kanske därför hon blir stressad. Synd om henne ju.

• Angelika07

Låt henne leva :'( hon har säkert något år till, ta inte det ifrån henne!! jag själv har haft hund i ca 16 år. Ni försöker bara hitta fel även vetrinär sa att allt är ok...

• Happys Matte Caroline

Hej!
    Usch ja. Det här med våra älskade djur.
    Jag skulle ta henne omgående till en veterinär, fast det kanske du har gjort?
    Ett förändrat beteende på det sättet tror jag betyder att något inte rätt.
    Hade varit min hund så skulle jag ha gissat på att det gör ont någonstans.
    Hon kanske är så trött att allting annat utom det lugna trygga gör henne extremt orolig. Jag skulle inte utsätta henne för det.

Avliva? Nej, forska lite först vad det kan vara för fel. Kanske är det något enkelt som att dra ut en tand? Värkmedicin för lederna?

Om du har Agria-försäkring så har de en veterinär man kan ringa till gratis för allmän rådgivning. Jag har varit nöjd med dom.

Kram!

Caroline

ps själv har jag en svårt sjuk hund som mår bra, men som har fått diagnos elakartad snabbspridande cancer. Mår pyton

• Varla
    Angelika07 skrev 2016-12-24 09:19:20 följande:

Låt henne leva :'( hon har säkert något år till, ta inte det ifrån henne!! jag själv har haft hund i ca 16 år. Ni försöker bara hitta fel även vetrinär sa att allt är ok...

Fast vilken livskvalité blir det för djuret om det är konstant stressat och inte mår bra psykiskt? Som djurägare måste man ta ansvar för att djuret har bra livskvalté, och det gäller inte bara det fysiska.

TS, du är stark som orkar göra det som är bäst för hunden! Många kramar till er, det är inte roliga beslut man måste ta som djurägare alltid.
  • Varla
    Happys Matte Caroline skrev 2016-12-24 10:14:12 följande:

Hej!
    Usch ja. Det här med våra älskade djur.
    Jag skulle ta henne omgående till en veterinär, fast det kanske du har gjort?
    Ett förändrat beteende på det sättet tror jag betyder att något inte rätt.
    Hade varit min hund så skulle jag ha gissat på att det gör ont någonstans.
    Hon kanske är så trött att allting annat utom det lugna trygga gör henne extremt orolig. Jag skulle inte utsätta henne för det.

Avliva? Nej, forska lite först vad det kan vara för fel. Kanske är det något enkelt som att dra ut en tand? Värkmedicin för lederna?

Om du har Agria-försäkring så har de en veterinär man kan ringa till gratis för allmän rådgivning. Jag har varit nöjd med dom.

Kram!

Caroline

ps själv har jag en svårt sjuk hund som mår bra, men som har fått diagnos elakartad snabbspridande cancer. Mår pyton

Som jag förstått av att läsa, har de redan varit till veterinären och kollat det fysiska, och då var allt bra.
  • Mille021

Jag hade bokat ett veterinärbesök och bett dem utreda min hund. Hittar de ingen förklaring som går att behandla hade jag avlivat hunden. Som någon redan nämnt tror jag inte att en hund som blivit personlighetsförändrad på det där sättet mår bra och är lycklig, det måste vara jobbigt att vara så stressad hela tiden! Dessutom har man som hundägare ansvar att ens hund inte utgör en fara för andra människor och djur, och beror beteendet på ålder så går det nog inte att träna bort (tror jag, men jag är ingen expert på hundar).

Svar på tråden Avliva "frisk" hund?