• JohannaSaGo

Hur säger man ifrån på ett bra sätt

Min son är nu 3 månader och jag är ganska stor hönsmamma som nybliven mamma.

Alla i min familj o sambons familj är ganska noga med att tvätta händerna o inte pussa vår son på ansiktet/munnen.

Nu har jag hört att det går stor smitta av rs viruset och jag vill såklart att min son ska slippa det även fast jag vet att andra baciller är "bra" att få..

Vi har en i hans släkt som vi ska träffa nu till julen som ingen riktig tycker om.och jag är ganska blyg..

Sambon ska jobba.

Men hon pussar alltid min son hela tiden på munnen även fast hon säger att hon mår illa liksom :s hur säger man på ett fint sätt.. "pussa inte mitt barn i ansiktet".

• Svar på tråden Hur säger man ifrån på ett bra sätt
  • Anonym (Fia)

Man är inte hönsmamma för att man är försiktig med små bebisar och infektioner. Du får stå på dig, helt enkelt. Säg det på en gång, så fort du träffar henne. "Men heeej, vad kul att se dig! Du får tyvärr inte pussa på henne idag, det finns ett förkylningsvirus som går nu som kan göra bebisar väldigt sjuka". Sen kommer hon bergis svara att hon minsann inte är förkyld, och då förklarar du att vuxna oftast inte får några symptom av viruset och att hundratusentals svenskar är smittade just nu utan att veta om det.

Om du är blyg och tycker att det är jättejobbigt så kan jag informera dig om att du de närmsta 18 åren kommer att utsättas för många situationer där du behöver stå upp för ditt barn även om det är pinsamt och jobbigt. Det är lika bra att du vänjer dig vid att göra det redan nu, och ju fler gånger du vågat göra det desto mindre jobbigt kommer det kännas sen.

• JohannaSaGo

Tack för svaren.. Ska säga direkt till henne när vi träffas.. Hon är en svår person. Min son får inte ha sin napp på sig när hon håller i honom så jag o min sambo brukar ta honom ifrån henne när han blir ledsen :-S känsligt att säga "du säger inte vad min son får eller inte. Då får du inte hålla honom". Men så är det ju.

Känns som hon kommer säga "ja men lite virus är bra att barnen får "

Likadant när hon satt o skrekprata o väckte honom när han var nyfödd och min sambo bad henne prata liiiite tystare så svarade hon "ja men var inte sådär!det är bra att han vänjer sig med högljudda ljud från början".

Blä

• JohannaSaGo

Sen är jag o min familj väldigt "ja men det är.väl självklart att man inte ska hållas på o pussar nyfödda barn på munnen".. vilket gör det svårt för mig att säga till henne om en så självklar grej..

"Ja mår illa, känner mig spyfärdig.. nu ska ja pussa bebis"

• viseversa
    JohannaSaGo skrev 2016-12-22 23:56:39 följande:

Tack för svaren.. Ska säga direkt till henne när vi träffas.. Hon är en svår person. Min son får inte ha sin napp på sig när hon håller i honom så jag o min sambo brukar ta honom ifrån henne när han blir ledsen :-S känsligt att säga "du säger inte vad min son får eller inte. Då får du inte hålla honom". Men så är det ju.

Känns som hon kommer säga "ja men lite virus är bra att barnen får "

Likadant när hon satt o skrekprata o väckte honom när han var nyfödd och min sambo bad henne prata liiiite tystare så svarade hon "ja men var inte sådär!det är bra att han vänjer sig med högljudda ljud från början".

Blä

Ha honom i bärsele/sjal hela tiden ni är där så hon inte kan plocka honom ifrån er. Jag hade min nu 9 åriga dotter så på en fest just för att jag inte ville att hon skulle bollas runt bland främlingar. Svårt att ta en unge som sitter fast på föräldern liksom.
  • Höstaster
    viseversa skrev 2016-12-23 07:13:56 följande:

Ha honom i bärsele/sjal hela tiden ni är där så hon inte kan plocka honom ifrån er. Jag hade min nu 9 åriga dotter så på en fest just för att jag inte ville att hon skulle bollas runt bland främlingar. Svårt att ta en unge som sitter fast på föräldern liksom.

Så har jag också gjort. Mina äldsta blev blyg och ville inte gå från famn till famn redan när han var 3 månader, men många var av den inställningen att han skulle "vänja sig" vid att vara hos andra. Eftersom jag inte delade den inställningen satte jag honom i sele när vi var på middagar och liknande.
  • viseversa
    Höstaster skrev 2016-12-23 07:27:10 följande:
    Så har jag också gjort. Mina äldsta blev blyg och ville inte gå från famn till famn redan när han var 3 månader, men många var av den inställningen att han skulle "vänja sig" vid att vara hos andra. Eftersom jag inte delade den inställningen satte jag honom i sele när vi var på middagar och liknande.
    Precis. Sen förstår jag ts rädsla för rs. Har haft barn med rs och det är INGET man vill att ens nyfödda ska få.
  • Monkii

Jag förstår inte varför folk som inte är föräldrar till barnet måste hålla och pussa en bebis på 3 mån. Det är inte bara rs som kan smitta, det är influensatider och folk har munsår och annan skit. Låt henne inte hålla bebisen. Skit i om hon blir sur, det är ditt barn och ditt jobb att ta hand om barnet på bästa sätt.

• Natttis

Du kan ju Säg så här. Jag är rädd att han kan få RS viruset. För det går just nu. Så snälla pussa inte på bebisen tack.

• John22

"Vi har bestämt att ingen får pussa vår son i ansiktet på grund av smittorisken."

Så svårt var det.

• Natttis
    JohannaSaGo skrev 2016-12-22 23:58:29 följande:

Sen är jag o min familj väldigt "ja men det är.väl självklart att man inte ska hållas på o pussar nyfödda barn på munnen".. vilket gör det svårt för mig att säga till henne om en så självklar grej..

"Ja mår illa, känner mig spyfärdig.. nu ska ja pussa bebis"

Det där med att han måste vänja sig vid lite ljud. Men vist svärmor behöver inte skrika det håller jag med om men om dom inte vänjer sig med lite ljud kan det bli ett helvete om bebisen är van tyst då när bebisen ska sova. Då kan det bli svårt när han blir lite större om du ska lägga bebisen för natten så kanske du är sugen på att se en film men törs inte slå på tvn för då vaknar bebisen. Och du får börja om från början. Vad ska du då pyssla med om du inte vill gå och lägga dig klockan 6 eller 7 eller nu när du nu lägger bebisen.
  • Höstaster
    Natttis skrev 2016-12-24 11:39:27 följande:

Det där med att han måste vänja sig vid lite ljud. Men vist svärmor behöver inte skrika det håller jag med om men om dom inte vänjer sig med lite ljud kan det bli ett helvete om bebisen är van tyst då när bebisen ska sova. Då kan det bli svårt när han blir lite större om du ska lägga bebisen för natten så kanske du är sugen på att se en film men törs inte slå på tvn för då vaknar bebisen. Och du får börja om från början. Vad ska du då pyssla med om du inte vill gå och lägga dig klockan 6 eller 7 eller nu när du nu lägger bebisen.

Fast det är inte alltid så enkelt. Våra barn har varit lättväckta i perioder, fast de tidigare kunnat sova igenom alla tänkbara oljud. Och har man en bebis som är svår att få att sova så är man ju inte supersugen på att råka väcka den heller, så då tassar man gärna lite
  • Aileen Allannah

Det där med att man ska vänja bebisen vid ljud, annars blir det jättesvårt för dem att sova om det låter lite, det är en jävligt seglivad "sanning". Barn är olika. En del klarar av att sova med massor av ljud runt om, en del sover bäst i ett helt tyst rum. En del somnar snabbt om ifall se blir väckta, en del tar lång tid på sig. Man behöver INTE vänja ett barn vid ljud för att underlätta i framtiden, men folk som inte har barn, eller folk som har barn som sover genom allt vill gärna berätta för alla andra hur viktigt det är med ljudträning, eller klappa sig själv på axeln för att de varit så jäkla duktiga och tränat barnen.

• rox

Det där med att vänja barn vid höga ljud stämmer inte för våra barn iallafall. Vi tassade på tå här hemma när våra barn somnade under spädbarnstiden. Idag är dem 1,5år och 4år gamla och sover igenom allt! Stora vaknar inte av en gallskrikande lillebror och lillebror sov sig igenom hela fyrverkerispektaklet som utspelade sig utanför sovrumsfönster igår.

Ang puss på munnen så har jag bara sagt åt folk att tvätta händer och inte pussa på bebis, men då är jag en sån som bara säger vad jag tycker rakt ut..

• rox
    JohannaSaGo skrev 2016-12-22 23:05:10 följande:

Min son är nu 3 månader och jag är ganska stor hönsmamma som nybliven mamma.

Alla i min familj o sambons familj är ganska noga med att tvätta händerna o inte pussa vår son på ansiktet/munnen.

Nu har jag hört att det går stor smitta av rs viruset och jag vill såklart att min son ska slippa det även fast jag vet att andra baciller är "bra" att få..

Vi har en i hans släkt som vi ska träffa nu till julen som ingen riktig tycker om.och jag är ganska blyg..

Sambon ska jobba.

Men hon pussar alltid min son hela tiden på munnen även fast hon säger att hon mår illa liksom :s hur säger man på ett fint sätt.. "pussa inte mitt barn i ansiktet".

TS hur gick det med att få tanten att inte pussa på bebis?
Svar på tråden Hur säger man ifrån på ett bra sätt