Hur blir det med barnbidraget?
Hej
Tack för att du tar dig tid att läsa detta. Jag och min sons mamma (Vi kan kalla henne ?mamman? i resten av texten) separerade för drygt ett år sedan. Jag har träffat en ny tjej och vi har tillsammans köpt en lägenhet norr om Stockholm. Min son är 5 år och jag har alltid varit hans favorit. Hans mamma vet om det och därför har hon gått med på att han både skall gå i skola och resten av tiden på dagis i kommunen som vi skall flytta till. Han kommer troligen bara träffa henne en stund varannan helg eller liknande. Hon vill att våran son skall få växa upp i en kärnfamilj som hon inte kan erbjuda honom.
I och med att han kommer att vara hos mig ca 90% av tiden så tycker jag det är fullt rimligt att barnbidraget initialt går in till mitt konto eftersom jag kommer att stå för merparten av kostnaderna. Att jag har en bättre ekonomi än henne tycker inte jag skall spela någon större roll när man inte bor tillsammans längre. I min värld handlar det om vart barnet spenderar mest tid.
Nu är det tyvärr så att mammans världsbild inte alltid går hand i hand med vad som är rätt och hon blir väldigt upprörd när man börjar prata om pengar. Jag vet ärligt talat inte om hon kommer att vilja göra rätt för sig och då är lite frågan vad jag har kvar att sätta emot.
Jag vill helst inte ta det här till en högre instans men om hon inte går med på det så kommer jag samtidigt också tycka att det är väldigt orättvist. Finns det någon jag skulle kunna vända mig till och få lite tips och råd?