• Stolt Farsa

Hur blir det med barnbidraget?

Hej

Tack för att du tar dig tid att läsa detta. Jag och min sons mamma (Vi kan kalla henne ?mamman? i resten av texten) separerade för drygt ett år sedan. Jag har träffat en ny tjej och vi har tillsammans köpt en lägenhet norr om Stockholm. Min son är 5 år och jag har alltid varit hans favorit. Hans mamma vet om det och därför har hon gått med på att han både skall gå i skola och resten av tiden på dagis i kommunen som vi skall flytta till. Han kommer troligen bara träffa henne en stund varannan helg eller liknande. Hon vill att våran son skall få växa upp i en kärnfamilj som hon inte kan erbjuda honom.

I och med att han kommer att vara hos mig ca 90% av tiden så tycker jag det är fullt rimligt att barnbidraget initialt går in till mitt konto eftersom jag kommer att stå för merparten av kostnaderna. Att jag har en bättre ekonomi än henne tycker inte jag skall spela någon större roll när man inte bor tillsammans längre. I min värld handlar det om vart barnet spenderar mest tid.

Nu är det tyvärr så att mammans världsbild inte alltid går hand i hand med vad som är rätt och hon blir väldigt upprörd när man börjar prata om pengar. Jag vet ärligt talat inte om hon kommer att vilja göra rätt för sig och då är lite frågan vad jag har kvar att sätta emot.

Jag vill helst inte ta det här till en högre instans men om hon inte går med på det så kommer jag samtidigt också tycka att det är väldigt orättvist. Finns det någon jag skulle kunna vända mig till och få lite tips och råd?

• Svar på tråden Hur blir det med barnbidraget?
  • Regndamen

Du kan ju inte heller erbjuda en kärnfamilj. Mår ditt x psykiskt dåligt?

Barnet behöver naturligtvis sin mamma. Din nya partner är inte hans mamma.

• orkidi
    Om sonen är 90 % hos dig så har du rätt till barnbidrag och underhållsbidrag. På Försäkringskassas hemsida kan du skriva ut blanketter för att ansöka om detta, du kan även ringa till FK och prata med dem så skickar de blanketter.
  • Anonym (Va)
    Regndamen skrev 2016-12-25 22:03:13 följande:

Varför skulle barnet behöva din mamma? Du vet inget om hur mamman är.
  • Regndamen
    Anonym (Va) skrev 2016-12-25 22:24:01 följande:

Varför skulle barnet behöva din mamma? Du vet inget om hur mamman är.

Min mamma behöver barnet troligtvis inte.

Men fortfarande kan ts inte erbjuda sitt barn en kärnfamilj.
  • Stolt Farsa
    Anonym et skrev 2016-12-25 22:08:36 följande:

Varför inte dela?

Det kommer vi i praktiken göra eftersom jag troligen inte kommer att kräva både underhåll och barnbidrag
  • Stolt Farsa
    Regndamen skrev 2016-12-25 22:03:13 följande:

När har jag sagt att han inte behöver sin mamma?
  • Regndamen
    Stolt Farsa skrev 2016-12-27 07:31:53 följande:

När har jag sagt att han inte behöver sin mamma?

Varför inte uppmuntra henne att ha sonen mer då? Och varför skriver du om kärnfamilj?
  • LFF
    Regndamen skrev 2016-12-27 10:14:08 följande:
    Varför inte uppmuntra henne att ha sonen mer då? Och varför skriver du om kärnfamilj?
    Enligt startinlägget så är det MAMMAN som vill att barnet ska växa upp i en kärnfamilj med TS och hans nya. Det är inte TS påfund.
  • Anonym (Hmm)
    LFF skrev 2016-12-27 10:19:41 följande:

Enligt startinlägget så är det MAMMAN som vill att barnet ska växa upp i en kärnfamilj med TS och hans nya. Det är inte TS påfund.

Tror att regndamen menar att då vet mamman inte vad en kärnfamilj är. Det är barnet och hans/hennes föräldrar och ev syskon. Inte barnet, pappa och pappas nya kvinna.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Hmm) skrev 2016-12-27 10:27:00 följande:
    Tror att regndamen menar att då vet mamman inte vad en kärnfamilj är. Det är barnet och hans/hennes föräldrar och ev syskon. Inte barnet, pappa och pappas nya kvinna.
    Det hon i praktiken menar är följande:

Jag har träffat en ny kvinna som också engagerar sig i min son. Hans mamma har inte gjort det och hon vill att våran son skall spendera mest tid där han får fler vuxna omkring sig (två vuxna i det här fallet). Sen kan det också vara så att våran son blir storebror en vacker dag och då kommer mitt hem kännas mer familjelikt så att säga.

Därav epiteten "kärnfamilj"
Svar på tråden Hur blir det med barnbidraget?