• TjockTjinona

Dottern uppskrämd med "svarta madam"

Efter att jag hämtat dottern på förskolan i onsdags berättade hon att en vikarie berättat för henne hur man gör svarta madam. Man skulle gå in på toaletten, skvätta vatten på spegeln och säga "svarta madam kom fram" tre gånger. Då kommer hon att krypa ut ur spegeln och mörda dig!

En vikarie! På förskolan! Berättar detta för en femåring?!?! Jag berättade naturligtvis detta för personalen på morgonen dagen efter och de ska prata med vikarien. Vi har varit lediga sedan dess och ska inte tillbaka förrän 9 januari, så jag vet inte hur det gått.

Minns att jag själv lekte det som liten, men då var jag nog 12-13 år...

Problemet är att jag nu har en femåring som inte vågar gå på toaletten själv. Hon håller sig tills hon nästan kissar ner sig. Jag får övertala henne att gå dit och då måste jag följa med henne. Vi hade problem med att hon kissade ner sig redan innan och det här gör ju inte saken bättre!

Ikväll fick jag dessutom plocka ner spegeln i hennes rum så att hon kunde somna.

Vad ska man göra som förälder? Ska jag fortsätta följa med henne på toaletten och plocka ner speglar? Jag försöker naturligtvis också förklara för henne att svarta madam inte finns. Men hon är så himla rädd och lyssnar inte på det.

Har funderat på om man kan köpa nån form av amulett som hon kan ha runt halsen som beskydd, eller rita någon form av "lås-symbol" på spegeln så att "svarta madam" inte kan komma ut, men då späder man kanske bara på hennes tro på det övernaturliga?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"
  • 5by5

Dagens barn är ju extremt skyddade från allt läskigt! Det är bara löjligt. Förr berättades riktigt läskiga sagor för barn men nu ska till och med askungen och rödluvan censureras!
    Jag kommer fortsätta skrämma mina barn om de vill!
    Är ni samma föräldrar som förbjuder läskiga halloweendräkter på förskolan för barnen kan bli rädda?

• molly50
    5by5 skrev 2016-12-27 18:53:53 följande:

Dagens barn är ju extremt skyddade från allt läskigt! Det är bara löjligt. Förr berättades riktigt läskiga sagor för barn men nu ska till och med askungen och rödluvan censureras!
    Är ni samma föräldrar som förbjuder läskiga halloweendräkter på förskolan för barnen kan bli rädda?

Jag kan hålla med om att allt inte behöver cencureras.
    Men därifrån till att berätta riktiga skräckhistorier som svarta madam eller flickor som kommer att döda barnen i sömnen om de inte vill leka med dem är det ganska långt,tycker jag.
    Carpe Diem
  • Aileen Allannah

Det går väl bra att skrämmas till viss del, men inte så det påverkar barnens dagliga liv, inte vågar gå på toa eller inte törs sova för att de är rädda för monstren under sängen. Och ja, jag tycker det är bra att pedagogerna på barnens förskola bestämt att masker för ansiktet inte är tillåtet till halloween. Förskolan är fel ställe för att barnen ska bli rädda, särskilt de små som inte förstår att det är en människa bakom masken.

• Myran35

Fast vad tjänar man på att berätta såna historier för så pass små barn?

Jag själv,som vuxen skulle inte våga ställa mig i mörkret framför spegeln och ropa efter "svarta madame"
  • Ambulanspersonalen

har själv hört talas som det men säg bara att det är en lögn och att det inte finns någon om hon inte tror dig följ med henne till toan så fixade sig när jag hade barn som är 18 nu men det funkar endå :) 

• nokitus
    Elanaaaa skrev 2016-12-26 15:19:37 följande:

Herregud vad löjliga ni äääär. "Be om ursäkt" "säga till vikarien"

Herre min skapare vad röda mattan ska rullas för barnen. Det hör till att barnen blir rädda för saker och ting. Möjligen kan ni förklara till vikarien vad som hänt och att det vore bra om hon försäkrade att den inte finns, men det är faktiskt upp till henne om hon vill be om ursäkt eller inte. Tycker barn kan ta ett och annat, allt behöver inte rullas fram för barn.

Enligt mig så tycker jag att du ts borde styra fokus bort från detta, tex genom att visa extra mycket barnfilmer eller så, försöka få hennes rädsla för mörker och speglar till något bra/vackert. Så släpper hon snabbt allt detta

Jag blev också skrämd som barn, idag är jag 32 år och kan ännu inte sova i ett mörkt rum. Det har förpestat hela mitt liv. Ganska ironiskt dock att den som skrämde mej och du delar namn( om nu ditt nick är baserat på ditt namn). :)
  • Agnescecila

Men där måste jag protestera. Förr i tiden berättade man läskiga saker för barn i uppfostringssyfte. Man trodde att barnen skulle uppföra sig bättre om man skrämde dom. Tex. Näcken skulle hindra barnen att bada ensamma.  Man berättade också sagor av Bröderna Grimm i uppfostringssyfte.Idag lär vi barnen att man inte ska bada ensam för då kan man drunkna. Ska vi lura i barnen läskiga saker  idag bara för att skrämmas och utan syfte? Idag har vi en annan kunskap om barn och deras psyken. Att klä ut sig är en relativ kontrollerad rädsla. Blir kompisen rädd behöver man bara visa vem det är under dräkten.
    Men om vi ska göra som dom gjorde förr får vi väl berätta att jorden är platt och att männen är kvinnans ledare.
  • Lottelottlott

Ingen amulett för tusan, då får du ju henne att tro på spöken.

Träna med henne att gå in på toa ljus mörkare mörk och tillslut med spegel. Först tillsammans sedan själv med dig utanför. Hon måste få uppleva att det är ofarligt.

Anmäl till förskolechefen. Det är ju helt galet!!!

• BahHumbug

Det bästa är nog att förklara att Svarta Madame bara är en saga. Sedan är det bra att förklara vem hon är. Svarta Madame är spegelbilden man ser av sig själv när ögonen börjar att vänja sig vid mörkret.

Att göra en amulett är en bra ide. Många föräldrar har en sprayflaska med glittervatten som barnen använder när de ska sova. De har flaskan och sprutar vatten runt sängen för att inte monstret under sägen eller garderoben ska komma.

Du kan börja med att ni båda tittar i spegeln så att hon känner sig trygg med dig. Sedan ger du henne amuletten och säger att hon ska säga en ramsa.
    Hon kan säga "Svarta Sara, svarta Sara låt mig vara" Hon ska säga det starkt och högt med en övertygande ton. Sedan kan det hjälpa om du säger det före och efter.

Fantasi kan ställa till med en hel del, och en del barn är extra känsliga och när man är fem så är det mycket i huvudet. Man får göra det till en lek tills barnet inser själv att det inte finns någon i badrummet. 

• z0et
    TjockTjinona skrev 2016-12-25 22:51:36 följande:

Efter att jag hämtat dottern på förskolan i onsdags berättade hon att en vikarie berättat för henne hur man gör svarta madam. Man skulle gå in på toaletten, skvätta vatten på spegeln och säga "svarta madam kom fram" tre gånger. Då kommer hon att krypa ut ur spegeln och mörda dig!

En vikarie! På förskolan! Berättar detta för en femåring?!?! Jag berättade naturligtvis detta för personalen på morgonen dagen efter och de ska prata med vikarien. Vi har varit lediga sedan dess och ska inte tillbaka förrän 9 januari, så jag vet inte hur det gått.

Minns att jag själv lekte det som liten, men då var jag nog 12-13 år...

Problemet är att jag nu har en femåring som inte vågar gå på toaletten själv. Hon håller sig tills hon nästan kissar ner sig. Jag får övertala henne att gå dit och då måste jag följa med henne. Vi hade problem med att hon kissade ner sig redan innan och det här gör ju inte saken bättre!

Ikväll fick jag dessutom plocka ner spegeln i hennes rum så att hon kunde somna.

Vad ska man göra som förälder? Ska jag fortsätta följa med henne på toaletten och plocka ner speglar? Jag försöker naturligtvis också förklara för henne att svarta madam inte finns. Men hon är så himla rädd och lyssnar inte på det.

Har funderat på om man kan köpa nån form av amulett som hon kan ha runt halsen som beskydd, eller rita någon form av "lås-symbol" på spegeln så att "svarta madam" inte kan komma ut, men då späder man kanske bara på hennes tro på det övernaturliga?

Vad tycker ni?

Alla ni som tycker att vikarien är så hemsk, har ni tänkt på att personen kanske inte ens berättade på eget bevåg utan bara läste ur någon av dessa moderna barnböcker? Alt. återberättade om boken när något barn frågade? Visserligen är böckerna i kategorin "6-9 år", men det vore inte så långsökt att tro att någon av dem kan finnas på storbarnsavdelningen på förskolan.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=Svarta+madam
  • molly50
    z0et skrev 2017-02-17 17:33:38 följande:
    Alla ni som tycker att vikarien är så hemsk, har ni tänkt på att personen kanske inte ens berättade på eget bevåg utan bara läste ur någon av dessa moderna barnböcker? Alt. återberättade om boken när något barn frågade? Visserligen är böckerna i kategorin "6-9 år", men det vore inte så långsökt att tro att någon av dem kan finnas på storbarnsavdelningen på förskolan.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=Svarta+madam
    Jag har faktiskt lite svårt att tro att man på förskolor har sådana böcker som man läser för barnen.
    På många förskolor har man förbud mot heltäckande och skrämmande masker till Halloween.
    Då kan jag inte tänka mig att de läser böcker med skräckhistorier för barnen.
    Carpe Diem
Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"