• Leogilliland

    Hjälp med undersökning gällande minnen av ditt barn

    Hej kära medmänniskor och föräldrar. Hoppas er julledighet har behandlat er väl och att ni är utvilade

    Jag och en kollega har en super idé som gynnar alla föräldrar globalt och vill lansera ett nytt koncept. Vägen dit är dock lång och vi behöver göra lite marknadsundersökning.

    Därför har vi satt ihop en undersökning som är super enkel att svara på och tar max två minuter av er tid. Vill ni vänligen vara behjälpliga och svara på detta skulle det uppskattas enormt. Alla svar registreras givetvis anonymt.

    Tack återigen!

    LÄNK: sv.surveymonkey.com/r/J669FQF


    Undersökning
  • Svar på tråden Hjälp med undersökning gällande minnen av ditt barn
  • Carambolan

    Er idé faller på att väldigt många förskolor och skolor har fotoförbud nu för tiden. Det är helt enkelt inte tillåtet att fota och filma luciatåg.

  • nnnnnnnn

    Det saknas ett svarsalternativ. På nr 5 kan man inte svara: NEJ jag kan inte  tänka mej att ta emot filmer som andra tagit på mina egna barn.

    Jag tycker inte att man ska sälja filmer med mina barn på!
    Jag hade inte uppmuntrat detta beteende genom att betala andra för att filma mina barn utan min tillåtelse

  • Leogilliland
    nnnnnnnn skrev 2016-12-26 20:45:25 följande:

    Det saknas ett svarsalternativ. På nr 5 kan man inte svara: NEJ jag kan inte  tänka mej att ta emot filmer som andra tagit på mina egna barn.

    Jag tycker inte att man ska sälja filmer med mina barn på!
    Jag hade inte uppmuntrat detta beteende genom att betala andra för att filma mina barn utan min tillåtelse


    Hej, tack för ditt svar. Kan du motivera varför? Om ditt barn har en uppvisning där fler än ditt barn visar upp något de jobbat på tillsammans. Har du något emot att andra föräldrar filmar dina barn? Går du fram till de och ber de vänligt att INTE filma deras barn då ditt barn råkar vara med där? Något sådant håller inte i längden. 


    Tanken här är att enbart föräldrarna till barnen för ett specifikt event får tillgång till videon via ett lösenord som enbart de har tillgång till. Att "sälja" dessa filmer är en symbolisk summa för att visa uppskattning till föräldern som fångat detta fantastiska minne av ens barn. 

  • Leogilliland
    Carambolan skrev 2016-12-26 20:42:39 följande:

    Er idé faller på att väldigt många förskolor och skolor har fotoförbud nu för tiden. Det är helt enkelt inte tillåtet att fota och filma luciatåg.


    Hej Carambolan, 


     


    Tack för ditt svar. Jag har hittills inte varit med om att någon skola förbjudit föräldrar från att filma deras barn under ett uppträdande i skolan. Detta tillämpas även på uppvisningar utanför skolan, teater, gymnastik med mera. Denna idé ska tillämpas i flertalet länder och inte endast Sverige. Men det kan säkert stämma att vissa skolor har förbjudit fotografering med mera.

  • Uuuiiiu

    Jag skulle aldrig få för mig att ta betalt för att dela en sån film. Vill någon annan förälder ha den så fixar vi det via pinne, molnet eller Sprend eller nåt. Det finns så enkla, och gratis, sätt att snabbt dela filer på så tyvärr tror jag inte riktigt på er idé.

    Det tar också emot väldigt att ta eller ge betalt för en sån grej man normalt ger varandra gratis. Skulle tycka att ngn var rätt konstig om de sa att jag kunde få filer mot betalning.

  • Carambolan
    Leogilliland skrev 2016-12-27 20:26:35 följande:

    Hej Carambolan, 

     

    Tack för ditt svar. Jag har hittills inte varit med om att någon skola förbjudit föräldrar från att filma deras barn under ett uppträdande i skolan. Detta tillämpas även på uppvisningar utanför skolan, teater, gymnastik med mera. Denna idé ska tillämpas i flertalet länder och inte endast Sverige. Men det kan säkert stämma att vissa skolor har förbjudit fotografering med mera.


    Ok, jag vet inte hur vanligt det är men där jag bor är det något som bestämts på kommunal nivå, det gäller hela kommunen och inte bara vissa förskolor. Regeln är att endast personalen får fota och filma samt att man "under ordnade former" får fota sitt eget barn i anslutning till uppträdanden. Helt förbjudet att fota andras barn.
  • Uuuiiiu
    Carambolan skrev 2016-12-27 20:43:03 följande:

    Ok, jag vet inte hur vanligt det är men där jag bor är det något som bestämts på kommunal nivå, det gäller hela kommunen och inte bara vissa förskolor. Regeln är att endast personalen får fota och filma samt att man "under ordnade former" får fota sitt eget barn i anslutning till uppträdanden. Helt förbjudet att fota andras barn.


    Precis så är det i vår kommun.
  • Jemp
    Leogilliland skrev 2016-12-27 20:26:35 följande:

    Hej Carambolan, 

     

    Tack för ditt svar. Jag har hittills inte varit med om att någon skola förbjudit föräldrar från att filma deras barn under ett uppträdande i skolan. Detta tillämpas även på uppvisningar utanför skolan, teater, gymnastik med mera. Denna idé ska tillämpas i flertalet länder och inte endast Sverige. Men det kan säkert stämma att vissa skolor har förbjudit fotografering med mera.


    Väldigt vanligt som jag förstått det. Likaså att det annars krävs tillstånd. Börja er marknadsundersökning där.
  • nnnnnnnn
    Leogilliland skrev 2016-12-27 20:24:27 följande:

    Hej, tack för ditt svar. Kan du motivera varför? Om ditt barn har en uppvisning där fler än ditt barn visar upp något de jobbat på tillsammans. Har du något emot att andra föräldrar filmar dina barn? Går du fram till de och ber de vänligt att INTE filma deras barn då ditt barn råkar vara med där? Något sådant håller inte i längden. 


    Tanken här är att enbart föräldrarna till barnen för ett specifikt event får tillgång till videon via ett lösenord som enbart de har tillgång till. Att "sälja" dessa filmer är en symbolisk summa för att visa uppskattning till föräldern som fångat detta fantastiska minne av ens barn. 


    Jag ber dem inte att sluta filma mina barn, men det är stor skillnad på att någon filmar sina barn och får med mina på filmen - till att uppmuntra andra att filma barnen så de kan tjäna en hacka på att sälja till de andra föräldrarna...


Svar på tråden Hjälp med undersökning gällande minnen av ditt barn