• Indiansommar

Nyårsmeny? Vad ska man laga i en liten stuga?

Vi och ett par till har hyrt en liten stuga som vi ska fira nyår i. Detta innebär ett väldigt enkelt kök där bara det mest nödvändiga finns. Så, vad ska man laga för mat? Ett pyttelitet kylskåp och endast ett frysfack finns. Fisk och skaldjur går bort pga allergier. Var ev inne på champagne kyckling till middag, men vad i hela världen ska man ha för förrätt? Och efterrätt. Man vill ju ha det lite festligt så här på nyår! Pannacotta åt vi förra nyår så det går bort känner jag. Ös på med tips!!! 

• Svar på tråden Nyårsmeny? Vad ska man laga i en liten stuga?
  • Mawa

Tjälknöl eller lamm/fårfiol med matig sallad (mozzarella, paprika, tomater, riven ost m.m.). Till dessert kex, päron och ost, pistagenötter. Förrätt kanske avocado med nån fyllning. Frysväska för matresterna. Köttet ska väl klara sig utan att vara i kylen när det är tillrett. Ni har kanske en stor frys ute i naturen runt knuten också...

• Rödtjärnens Anna

Finns spis och ugn?

Tjälknöl är supergott (ska själv bjuda på det dagen innan nyår, jag gör den på älgkött). Bästa med tjälknöl är att den måste förberedas.. och har man begränsade möjligheter är det skönt att ta med sig "halvfärdigt" och hörs klart på plats.

Jag har lagat flera nyårsmiddagar (och många andra middagar) på vedspisen på landet. så länge det finns en värmekälla och rinnande vatten så kan det bli hur bra som helst.

• nnnnnnnn

Förrätt är ju inget konstigt. Antingen tar ni med något färdigt eller sticker ner till affären och ser vad de har.  Ex:
    lax + avokado , skinka/antipasto + melon, eller egentligen vilket kött eller fisk som helst med någon frukt eller grönsak. Frukten/grönsaken kan förvaras i rumstemperatur och köttet/fisken i kylen.

Efterrätt: Något enkelt som tex citronkräm. 4 port:

4 dl grekisk yoghurt 3 msk lemon curd
    blanda och lägg upp på tallrik eller skål/glas.

Vad ska man ha till? Improvisera! hackade nötter? noblesse? lyxigare granola?

Friskt och gott och enkelt att röra ihop. Tar inte lång tid och tar inte mycket plats i kylen.
Svar på tråden Nyårsmeny? Vad ska man laga i en liten stuga?