• MarieMMorgan

Deltid på förskolan?

Jag och min man är villrådiga om hur vi ska göra med förskoletider. Vi jobbar båda som egna företagare: tillsammans och hemifrån, oregelbundet och fritt men med arbetstider normalt cirka 11?20.

Vår son är 1,5 år, och vi försöker saxa jobbande och att vara med honom båda två så gott det går (oftast får en jobba och den andra ansvarar för/leker med honom, men den andra föräldern finns ju nästan alltid i närheten).

Förskola vore nog bra för honom, för att han ska få träffa andra barn och ingå i ett sammanhang ? särskilt inför att han blir storebror som nästan-tvååring i vår. Så vi står i kö till lite olika förskolor.

Vi skulle till att börja med vilja ha vår son på förskolan på deltid, för att det inte ska bli för långa dagar för honom. Vi har då tänkt kanske fyra timmar om dagen, och det är främst på eftermiddagen vi behöver barnomsorg ? kanske 14 till 18 (det är t ex då vi ibland måste vara med på branschevenemang).

Men, efter att ha talat med vänner och bekanta med förskoleerfarenhet (som föräldrar) förstår vi att det är förmiddagar som gäller om barnet ska vara på deltid, t ex 9 till 13 eller 9.30?14, och att det blir sura miner om man vill komma senare än så. Fast det är ju inte främst då vi jobbar! Det passar inte alls vår dygnsrytm eller våra arbetstider att stressa iväg hemifrån tidigt på morgonen...

Stämmer det att ?alla? förskolor är uppbyggda så att det pedagogiska programmet förutsätter att alla barn är på plats på förmiddagarna? Är inte förskolorna skyldiga att erbjuda barnomsorg när föräldrarna arbetar (inom de så kallade ramtiderna, men det brukar ju vara t o m 18.30)? Om många barn går på halvtid på förmiddagarna borde det ju behövas lite påfyllnad av ungar på eftermiddagarna...

Vi surfar runt som galningar bland all information som finns på nätet för Stockholms stads cirka 1 050 förskolor, men just det här med vad som gäller för halvtidstider är det väldigt svårt att få reda på (med mindre än att man ringer runt till alla förskolechefer, antar jag...)! Vore glad över att få höra mer om era erfarenheter av ?udda? tider på förskolan.
  • Svar på tråden Deltid på förskolan?
  • Aileen Allannah

De som jobbar inom vården exempelvis jobbar ju inte ständigt eftermiddag eller kväll, utan det roterar. Då får barnen regelbundet förmiddagsverksamheten och tar ingen skada av att ibland börja senare på dagen.

• Kodia

Du undrar varför inte fler efterfrågar tidsmässigt flexibla förskolor, och varför det inte finns. Här kommer några funderingar på svar:
    De flesta som har "annorlunda" tider har en partner som har normala tider, och då väljer man att låta familjen ha så normala tider som möjligt.
    Många har flera barn, varav något går i skolan eller är med på fritidsaktiviteter, och då måste man ha normala tider. 
    Om en förskola skulle ha öppet fram emot midnatt hade inte så många velat jobba där, och antagligen blivit höga lönekostnader pga kvällsarbete. Hur skulle verksamheten organiseras? När äts middag? Sovs middag? Ska en del barn nattas 19.00 och andra vara uppe till 24? När hålls samlingar osv?

De flesta i er situation väljer nog att lämna lagom till morgonsamlingen eller lunch.

• nnnnnnnn

Här är det inga problem att lämna udda tider, så länge det är inom 06-18.
    Det händer ganska ofta att vi lämnar tex 14- 17 eller så. Ibland har vi försökt att lämna vid 11 - 17 och varannan dag istället, så slipper man göra lunch och små barn sover oftast efter lunchen så dagen blir ändå kort för dem om man räknar bort sovtiden.
    11 - 17 => 11 - 11.30 lunch, 11.30 - 13.30 sova, 13.30 - 17 leka = 4 timmars vaken tid borta, samtidigt som vi kunnat jobba 6 timmar utan att behöva ha ett halvt öra på ett sovande barn hemma.

• Fru Ve
    MarieMMorgan skrev 2016-12-28 22:27:56 följande:
    Ja, det är detta jag inser och tycker är märkligt ? hur gör alla som t ex jobbar inom vården eller på butiker eller har andra arbetstider som inte är 9 till 17 (men heller inte har behov av ?nattis?)?
    Åtminstone i Stockholm, som har så stor befolkning och så många människor med olika arbetstider och så många förskolor, borde det finnas alternativ till normen att all pedagogisk verksamhet sker på förmiddagarna.
    Har fått många reaktioner från bekanta som hade stora problem med förskoletider när deras barn var i den åldern.
    En skrev:
    ?Systemet måste verkligen ändras, det är galet att det inte anpassats till hur folk faktiskt jobbar idag. Nej, istället ska vi alla hetsa runt 9-17 som yra höns."
    En annan:
    ?Det är ett system som inte är anpassat för flexibilitet eller föräldrar som väljer att jobba på ett lite annorlunda sätt, det gör folk nervösa, tyvärr ! Vet av erfarenhet då vi inte passade in i systemet när barnen var små och reste mellan XXXXXXXX [[[pappans hemland på en annan kontinent]]] och Sverige ... hur kunde vi " utsätta barnen " på detta sätt .... och hade man med kommunen att göra så var ens barn bara ett personnummer ....kanske har det blivit bättre men jag tror inte det.?
    Låter inte så uppmuntrande ...
    Vi har haft oregelbundna arbetstider bägge två och löst det genom släktingar som hjälpt oss på kväll/helg vid krockar. Det finns ju annars OB-förskolor i många kommuner (tycker det skulle vara lag att alla kommuner ska erbjuda detta vid behov). Nu väntar vi tredje barnet och släkten kan p.g.a. ålder och annat arbete inte hjälpa oss på samma sätt. Så vi kommer att få lov att ställa krav på våra arbetsgivare att vi inte jobbar samma kvällar/helger, alternativt kommer en av oss att få byta jobb till endast dagtid vardagar. För oss finns den möjligheten eftersom vi båda är sjuksköterskor och det finns hur mycket jobb som helst att söka, bara att byta jobb om man behöver det. Detta är ju inte lika lätt för alla.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är helt oproblematiskt heller att allting är styrt till vissa tider på förskolan. Nu har vår kommun guskelov infört att man har rätt till vissa timmar/vecka på förskola även under långledighet. Tidigare fick våra barn lov att också vara långlediga om vi var det, vilket innebar att de grät och skrek varje gång vi skulle lämna dem på fsk, det blev som en ny inskolning varje gång =(
  • Guapa

På vår förskola får man inte lämna efter kl 9 då det stör den pedagogiska verksamheten. Det innebär att de veckor som pappan jobbar kväll pch inte börjar förrän kl 15 så får barnen ändå gå 9-17. Lite märkligt upplägg kan jag tycka men det är helt enligt förskolans önskemål.

• Fru Ve
    Guapa skrev 2016-12-29 09:31:55 följande:

På vår förskola får man inte lämna efter kl 9 då det stör den pedagogiska verksamheten. Det innebär att de veckor som pappan jobbar kväll pch inte börjar förrän kl 15 så får barnen ändå gå 9-17. Lite märkligt upplägg kan jag tycka men det är helt enligt förskolans önskemål.

Konstigt att det kan vara så olika i olika kommuner/förskolor. Hos oss FÅR vi inte lämna tidigare än exakt restid även om vi måste lämna mitt i en aktivitet (t.e.x om de är i skogen får man gå dit och lämna barnet). Undantag är om man måste lämna mitt i maten eller mitt i vilan.
  • Guapa
    Fru Ve skrev 2016-12-29 09:45:58 följande:

Konstigt att det kan vara så olika i olika kommuner/förskolor. Hos oss FÅR vi inte lämna tidigare än exakt restid även om vi måste lämna mitt i en aktivitet (t.e.x om de är i skogen får man gå dit och lämna barnet). Undantag är om man måste lämna mitt i maten eller mitt i vilan.

Ja det är jättekonstigt. De har uttryckligen sagt att det inte spelar någon roll när vi börjar jobbet. Senast kl 9 är vad som gäller för lämning då de ofta går ut på utflykter etc.
  • Fru Ve
    Guapa skrev 2016-12-29 09:50:39 följande:
    Ja det är jättekonstigt. De har uttryckligen sagt att det inte spelar någon roll när vi börjar jobbet. Senast kl 9 är vad som gäller för lämning då de ofta går ut på utflykter etc.
    Det vettigaste är väl om man som förälder får välja hur man vill göra i dessa fall. Jag har oregelbundna tider vilket gör att jag rätt ofta måste lämna 5-åringen kl 11.30 strax innan lunch. Han missar rätt ofta aktiviteter som t.e.x skridskoåkning eller gympa eller skogsutflykt vilket han tycker är tråkigt. Hade gärna lämnat innan aktiviteten dessa dagar så han får vara med. Ser fram emot nästa år då han börjar förskoleklass, för då har han rätt att delta hela dagen oavsett vad jag gör.
  • nnnnnnnn
    Fru Ve skrev 2016-12-29 09:45:58 följande:
    Samma här!
    Har lämnat och hämtat på många olika platser.
    Och är de borta långt på ett bokat besök tex teater eller så, så får man hämta efter och lämna före. Det händer max 1-2 ggr/år, så det är inget problem
  • Judiths
    Annelie 76 skrev 2016-12-28 14:11:44 följande:

Att ni inte fått frågan om heltid eller deltid är väl för att alla förutsätter heltid och i Stockholm har ju alla barn rätt till heltid, alltid...

Jag har barn i förskola i Stockholm, vi fick välja heltid eller deltid samt fylla i tider när vi tackade ja till erbjuden plats, inte när vi bara stod i kö.
  • mammalovis
    MarieMMorgan skrev 2016-12-28 19:39:26 följande:
    Ekonomiskt är det dessutom en stor uppoffring. Vi skulle få tacka nej till kanske en stor del av företagets uppdragsförfrågningar (och förmodligen de mest lukrativa) om vi måste gå upp väldigt tidigt på morgonen för att lämna klockan 9 på förskolan. Vår bransch är ingen niotillfem-bransch.
    Men NI måste ju inte gå upp tidigt, det räcker ju att en av er och barnet går upp tidigt. Den som kan göra jobb tidigt ger barnet frukost säg vid 8.15 för att komma iväg vid kvart i 9. Under tiden kan den sova som har jobbat till midnatt. Frågan är väl hur ofta ni BÅDA måste jobba efter 18 och om ni i så fall skulle hitta en förskola med nattis istället, så ni får flexibiliteten att jobba dygnet runt istället?

För ett alternativ är ju att barnet har säg 2 eller 3 dagar med "normaltid" för att komma in ordentligt i gruppen och lära känna all personal och de dagar ni behöver, er sena tid, då det är färre barn och mindre personal.

Jag har själv jobbat dag, kväll och helg i äldreomsorgen, så jag vet hur det fungerade för mina barn, men då hade de under en längre tid gått dagtid innan så de var väl etablerade med dagens rutiner och detta gällde några veckor under sommaren.

Jag har även jobbat på förskola med barn som haft två föräldrar med varierande scheman och egentligen kunnat vara lediga 1,5 vecka i taget om man skulle gå efter föräldrarnas tider, men för barnens skull fick de gå 15 timmar typ 9-14 även de lediga veckorna. När de kom 14-18 träffade de knappt några andra barn alls mer än sitt syskon, så ur den synvinkeln är det bättre med en större förskola, där chansen är större att det är fler barn kvar vid sammanslagningen när man minskar ner på personal. Sedan beror ju mycket på hur van er son är att gå på öppen förskola och liknande verksamhet. Har han bara gått hemma kan omställningen till förskola bli stor och svårare med eftermiddagstider och att ta kontakt med andra barn.

Sedan hur verksamheten skulle se ut för så små barn även om föräldrarna jobbade senare dagar vet jag inte. Eller menar du att alla de barnen äter lunch senare och sover 15-17 istället, för de går inte och lägger sig förrän 23? Barnets dygnsrytm behöver ju inte hänga samman med föräldrarnas arbetstider. Min ena dotter går gärna upp 6-7 även om vi varit lediga ett tag, medan hennes syster kan sova några timmar längre om hon inte blir väckt. Dock behöver de vara i säng vid 20 för kontinuitetens skull.

Så du behöver nog tänka lite till på hur det skulle kunna ändras innan det blir ett genomförbart förslag, annars tycker jag helt klart att tanken är god.
  • elyse
    Guapa skrev 2016-12-29 09:50:39 följande:

Det är inte montessori?
  • Guapa
    elyse skrev 2016-12-30 04:48:33 följande:

Det är inte montessori?

Nej det är en kommunal förskola i en Stockholmskommun
  • Längtar efter nr3
    MarieMMorgan skrev 2016-12-28 00:11:08 följande:
    Jag och min man är villrådiga om hur vi ska göra med förskoletider. Vi jobbar båda som egna företagare: tillsammans och hemifrån, oregelbundet och fritt men med arbetstider normalt cirka 11?20.

Vår son är 1,5 år, och vi försöker saxa jobbande och att vara med honom båda två så gott det går (oftast får en jobba och den andra ansvarar för/leker med honom, men den andra föräldern finns ju nästan alltid i närheten).

Förskola vore nog bra för honom, för att han ska få träffa andra barn och ingå i ett sammanhang ? särskilt inför att han blir storebror som nästan-tvååring i vår. Så vi står i kö till lite olika förskolor.

Vi skulle till att börja med vilja ha vår son på förskolan på deltid, för att det inte ska bli för långa dagar för honom. Vi har då tänkt kanske fyra timmar om dagen, och det är främst på eftermiddagen vi behöver barnomsorg ? kanske 14 till 18 (det är t ex då vi ibland måste vara med på branschevenemang).

Men, efter att ha talat med vänner och bekanta med förskoleerfarenhet (som föräldrar) förstår vi att det är förmiddagar som gäller om barnet ska vara på deltid, t ex 9 till 13 eller 9.30?14, och att det blir sura miner om man vill komma senare än så. Fast det är ju inte främst då vi jobbar! Det passar inte alls vår dygnsrytm eller våra arbetstider att stressa iväg hemifrån tidigt på morgonen... Stämmer det att ?alla? förskolor är uppbyggda så att det pedagogiska programmet förutsätter att alla barn är på plats på förmiddagarna? Är inte förskolorna skyldiga att erbjuda barnomsorg när föräldrarna arbetar (inom de så kallade ramtiderna, men det brukar ju vara t o m 18.30)? Om många barn går på halvtid på förmiddagarna borde det ju behövas lite påfyllnad av ungar på eftermiddagarna...

Vi surfar runt som galningar bland all information som finns på nätet för Stockholms stads cirka 1 050 förskolor, men just det här med vad som gäller för halvtidstider är det väldigt svårt att få reda på (med mindre än att man ringer runt till alla förskolechefer, antar jag...)! Vore glad över att få höra mer om era erfarenheter av ?udda? tider på förskolan.
    Nu vet jag inte vad som gäller just i STHLM men just det jag kommer skriva bör väl gälla överallt med säkert några undantag för att bekräfta regeln ;)
    På "min" förskola får jag lämna deltid vilka tider som helst under dom så kallade ramtiderna OM jag jobbar. Är jag FL eller arbetslös så har dom fasta fmtider som man får hålla sig till. Sen råkar tiden jag vill lämna vara olämplig pga matsituation så lämnar man helt enkelt precis innan det börjar för att inte röra till det för alla inblandade just då.
Svar på tråden Deltid på förskolan?