Deltid på förskolan?
Jag och min man är villrådiga om hur vi ska göra med förskoletider. Vi jobbar båda som egna företagare: tillsammans och hemifrån, oregelbundet och fritt men med arbetstider normalt cirka 11?20.Vår son är 1,5 år, och vi försöker saxa jobbande och att vara med honom båda två så gott det går (oftast får en jobba och den andra ansvarar för/leker med honom, men den andra föräldern finns ju nästan alltid i närheten).
Förskola vore nog bra för honom, för att han ska få träffa andra barn och ingå i ett sammanhang ? särskilt inför att han blir storebror som nästan-tvååring i vår. Så vi står i kö till lite olika förskolor.
Vi skulle till att börja med vilja ha vår son på förskolan på deltid, för att det inte ska bli för långa dagar för honom. Vi har då tänkt kanske fyra timmar om dagen, och det är främst på eftermiddagen vi behöver barnomsorg ? kanske 14 till 18 (det är t ex då vi ibland måste vara med på branschevenemang).
Men, efter att ha talat med vänner och bekanta med förskoleerfarenhet (som föräldrar) förstår vi att det är förmiddagar som gäller om barnet ska vara på deltid, t ex 9 till 13 eller 9.30?14, och att det blir sura miner om man vill komma senare än så. Fast det är ju inte främst då vi jobbar! Det passar inte alls vår dygnsrytm eller våra arbetstider att stressa iväg hemifrån tidigt på morgonen...

Stämmer det att ?alla? förskolor är uppbyggda så att det pedagogiska programmet förutsätter att alla barn är på plats på förmiddagarna? Är inte förskolorna skyldiga att erbjuda barnomsorg när föräldrarna arbetar (inom de så kallade ramtiderna, men det brukar ju vara t o m 18.30)? Om många barn går på halvtid på förmiddagarna borde det ju behövas lite påfyllnad av ungar på eftermiddagarna...
Vi surfar runt som galningar bland all information som finns på nätet för Stockholms stads cirka 1 050 förskolor, men just det här med vad som gäller för halvtidstider är det väldigt svårt att få reda på (med mindre än att man ringer runt till alla förskolechefer, antar jag...)! Vore glad över att få höra mer om era erfarenheter av ?udda? tider på förskolan.