• Klin

    Konstaterat MA på UL

    Okej. Det sket sig. Jävla skit!
    Var på tidigt UL idag och då hittades ingen hjärtaktivitet :( skulle varit i vecka 9 men BM sa att graviditeten uppskattningsvis avslutats i vecka 4. Det är FEM veckor sen! Hur kan min kropp inte ha fattat poängen på FEM veckor?
    Hade en del symptom i början men de försvann ganska snabbt igen, men har ändå haft lite symptom kvar som trötthet, svag molvärk från och till, kraftiga humörsvängningar och lite ömma bröstvårtor. Men av någon anledning så hade jag detta på känn, men eftersom alla mina vänner dumförklarat mig och sagt åt mig att jag måste sluta noja och tänka på det så har jag ändå lagt det åt sidan och försökt tänka positivt.
    Först var det så svårt att smälta hela grejen att vi skulle ha barn, men sen började man vänja sig vid tanken och började planera för framtiden. Och idag när vi satt i väntrummet innan UL så var jag så sjukt nervös eftersom vi fick vänta en kvart längre på att få komma in så jag sa till min sambo "för helvete, jag kommer ju få missfall bara av denna eviga väntan! Fatta så nervös man är när man kommer hit första gången, och så ska de dra ut på tiden ännu mer?!" Det där fick jag äta upp, minst sagt.
    Jag vet att det inte var mitt fel eller min sambos fel, men man kan ändå inte sluta tänka på om man kunnat göra något annorlunda. Är verkligen helt knäckt. Och mitt i allt ska jag försöka få tag på KK (kvinnokliniken, som aldrig svarar i telefon) för att få tid till abort. Även om det känns jobbigt hela grejen så vill jag ändå få det överstökat :(
    Tills vi ses igen, min änglabebis <3

  • Svar på tråden Konstaterat MA på UL
  • Jonna 81

    Jag fick missfall i v 8. Men upptäcktes inte förrän v 13, då pga av en blödning. Tyckte oxå det var wxtremt jobbigt att inte ha vetat innan. Fick dock hjälp med aborten direkt på plats, vilket var skönt. När jag blev gravid igen så var rädd ingen ett tidigt ul i v 10.

  • Klin
    Jonna 81 skrev 2016-12-30 14:00:58 följande:

    Jag fick missfall i v 8. Men upptäcktes inte förrän v 13, då pga av en blödning. Tyckte oxå det var wxtremt jobbigt att inte ha vetat innan. Fick dock hjälp med aborten direkt på plats, vilket var skönt. När jag blev gravid igen så var rädd ingen ett tidigt ul i v 10.


    Det känns jättehemskt. Att få missfall överhuvudtaget är ju knäckande, men att få MA och kanske gå och tro att allt är bra när det inte är det är bara grymt :(
    Jag har fått en tid till på måndag 2/1 så får vänta hela helgen också. Sjukvården i Malmö är katastrof.

    Förlåt, vad menade du med den sista meningen med ditt tidiga UL? Fick inte ihop meningen riktigt, kan vara jag som är trög hihi
  • vikkey

    Jag fick ett MA i maj ifjol, vecka 12 - fostret troligt dött sen ca v 7. Märktes pga blödning/värkar, kroppen tid hand om det mesta själv.

    Jag har ALDRIG varit så besviken på min kropp som då! Den är lixom det enda jag alltid kunnat lita på, när omgivningen sviker. Men nä, fan. Jag fattade hela grejen om varför man får missfall osv, men var så sjukt besviken på att min kropp inte kunde hjälpt mig tidigare, gett mig en enda liten hint om att det inte stod rätt till..

    Jag fick hjälp av en kurator på kvinnokliniken, som jag gick till några gånger och pratade. Blev sedan gravid igen två månader efter mitt MA, och gick då tillbaka till kuratorn ett par gånger till. För hur skulle jag kunna lita på min kropp den här gången?

    Gossen föddes frisk och kry i mars i år, och han blir dessutom storebror redan i april om hn passar tiden. Det har varit svårt att lita på att det ska gå vägen de här gångerna - men vem kan man lita på om man inte kan lita på sig själv och sin egen kropp?

    Kämpa, TS!

  • Klin
    vikkey skrev 2016-12-30 14:49:34 följande:

    Jag fick ett MA i maj ifjol, vecka 12 - fostret troligt dött sen ca v 7. Märktes pga blödning/värkar, kroppen tid hand om det mesta själv.

    Jag har ALDRIG varit så besviken på min kropp som då! Den är lixom det enda jag alltid kunnat lita på, när omgivningen sviker. Men nä, fan. Jag fattade hela grejen om varför man får missfall osv, men var så sjukt besviken på att min kropp inte kunde hjälpt mig tidigare, gett mig en enda liten hint om att det inte stod rätt till..

    Jag fick hjälp av en kurator på kvinnokliniken, som jag gick till några gånger och pratade. Blev sedan gravid igen två månader efter mitt MA, och gick då tillbaka till kuratorn ett par gånger till. För hur skulle jag kunna lita på min kropp den här gången?

    Gossen föddes frisk och kry i mars i år, och han blir dessutom storebror redan i april om hn passar tiden. Det har varit svårt att lita på att det ska gå vägen de här gångerna - men vem kan man lita på om man inte kan lita på sig själv och sin egen kropp?

    Kämpa, TS!


    Jag vet precis vad du menar, tänker likadant. Man blir så besviken på kroppen som i de flesta fall klarar så sjukt mycket. Men egentligen gjorde väl kroppen sitt jobb nu också och jag försöker så mycket att se det på det viset. Att detta förmodligen inte hade varit ett livsdugligt barn och därför gjorde naturen det valet åt mig. Jag vill tro det.

    Vilken lycka att du blev gravid igen så snabbt och att det gick vägen! Grattis :)

    Min mamma sa till mig igår att inte låta mig tyngas ner av detta utan istället försöka igen så fort jag slutat blöda efter aborten, för chansen är stor nu när jag nyligen "är"/varit gravid pga hormonerna. Då är man mer mottaglig tydligen. Och det känns jättebra att höra! Så vi kommer inte ge upp!

    Jag har noll förtroende för sjukvården i Malmö med tanke på det dåliga bemötandet jag fick igår på KK. Först svarar dem inte i telefon på 7 timmar, och när jag väl åker in mitt i natten så sitter de och pillar navelludd och dricker kaffe men skickar hem mig. Hon hade noll förståelse och noll medkänsla. Var iskall med ett fult flin i ansiktet när hon sneglade på min remiss jag hade med mih och sa att såna saker inte prioriterades på jourtid och att jag fick komma tillbaka på dagtid. Jag förklarade att jag inte kunde det men då flinar hon och säger "ja.. nä.. det är sånt som händer." Slet min remiss ur handen på henne, sparkade upp dörrj*veln och gick hem. Ringde idag och då hade jag redan en bokad tid på måndag, men ingen som meddelat mig. Hade skatan igår bara gjort sitt jobb och åtminstone kollat upp mig så hade hon sett det och kunnat meddela det. Så nej. Jag har noll förtroende för dem så jag ventilerar här istället :/
  • vikkey
    Klin skrev 2016-12-30 15:30:05 följande:

    Jag vet precis vad du menar, tänker likadant. Man blir så besviken på kroppen som i de flesta fall klarar så sjukt mycket. Men egentligen gjorde väl kroppen sitt jobb nu också och jag försöker så mycket att se det på det viset. Att detta förmodligen inte hade varit ett livsdugligt barn och därför gjorde naturen det valet åt mig. Jag vill tro det.

    Vilken lycka att du blev gravid igen så snabbt och att det gick vägen! Grattis :)

    Min mamma sa till mig igår att inte låta mig tyngas ner av detta utan istället försöka igen så fort jag slutat blöda efter aborten, för chansen är stor nu när jag nyligen "är"/varit gravid pga hormonerna. Då är man mer mottaglig tydligen. Och det känns jättebra att höra! Så vi kommer inte ge upp!

    Jag har noll förtroende för sjukvården i Malmö med tanke på det dåliga bemötandet jag fick igår på KK. Först svarar dem inte i telefon på 7 timmar, och när jag väl åker in mitt i natten så sitter de och pillar navelludd och dricker kaffe men skickar hem mig. Hon hade noll förståelse och noll medkänsla. Var iskall med ett fult flin i ansiktet när hon sneglade på min remiss jag hade med mih och sa att såna saker inte prioriterades på jourtid och att jag fick komma tillbaka på dagtid. Jag förklarade att jag inte kunde det men då flinar hon och säger "ja.. nä.. det är sånt som händer." Slet min remiss ur handen på henne, sparkade upp dörrj*veln och gick hem. Ringde idag och då hade jag redan en bokad tid på måndag, men ingen som meddelat mig. Hade skatan igår bara gjort sitt jobb och åtminstone kollat upp mig så hade hon sett det och kunnat meddela det. Så nej. Jag har noll förtroende för dem så jag ventilerar här istället :/


    Jag åkte in akut på akutmottagningen, efter att ha kopplats till en kvinnoläkare där via 1177. Hon var av rysk härkomst och redan på telefon var det språkförbistringar. Jag låg på köksgolvet med värkar (hann bara komma till akuten så stötte kroppen ut det) o försökte andas när jag ringde henne, hon bad mig ta två alvedon och vila..... och hela grejen på akuten var horribel, ska inte ens berätta. Men ja, vi hade extrema problem att förstå varandra och det hela blev väldigt jobbigt för mig, i en redan jobbig situation. Det tog nästan en vecka innan KK hörde av sig, bokade in en efterkoll och erbjöd kurator. Vid efterkollen (bestående gravtest typ 4 veckor senare) behandlade den läkaren/SSK/USKA/BM/vad hon nu var, mig som om jag gjort en abort och var så sjukt positiv till att det lyckats så bra och började pratat preventivmedel med mig.. jag tog väldigt illa vid mig, tycker inte det ska vara såååå jobbigt att öppna journalen innan patienten kommer in, o se om det är abort eller MF/MA det handlar om.. så nä, min erfarenhet var väl inte den bästa heller. Men min BM på MVC jag fick sen var suverän, och tog min oro på allvar, utan att dalta med mig (hatar dalt!). Men det tog nog till efter RUL innan jag helt kunde slappna av..
  • Klin

    Amen herregud, vilken upplevelse! :O
    Jag vet inte vad jag hade gjort om jag blivit bemött som om jag gjort en frivillig abort efter ett MA. Det är ju en helt annan sak! Jag har gjort abort också för att det var jättetidigt i vårt förhållande och helt fel tidpunkt, och det är ju psykiskt påfrestande bara det, trots att man ändå valt det själv! Hade inte ens då velat prata om preventivmedel och höra om sköterskans positivitet kring att aborten gått bra. Herregud alltså.

    BM som jag hade vid UL var helt underbar, men det gjorde jag på en privat klinik här i Malmö som heter Emma ultraljudsklinik. Men de tar inte hand om aborten så därför fick jag remiss till kvinnokliniken på sjukhuset och där personalen heeeeelt annorlunda.
    Tacka fan för privata kliniker i såna här situationer!

    Nu har jag lite mer ont i magen... undrar om det kanske är på gång nu? Kom lite brunt på pappret innan (ursäkta infon) men tycker bara det är konstigt om det är så. Det har liksom gått 5 veckor och kroppen har inte stött ut det själv så om det helt plötsligt skulle vara på gång så blir jag förvånad! Men kanske bara för att man börjar fatta situationen. Den psykiska biten kan ju faktiskt påverka kroppen rätt rejält, så kanske är det därför i så fall?

Svar på tråden Konstaterat MA på UL