• Vet hur det känns

sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!

finns någon kvar i tråden!!??? behöver råd! jag är gravid i v 12 och fick igår reda på att jag har sköldköttelproblem. tsh 4,9 vet ej vad t3 och t4 låg på. fick börja med levaxin igår kväll men endast 25 mg är inte det lite?? borde jag inte få 50 mg? är 170 lång och väger 100kg (gått upp massor senaste 6 månaderna) är så orolig för bebisen!! har den fått skador? intellektuella sakador? borde jag göra abort? snälla hjälp mig!! känner mig totalt förtvivlad!!!!

någon med råd?? tips!!??

• Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!
  • Miriami

Jag hade höga värden av och till under hela graviditeten och åt olika mediciner och födde en helt frisk flicka

• Vet hur det känns

tack för era svar!! är så krossad just nu. sjukhuset ringde men dom kan inte hjälpa mig om dom inte fått remiss från läkaren.. och min läkare har inte skickat in än.. som hon lovade att göra!!! har ny tid 15.30 från vårdcentralen så får jag hoppas att läkaren är kvar så att remiss kan skickas!!

jag kommer börja äta mina 25 mickrogram levaxin jag har hemma trotts inte ett okey från läkaren. hon på medecin tyckte att 25 låter lite men kunde inget mee säga.

jag är så rädd för skador som kommit till i hjärnan pga det här.. går sönder i själen och hjärtat!!!!

• JPT

Det här rådet brukar jag egentligen aldrig ge, men den här gången känns det befogat. Ditt TSH är inte okej, inte i vanliga fall och absolut inte som gravid. Har du recept för fler burkar Levaxin? I såna fall hade jag på egen hand höjt till två tabletter så att du åtminstone får i dig 50 mcg per dag. 

• 78elle
    Vet hur det känns skrev 2017-01-05 13:42:22 följande:

tack för era svar!! är så krossad just nu. sjukhuset ringde men dom kan inte hjälpa mig om dom inte fått remiss från läkaren.. och min läkare har inte skickat in än.. som hon lovade att göra!!! har ny tid 15.30 från vårdcentralen så får jag hoppas att läkaren är kvar så att remiss kan skickas!!

jag kommer börja äta mina 25 mickrogram levaxin jag har hemma trotts inte ett okey från läkaren. hon på medecin tyckte att 25 låter lite men kunde inget mee säga.

jag är så rädd för skador som kommit till i hjärnan pga det här.. går sönder i själen och hjärtat!!!!

Jag tycker inte du ska oroa dig! Tror ändå att det vanligaste är att man får missfall om fostret inte utvecklas som det ska, och du har ju kommit så långt i graviditeten nu så det är säkert ingen fara.

Vad säger dom på MVC? Eller är det den läkaren som har sagt att du inte ska äta Levaxin?

Jag hade 4,6 i TSH när jag blev inskriven förra gången jag var gravid och fick direkt börja med 75 mikrogram. Så börja ta pillrena du, det skadar nog inte!

Och försök att inte oroa dig, lilla filuren där inne mår nog bra ska du se! <3
  • Skenet
    Vet hur det känns skrev 2017-01-05 13:42:22 följande:

Med dina värden är det med största säkerhet ingen fara för bebisen. Det är fenomenalt finurliga på att sno åt sig från oss mammor så den har det säkert alldeles utmärkt där inne i magen :)

Man måste upp på betydligt sämre provsvar innan det ska vara förhöjd risk för missfall/fosterskador
  • Vet hur det känns
    Skenet skrev 2017-01-06 00:17:36 följande:

Med dina värden är det med största säkerhet ingen fara för bebisen. Det är fenomenalt finurliga på att sno åt sig från oss mammor så den har det säkert alldeles utmärkt där inne i magen :)

Man måste upp på betydligt sämre provsvar innan det ska vara förhöjd risk för missfall/fosterskador

tack för ditt svar. det känndes lite bättre. min man och jag läser och läser allt vi kommer åt. jag har ju lyckats bli gravid (som ska vara svårt om man har sköldköttelproblem) så det är ju positivt. men när jag gjorde ul i v 8+4 så sa läkaren att fostret var väldigt litet 6+ hon såg hjärtat slå men kunde inget mer säga. jag undrar om mina värden gjort att bebis inte växer som den ska osv.. för om jag var i v 6+ skulle jag omöjligt ha kunnat plussa på stickan när jag gjorde.

på måndag ska jag ta prover genom werlabs (betalat själv) alla tester man kan ta på sköldköteln samt kolla binjurarna. skulle ta provet igår men eftersom det är röd dag idag så gick det inte.

jag var på eftermiddagen till vårdcentralen för att påminna läkaren om remissen. hon sa att hon skickat en remiss till Endokrin(stavas?) men ingen akut remiss.. vet inte skillnaden? på måndag ska min ordinare läkare ringa 08.00 och av han ska jag begära remiss till sjukhuset. litar inte på vårdcentralen för fem öre. läkaren vägrar ta prover på T3, ANTI-TPO samt TRAK

det bekostar jag själv så får jag se vilket resultat jag får.
  • Miriami
    Vet hur det känns skrev 2017-01-06 08:49:10 följande:

tack för ditt svar. det känndes lite bättre. min man och jag läser och läser allt vi kommer åt. jag har ju lyckats bli gravid (som ska vara svårt om man har sköldköttelproblem) så det är ju positivt. men när jag gjorde ul i v 8+4 så sa läkaren att fostret var väldigt litet 6+ hon såg hjärtat slå men kunde inget mer säga. jag undrar om mina värden gjort att bebis inte växer som den ska osv.. för om jag var i v 6+ skulle jag omöjligt ha kunnat plussa på stickan när jag gjorde.

på måndag ska jag ta prover genom werlabs (betalat själv) alla tester man kan ta på sköldköteln samt kolla binjurarna. skulle ta provet igår men eftersom det är röd dag idag så gick det inte.

jag var på eftermiddagen till vårdcentralen för att påminna läkaren om remissen. hon sa att hon skickat en remiss till Endokrin(stavas?) men ingen akut remiss.. vet inte skillnaden? på måndag ska min ordinare läkare ringa 08.00 och av han ska jag begära remiss till sjukhuset. litar inte på vårdcentralen för fem öre. läkaren vägrar ta prover på T3, ANTI-TPO samt TRAK

det bekostar jag själv så får jag se vilket resultat jag får.

Skulle inte tro att dina värden har att göra med tillväxten av bebisen. De kanske har räknat fel vilken vecka du är i.

Men vänta och se vad nästa ultraljud visar.

Det låter så konstigt att ingen akut remiss har skickats för länge sedan. Akutremiss betyder det att du prioriteras före andra patienter som inte det är brådskande med.

När du är gravid och har sköldkörtel problem så är det ju brådskande.

De på endokrin var så noga med mig och tog prover på mig varannan vecka och ringde också och frågade hur jag mår. De sa att det är extra viktigt med täta kontroller när man är gravid. Fick även gå oftare på ultraljud. För bebisen kan bli stressad av höga värden.

Ring till endokrinkliniken och be att du få komma dit. De kan ringa läkaren på vårdcentralen om de behöver bekräfta att remissen är skickad. Annars kan du gå till en annan läkare och be denne skicka en remiss akut och säg att du mår inte bra.
  • samira11

Hej

Jag har också haft sköldkörtel problem i augusti kroppen va helt på lågvarv åt 125 mg men de var tvungen att öka till 150 sen dess har jag mått toppen ca 1 månad efter blev jag gravid o tog nya prover nyligen de va galant

Att du fick så låg dos är konstigt

De bör få veta att du är gravid samt följa upp dina värden regelbundet

VAR HÅRD det lönar sig inte o vara snäll i dagens vård

Jag tror inte det är någon fara för din bebis men risken finns om inte det blir åtgärdat

Meningen är att ni båda ska må bra o 25 mg för er båda är absolut ingenging

SKYNDA DIG BOKA EN NY TID VAR SOM SAGT BESTÄMMD DINA VÄRDEN SKA FÖLJAS UPP SAMT ÖKA DOSEN AV LEVAXIN

SEN SÅ TYCKER JAG INTE ATT DU SKA LYSSNA PÅ FOLK HÄR SÅ MYCKET FRÅGA DIN BM OM VA HON TYCKER DE HAR ÄNDÅ MER KOLL

KRAMAR?

• JPT
    samira11 skrev 2017-01-06 09:54:10 följande:

Hej

Jag har också haft sköldkörtel problem i augusti kroppen va helt på lågvarv åt 125 mg men de var tvungen att öka till 150 sen dess har jag mått toppen ca 1 månad efter blev jag gravid o tog nya prover nyligen de va galant

Jag tror inte det är någon fara för din bebis men risken finns om inte det blir åtgärdat

SKYNDA DIG BOKA EN NY TID VAR SOM SAGT BESTÄMMD DINA VÄRDEN SKA FÖLJAS UPP SAMT ÖKA DOSEN AV LEVAXIN

SEN SÅ TYCKER JAG INTE ATT DU SKA LYSSNA PÅ FOLK HÄR SÅ MYCKET FRÅGA DIN BM OM VA HON TYCKER DE HAR ÄNDÅ MER KOLL

KRAMAR?

Problemet är ju att de inte verkar ha någon koll. Att bara få 25 mcg med det värdet när man är gravid är galet! För de flesta kommer det som sagt gå bra ändå, men att läkare inte reagerar... galet som sagt var. Tyvärr gäller det här inte bara läkare utan även många barnmorskor. 
  • M1rella
    samira11 skrev 2017-01-06 09:54:10 följande:

Hej

KRAMAR?

Du bet att 150 mg av levaxin är mycket och definitivt överdosering. Ingen läkare ger den doseringen.
  • Skenet

Men vad?!

Såg inte igår dina senaste provsvar när jag läste i tråden.

En läkare som tycker du ska äta 25mcg med ett TSH på närmare 7 och T4 på 8 har verkligen noll koll och arbetar efter någon form av stenålderspraktika!

Den läkaren skulle du behöva dra vidare till verksamhetschefen eller rent göra en anmälan så den får en knäpp på näsan för hen är helt ute och cyklar.

Om du höjer dosen själv i väntan på att komma i kontakt med förståndigare läkare gör ingenting.

Min läkare på MVC tvingade mig att höja från 50/75 mcg till 125 mcg levaxin/dag när mitt TSH låg på 7

Jag brukar reagera dåligt på större doser levaxin men gjorde som jag blev tillsagd för graviditetens skull, och det gick faktiskt över förväntan.

Fortfarande tror jag att bebisen tar det den behöver av ditt lilla T4 så oroa dig inte för mycket där.

Jag är mer mån om att DU ska komma under vettig behandling så du inte kraschar som jag gjorde (trots behandling)

Hypo i sig har jag inga problem att leva med, men hypo+graviditet var ingen lek ;)

Men min bebis mår finfint där inne enligt alla tester och ul och det gör säkerligen din med :)

Men öka levaxinet och leta åt en bättre läkare, din föregående borde som sagt skämmas och verkligen läsa på mer ordentligt!

Kämpa på och stor kram

• Skenet
    M1rella skrev 2017-01-06 10:36:03 följande:

Du bet att 150 mg av levaxin är mycket och definitivt överdosering. Ingen läkare ger den doseringen.

Tack för input språkpolisen, vi förstår nog ändå att det är frågan om mikrogram och inte milligram, point taken!
  • M1rella
    Skenet skrev 2017-01-06 12:55:39 följande:

Tack för input språkpolisen, vi förstår nog ändå att det är frågan om mikrogram och inte milligram, point taken!

Rätt ska vara rätt. Att inte hålla skilnad på microgram och milligram kan fp förödande konsekvenser.
  • Vet hur det känns
    LillGumzan skrev 2017-03-18 08:16:36 följande:

Hur har det gått för er med högt tshvärde?

Jag är nu i v 22 och har precis tagit nya prover på vc och nu låg tsh på 2,1 och räknas som bra nivå (det togs inte t4 prov) Äter 25 mcg Levaxin och läkaren tycker jag ska fortsätta med den dosen.

Fick byta läkare då den första som jag hade när jag startade tråden inte tyckte jag skulle äta Levaxin alls. Utan kroppen kommer ställa in sig sa han. Vägrade skriva ut mer (fick en dos/burk) bytte läkare och då var det inga problem alls
  • UndrandeSökare

Hej ! Om Werlabs finns där du bor så kan du ta prover själv utan att krångla med läkare först. Kolla på www.werlabs.se under provtagningsorter. De har ett paket som man kan välja,det heter Sköldkörtel XL, då får man ta både Tsh, T3, T4, Trak och Tpo (antikroppar).

Använder du rabattkoder som "LHCF" eller "fertilitetsguiden" så blir det billigare.

Man lägger in bokningen, betalar via nätet. Dagen efter går man till det provtagningsställe man valt. Sen kan man läsa provsvaren dagen efter direkt i mobilen. Supersmidigt ! Lycka till !

• Malimari

Måste bara kommentera. De värden som du haft ts är inte skadliga för ditt barn men däremot påfrestande för DIG . Barnet tar vad det behöver. Däremot hoppas jag du äter Levaxin nu så att du är piggare.

Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!