• hundtok

Tipsa varandra om billig och bra mat?!

Vi tänkte försöka dra ner på matkostnaderna nu efter nyår. Tar gärna mot tips på prisvärd och barnvänlig mat. Så lite halvfabrikat som möjligt. Någon mer som går i sammanbakar så vi kan tipsa varandra?

• Svar på tråden Tipsa varandra om billig och bra mat?!
  • Krascharkroppen

Vi äter en del ekologiskt (kött, vissa andra varor) närproducerat och lokalt så långt vi anser det vara rimligt. samt att vi äter i stort sett laktosfritt pga av känsliga magar. vi är 2 vuxna + att vi har 2 katter.

exempel på en vanlig månad för oss 2 pers.

Frukost:

Havregrynsgröt 2 dl  (60 öre) sylt på egenplockade bär (ett par ören) mjölk 2 dl(1,20), hårdbrödmacka med kaviar och kokt ägg (5+0,75+1,5 = 7,25 kr). Kostnad: 4,50 kr per person (och tar man bort smörgåsen och nöjer sig med gröten så kostar frukosten inte ens en krona per person.)

Lunch och middag, vi lagar ofta 8 portioner till middag varannan dag för att slippa laga mat så ofta. ibland fryser vi några rätter och varierar med så vi slipper äta samma mat 4 ggr på raken.

Chili con carne
    blandade bönor (torkade) (5 kr.) 500g köttfärs (60 kr), chili + lök + vitlök (2 kr) creme fraiche 10 kr, krossade tomater 5 kr. 
    Kostnad: 10, 25 kr per portion

Potatis och purjolök-soppa + hembakat bröd+ost. potatis (8 kr) purjolök (5 kr) grönsaks buljong (1 kr) vitlök (1 kr) grädde (28 kr). bröd: mjölk (3 kr) jäst (1 kr) mjöl (4 kr) sirap + margarin (2 kr) ost (0,5 öre)
    Kostnad 7,1 kr per portion

Stekt ris med kyckling och ägg.
    Ris (15 kr), kyckling (20 kr) wokgrönsaker (10 kr), chili+vitlök+fisksås (6 kr) ägg (20 kr)
    kostnad 8,9 kr oer portion.

Korvstroganoff och ris.
    ris (15 kr), korv (20 kr), grädde (28 kr) tomatpure + senap (2 kr). 
    Kostnad: 8,2 kr per portion

Ni fattar konceptet. ca 10kr per portion + frukost samma varje dag.

uttöjer detta så tillkommer lite kryddor + typ plastpåsar, folie etc, även hygienartiklar, tvättmedel och städ. + att vi har husdjur

så 2 vuxna + 2 katter
    1500 kr mat (frukost lunch och middag)
    50 kr, Städ och tvätt 
    100 kr Tvål, schampoo, deo etc 
    100kr övriga förbrukningsvaror kryddor, matolja. ketchup, senap, 
    100 kr snacks godis etc (popcorn är billigt)
    200 kr kattmat
    200 kr kattsand

vi handlar allt vi vet att vi kommer använda i storpack och när det är billigt, har koll på extrapriser, handlar på Ö&B. dricker endast vatten till maten. vi plockar blåbär och lingon på hösten så vi har sylt hela året. Vi har ofta kött i maten men äter typ i exemplen ovan 50 g kyckling per portion i woken. vi får ofta ägg från en bekant och brukar att köpa kött från bekanta med lantbruk eller som jagar. så skulle egentligen vilja påstå att vi kommer undan lite billigare än denna uträkning t o m. och framförallt så  slänger vi väldigt lite mat.

total kostnad för oss: 2250

• kallebakom

min mataffär brukar efter jul sälja ut julmat ,julskinka 9,9kr/kg !!! helt sjukt egentligen,en 5kilos skinka för 50kr .... kan bli bättre ????

• SupersurasunkSara

Oooh här ska jag läsa

Ett av mina favvorecept:

Kikärtscurry.
    1 pkt kikärtor
    1 paprika i bitar
    1 lök, skivad
    Ev en grovt riven morot.
    1 pkt kokosgrädde eller kokosmjölk.
    Curry, peppar, gärna garam masala också och ev grönsaksbuljong. Salt om man vill.
    Smör om man vill ha extra mycket smak av curryn.

Smält smöret i en kastrull och låt curryn bryna i lite grann. Lägg i lök och paprika och ev morot och låt steka med en stund. Häll i kokosgrädde/mjölk och rör om.
    Låt puttra en stund innan du häller i kikärtorna. Smaka av med kryddorna och ha ev i en grönsaksbiujong tärning, jag brukar ha fond du chef men de är ju inte superbilliga direkt.. Gör egen ibland också.

Servera med ris, pasta eller potatis. Med tv kokosgrädde/mjölk i blir det istället soppa.
    Man kan variera denna i det oändliga; utan kikärtor, med kyckling i, andra grönsaker, andra kryddor, med passerade tomater i osv.

Nyttigare sås till kött mm: koka grönsaker, (tex lök, morot, paprika, åalsternacka osv) gör man gryta har man dem med där. Ta då bort köttet innan du mixar ihop allt när det är mjukt. Då behövs ingen redning. Krydda med det ni tycker är gott, blanda och låt koka upp igen lite snabbt. Detta gr jag alltid hemma då ena dottern har asperger och inte gillar konsistensen, men smaken av grönsaker som är tillagade.

• lalsldlflglhljlk

Brukar koka pasta eller potatis tillsammans med röda linser i samma gryta (tar totalt 10 min att koka), sen antingen göra potatislinsmos med någon sås och grönsak till eller blanda pasta+linser med pastasås eller olja, soja, kryddor och grönsaker. Kan inte kosta särskilt många kronor och går snabbt att laga samt innehåller kolhydrater, fett, protein, mineraler och vitaminer.

Olika grytor, soppor och röror. Häll i bönor eller linser så blir det mer mättande och näringsrikt.

Gör egen hummus.

• sextiotalist

Nu står en köttfärspaj i ugnen. Köttfärsen är från en burk där jag lagt rester från köttfärssåsen och osten är riven ost från ostrester

• KarlssonsKalle
    Krascharkroppen skrev 2017-01-02 12:25:36 följande:

Vi äter en del ekologiskt (kött, vissa andra varor) närproducerat och lokalt så långt vi anser det vara rimligt. samt att vi äter i stort sett laktosfritt pga av känsliga magar. vi är 2 vuxna + att vi har 2 katter.

exempel på en vanlig månad för oss 2 pers.

Frukost:

Havregrynsgröt 2 dl  (60 öre) sylt på egenplockade bär (ett par ören) mjölk 2 dl(1,20), hårdbrödmacka med kaviar och kokt ägg (5+0,75+1,5 = 7,25 kr). Kostnad: 4,50 kr per person (och tar man bort smörgåsen och nöjer sig med gröten så kostar frukosten inte ens en krona per person.)

Lunch och middag, vi lagar ofta 8 portioner till middag varannan dag för att slippa laga mat så ofta. ibland fryser vi några rätter och varierar med så vi slipper äta samma mat 4 ggr på raken.

Chili con carne
    blandade bönor (torkade) (5 kr.) 500g köttfärs (60 kr), chili + lök + vitlök (2 kr) creme fraiche 10 kr, krossade tomater 5 kr. 
    Kostnad: 10, 25 kr per portion

Potatis och purjolök-soppa + hembakat bröd+ost. potatis (8 kr) purjolök (5 kr) grönsaks buljong (1 kr) vitlök (1 kr) grädde (28 kr). bröd: mjölk (3 kr) jäst (1 kr) mjöl (4 kr) sirap + margarin (2 kr) ost (0,5 öre)
    Kostnad 7,1 kr per portion

Stekt ris med kyckling och ägg.
    Ris (15 kr), kyckling (20 kr) wokgrönsaker (10 kr), chili+vitlök+fisksås (6 kr) ägg (20 kr)
    kostnad 8,9 kr oer portion.

Korvstroganoff och ris.
    ris (15 kr), korv (20 kr), grädde (28 kr) tomatpure + senap (2 kr). 
    Kostnad: 8,2 kr per portion

Ni fattar konceptet. ca 10kr per portion + frukost samma varje dag.

uttöjer detta så tillkommer lite kryddor + typ plastpåsar, folie etc, även hygienartiklar, tvättmedel och städ. + att vi har husdjur

så 2 vuxna + 2 katter
    1500 kr mat (frukost lunch och middag)
    50 kr, Städ och tvätt 
    100 kr Tvål, schampoo, deo etc 
    100kr övriga förbrukningsvaror kryddor, matolja. ketchup, senap, 
    100 kr snacks godis etc (popcorn är billigt)
    200 kr kattmat
    200 kr kattsand

vi handlar allt vi vet att vi kommer använda i storpack och när det är billigt, har koll på extrapriser, handlar på Ö&B. dricker endast vatten till maten. vi plockar blåbär och lingon på hösten så vi har sylt hela året. Vi har ofta kött i maten men äter typ i exemplen ovan 50 g kyckling per portion i woken. vi får ofta ägg från en bekant och brukar att köpa kött från bekanta med lantbruk eller som jagar. så skulle egentligen vilja påstå att vi kommer undan lite billigare än denna uträkning t o m. och framförallt så  slänger vi väldigt lite mat.

total kostnad för oss: 2250

Sparar ni till något eller varför försöker ni leva så extremt billigt?

Personligen skulle jag förespråka:
    Korv stroganoff
    Chili con carne
    Pasta och köttfärssås.

Dessa blir även goda att värma upp senare.
  • cattus

Håll koll på vilka dagar affärerna runt omkring kollar igenom sina datum. Jag brukar passa på att köpa kött och frysa in då de har halva priset på korta datum.

• hundtok

Igår hackade jag ner potatis, morötter och palsternacka i stekpannan. Blandade sen ner lite olika korvar som fanns i kylen. Riktigt gott!

• Krascharkroppen
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-09 17:12:21 följande:

Sparar ni till något eller varför försöker ni leva så extremt billigt?

Personligen skulle jag förespråka:

Korv stroganoff

Chili con carne

Pasta och köttfärssås.

Dessa blir även goda att värma upp senare.

Takter som sitter i från studietiden och att iaf jag är uppvuxen i en familj med tight budget. kombinerat med att vi hellre sparar och lägger pengarna på annat. Ser det inte som någon uppoffring då vi äter både gott och relativt nyttigt. Vi skulle t ex inte plocka bär till egen sylt om vi inte gillade den aktiviteten (således ingen uppoffring) förstår att uträkningen ser lite extrem ut, men tycker det visar tydligt hur billigt man faktiskt kan komma undan och ändå käka schysst. jag går för den sakens skull inte runt och räknar ut portionskostnad då jag handlar, utan det sker liksom automatiskt i huvudet efter att ha haft en väldigt tight matbudget under några år.
  • KarlssonsKalle
    kallebakom skrev 2017-02-10 13:20:08 följande:

5kg matjessill med kort datum för 98kr nu !!! slå det ni

Det finns väl ganska mycket som är billigare än 20kr/kg.
    Sedan skulle det vara skoj att se hur man mår efter ha ätit upp det första kilot...
Svar på tråden Tipsa varandra om billig och bra mat?!