• LejonSa

Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!

Hej alla!

Upplys mig, ni som är insatta Jag vill "sluta" med teflon. Eller iaf minska användandet av det pga de gifter den utsöndrar. Men vad ersätter jag med? Gjutjärn har jag förstått ska vara "bäst" men det är så tungt!! Känns inte som något man drar fram varje dag för att laga mat i...? 

Jag har nu hemma både kastruller i rostfritt stål, samt stekpanna i rostfritt stål och sedan stekpannor i teflon. Sen har jag två kastruller från gastrolux som jag fått i gåva. Jag tycker de är suveräna, lite tyngre, men inget fastnar, lätta att hålla rena osv. Någon som känner till dom? Är dom i gjutjärn?Funderar i så fall på att satsa på fler från dom, då jag trivs väldigt bra med dom!

Jag är helt grön inom detta, trots att jag lagar mat varenda dag och gillar det men just redskapen har jag inte funderar jättemkt över förrän nu.

Så hjälp mig snälla. Vad rekommenderar ni? Och vad ska man tänka på? Vill ha det så miljövänligt, giftfritt som möjligt. 

• Svar på tråden Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!
  • Ramborg
    klyban skrev 2017-01-11 00:58:11 följande:

Och formarna brukar jag göra citron pajer i miniformat då.

Så fint du skriver om dina saker.

Ville bara flika in att formarna nog är avsedda för att göra mandelmusslor. Testa det någon gång! Det är verkligen jul för mig. Mandelmusslor med löst vispad grädde och hallonsylt.
    42.
  • Världsmedborgare
    klyban skrev 2017-01-10 23:57:30 följande:

Har du en för grillen med, det var faktiskt efter min farmors syster dog, hon hade ett gäng jätte trevliga pannor.
    Så jag uppgradera en del till bättre.
    Men så en var en 20cm tror jag, och tänkte kanske skulle testa på grillen.
    Sagt och gjort, testade och används mycket ofta när det grillas.

Annars är jag mest nöjd med mina Cuprinox, även om jag använder dom sparsammare idag än innan.

Smör det är ett måste, vet morsan använder margarin till vissa saker, och fattar inte varför, då hon annars är väldigt modern i sin matlagning.
    Sen blir det inte steka i margarin, men ändå.
    Dock steker jag oftast i olja, för sen skicka i en stor klick smör och öser, om vi nu pratar om att steka kött.

Nej, till grillen är det grillgaller över en kolbädd, men en grillpanna för spisen har jag (räfflad botten).
    Använder den mest vintertid.., funkar väl så där, och förstås enbart till "större" bitar och korv.

Margarin är bannlyst hos oss, men olja använder jag förstås.., ja visst ja, olja.., nu kom jag på att jag har två grytor i gjutjärn åxå, i dom har jag oftast olja.
    En lite mindre som är helt suverän om jag inte ska laga så mycket, och så en finsk, likadan som den här 4:a liters http://online.auktionsverket.se/1505/310020-gryta-i-gjutjarn-design-wartsila/ 
    Inget att leka med och en upplevelse att behöva göra ren.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • klyban
    Ramborg skrev 2017-01-11 08:28:15 följande:
    Så fint du skriver om dina saker.

Ville bara flika in att formarna nog är avsedda för att göra mandelmusslor. Testa det någon gång! Det är verkligen jul för mig. Mandelmusslor med löst vispad grädde och hallonsylt.

Hehe, får väl göra det en gång i alla fall.
    Men perfekt att göra små mumsbit pajer, så blivit jag gjort den oftast.

• klyban
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 10:45:07 följande:
    Nej, till grillen är det grillgaller över en kolbädd, men en grillpanna för spisen har jag (räfflad botten).
    Använder den mest vintertid.., funkar väl så där, och förstås enbart till "större" bitar och korv.

Margarin är bannlyst hos oss, men olja använder jag förstås.., ja visst ja, olja.., nu kom jag på att jag har två grytor i gjutjärn åxå, i dom har jag oftast olja.
    En lite mindre som är helt suverän om jag inte ska laga så mycket, och så en finsk, likadan som den här 4:a liters online.auktionsverket.se/1505/310020-gryta-i-...
    Inget att leka med och en upplevelse att behöva göra ren. smile2.gif

Jag använder den inte som grill, utan redskap för diverse saker som tex sås eller annat som är svårt att göra på gallret.
    Margarin har jag aldrig köpt tror jag, sen noll funktion med margarin när man har smör.
    Var trevlig design på den, och lite retro över den, det får man inte så ofta på äldre stekpannor, då de ser ut som de alltid gjort.

• Bibbidi

Hoppar in i den här tråden igen bara för att jag satt och läste i ett reklamblad nyss. Vet någon om aluminumstekpannor är bra eller dåliga? Hur är de att steka med? Förstörs de snabbt?

• Världsmedborgare
    Bibbidi skrev 2017-01-13 00:13:00 följande:
    Hoppar in i den här tråden igen bara för att jag satt och läste i ett reklamblad nyss. Vet någon om aluminumstekpannor är bra eller dåliga? Hur är de att steka med? Förstörs de snabbt?
    Glöm dom, det bara bränner fast, iaf om dom saknar beläggning, och brukar vara helt omöjliga att hålla en jämn värme i.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Bibbidi
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 00:25:06 följande:
    Glöm dom, det bara bränner fast, iaf om dom saknar beläggning, och brukar vara helt omöjliga att hålla en jämn värme i.
    Okej då vet jag. Var lite småsugen på att testa en sån för de var så billiga nu på rean men då ska jag skita i det. Tack! 
  • Världsmedborgare
    Bibbidi skrev 2017-01-13 00:33:12 följande:
    Okej då vet jag. Var lite småsugen på att testa en sån för de var så billiga nu på rean men då ska jag skita i det. Tack! 
    Det finns dom i aluminium som går att använda i nödfall, de som har riktigt tjock botten, fast dom lär inte vara billiga.
    Så du gör helt rätt när du skiter i dom, för att skita i, det är trolijgen det dom lämpar sig bäst till.
  • Klickerträna

Vågar jag satsa på denna som första gjutjärnspanna?

• Världsmedborgare
    Klickerträna skrev 2017-01-13 21:48:40 följande:
    Vågar jag satsa på denna som första gjutjärnspanna?
    Jag vet eg inte vad jag ska svara.., för det som bl.a gör gjutjärn så bra att steka i, är även det som är dess nackdel, alltså tyngden.

Vid matlagning så vill jag att tempen ska hållas stabil, och det går det inte att få med något som är lätt, tunt gods kan bara magasinera lite värme, och kyls av för mycket/för fort, när vi lägger i det som ska tillagas.
    Och är det kött vi ska steka så blir det helt omöjligt att få fin stekyta, eller att välja mellan lätt, "normal" och välstekt.
    I sämsta fall så blir det kokt istället för stekt.

Det går visserligen att lära sig alla stekpannor, men är du van en bra gjutjärnspanna så åker en dålig stekpanna ut fortare än kvickt, oavsett nackdelen med tyngden.

Nu har jag försökt läsa mig till vad en lätt gjutjärnspanna eg är för något, vad som gjorts för att den ska bli lätt, och om den är lika bra som en i vanligt gjutjärn.
    Och vad jag förstår, så är det en ny gjutteknik som används.
    Det påstås att panna är lika stark som en vanlig tung gjutjärnspanna, och det är ju bra, men jag hitter ingen tillförlitlig jämförelse, ö.h.t ingen riktig jmf alls.

Det sägs på olika ställen att den är snabb, alltså fort blir varm/kall, och då försvinner ju det som gör en gjutjärspanna så "lätt" att få bra resultat med.

Ja jag vet inte, men jag/vi som använder vanliga gjutjärnspannor, vi skulle troligen inte tycka att en lätt är att föredra.
    Jag åtminstone, vill t.ex kunna lägga i en rejäl köttbit utan att pannan kallnar, och då inte bränner ihop ytan så att köttsaften hålls kvar.

Därmed inte sagt att det är en dålig stekpanna, troligen är den långt bättre än de flesta teflon och alla aliminiumpannor du kan köpa idag.
    Teflon kanske inte ska nämnas här, för dom har ju helt andra egenskaper som inte finns hos en gjutjärnspanna, och som kan vara önskvärda när det inte är kött som ska stekas.

Här är en länk till ett "test": goo.gl/xeyCEc  
    Men om jag vore du, så skulle jag ta det med en nypa salt, det verkar vara reklam.
  • Klickerträna
    Världsmedborgare skrev 2017-01-14 14:23:45 följande:
    Jag vet eg inte vad jag ska svara.., för det som bl.a gör gjutjärn så bra att steka i, är även det som är dess nackdel, alltså tyngden.

Vid matlagning så vill jag att tempen ska hållas stabil, och det går det inte att få med något som är lätt, tunt gods kan bara magasinera lite värme, och kyls av för mycket/för fort, när vi lägger i det som ska tillagas.
    Och är det kött vi ska steka så blir det helt omöjligt att få fin stekyta, eller att välja mellan lätt, "normal" och välstekt.
    I sämsta fall så blir det kokt istället för stekt.

Det går visserligen att lära sig alla stekpannor, men är du van en bra gjutjärnspanna så åker en dålig stekpanna ut fortare än kvickt, oavsett nackdelen med tyngden.

Nu har jag försökt läsa mig till vad en lätt gjutjärnspanna eg är för något, vad som gjorts för att den ska bli lätt, och om den är lika bra som en i vanligt gjutjärn.
    Och vad jag förstår, så är det en ny gjutteknik som används.
    Det påstås att panna är lika stark som en vanlig tung gjutjärnspanna, och det är ju bra, men jag hitter ingen tillförlitlig jämförelse, ö.h.t ingen riktig jmf alls.

Det sägs på olika ställen att den är snabb, alltså fort blir varm/kall, och då försvinner ju det som gör en gjutjärspanna så "lätt" att få bra resultat med.

Ja jag vet inte, men jag/vi som använder vanliga gjutjärnspannor, vi skulle troligen inte tycka att en lätt är att föredra.
    Jag åtminstone, vill t.ex kunna lägga i en rejäl köttbit utan att pannan kallnar, och då inte bränner ihop ytan så att köttsaften hålls kvar.

Därmed inte sagt att det är en dålig stekpanna, troligen är den långt bättre än de flesta teflon och alla aliminiumpannor du kan köpa idag.
    Teflon kanske inte ska nämnas här, för dom har ju helt andra egenskaper som inte finns hos en gjutjärnspanna, och som kan vara önskvärda när det inte är kött som ska stekas.

Här är en länk till ett "test": goo.gl/xeyCEc  
    Men om jag vore du, så skulle jag ta det med en nypa salt, det verkar vara reklam.
    Men det är alltså bara tyngden som är problemet? För jag vill inte ha den pga att den är extra light, utan pga att den är rätt mått och ett ok märke, eller? Och överkomligt pris.
    Då letar jag vidare efter en som inte är lättare!
  • klyban
    Klickerträna skrev 2017-01-14 15:47:43 följande:
    Men det är alltså bara tyngden som är problemet? För jag vill inte ha den pga att den är extra light, utan pga att den är rätt mått och ett ok märke, eller? Och överkomligt pris. Då letar jag vidare efter en som inte är lättare! smile1.gif

Med vikten så får man inte denna temperatursänkning när man lägger i ingredienser, det är väl det man kan säga är en nackdel med mindre vikt.

Sen ska jag vara ärlig, har inte testat denna typ av gjutjärn, så ge definitivt svar på hur bra den är i sig kan jag inte.
    Dock är ett vanligt problem är just att det har svårt att hålla värmen, och att det slutar med att man kokar istället för steker.
    Och det är främst kött som detta problem uppstår.

• Klickerträna
    klyban skrev 2017-01-14 15:53:50 följande:

Med vikten så får man inte denna temperatursänkning när man lägger i ingredienser, det är väl det man kan säga är en nackdel med mindre vikt.

Sen ska jag vara ärlig, har inte testat denna typ av gjutjärn, så ge definitivt svar på hur bra den är i sig kan jag inte.
    Dock är ett vanligt problem är just att det har svårt att hålla värmen, och att det slutar med att man kokar istället för steker.
    Och det är främst kött som detta problem uppstår.

Jag förstår.
    Vad sägs om den här då?
    Mitt stora problem är att vår spis är smalare än normalt, och kräver mindre järn. 24cm är max - dvs 19 i botten, som ryms på största plattan. Så ett krav är att järnet är lite mindre i diameter. Annars fanns det ju många i 28/32. Men det är tyvärr uteslutet.

• klyban
    Klickerträna skrev 2017-01-14 16:19:49 följande:
    Jag förstår. Vad sägs om den här då? Mitt stora problem är att vår spis är smalare än normalt, och kräver mindre järn. 24cm är max - dvs 19 i botten, som ryms på största plattan. Så ett krav är att järnet är lite mindre i diameter. Annars fanns det ju många i 28/32. Men det är tyvärr uteslutet.
    Det är en helt okey panna och ett fördelaktigt pris.
    Och vill man inte lägga pengar på dyrare, så är det ett bra val enligt mig då.
  • Världsmedborgare
    Klickerträna skrev 2017-01-14 15:47:43 följande:
    Men det är alltså bara tyngden som är problemet? För jag vill inte ha den pga att den är extra light, utan pga att den är rätt mått och ett ok märke, eller? Och överkomligt pris. Då letar jag vidare efter en som inte är lättare! smile1.gif
    Vikt och förmåga att lagra värme går hand i hand, även om val av material åxå spelar in.
    Problemet skulle förstås minska om du ägde en blixtsnabb spis, en som kunde reglera värmen i pannan och hålla den lika konstant som en tung gjutjärnspanna gör.

Det är förstås inga problem att tillverka en sån spis, men den skulle bli både dyr och kräva långt mer effekt än vad dagens spisar gör, och inget jag skulle vilja betala för.

Under det halvsekel jag lagat mat, och jag tycker matlagning är roligt, och ännu roligare blir det med bra redskap och verktyg, så har jag köpt det mesta i pann och grytväg.
    Och jag vågar påstå, att tungt gjutjärn är troligen det som enklast ger bra resultat, du behöver ha minst kunskaper och erfarenhet.
    Mest bara lära dig "värmen" på pannan och din spis, för att lyckas godtagbart med matlagningen.

Tolka det nu inte som jag ratar allt annat än gjutjärn, för det gör jag verkligen inte.
    Det finns annat som fungerar bra, du behöver bara läsa vad bättre kockar än vad jag är säger om val av pannor, så ser du det. 
    Men jag trivs bäst med mina gamla gjutjärnspannor och grytor, kanske för att jag inte är lika bra på att laga mat som proffsen, eller för lat för att lära mig använda de mer specialicerad pannor som finns.
    (till kastruller för kokning använder jag rostfritt)

Och en sak är säker, de aluminiumpannor och kastruller jag ägt och billigare stekpannor med teflon, dom har inte dugt till nåt alls.
    Och så usel kock är jag inte, att jag inte kommer att få medhåll om det.

Lite off topic.

Mitt "problem" är att jag skulla vilja ha en bredare spis, så att det gick att flytta runt pannorna utan att dom ska bli vägen för varandra, men dom är så dyra.
    Alternativet, om än ett mycket sämre sådant, är att köpa stora gjutjärns pannor, som det går att flytta runt det som steks i, ungefär som du gör på en grill.
    Grabben har en sån gjutjärnspanna, en halv gång större än en "normal".
    Men den är tung, och då menar jag t-u-n-g, och där är då min gräns överskriden för vad en stekpanna får väga.

Visst, den är kanon att använda, håller värmen superbra, och det ryms mycket i den att steka på en och samma gång.
    Men den inkräktar på plattorna bredvid, eller snudd på iaf, och är bara så jobbig att lyfta med en hand, snudd på omöjlig att hantera m.a.o
Svar på tråden Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!