Klickerträna skrev 2017-01-14 15:47:43 följande:
Men det är alltså bara tyngden som är problemet? För jag vill inte ha den pga att den är extra light, utan pga att den är rätt mått och ett ok märke, eller? Och överkomligt pris. Då letar jag vidare efter en som inte är lättare!

Vikt och förmåga att lagra värme går hand i hand, även om val av material åxå spelar in.
Problemet skulle förstås minska om du ägde en blixtsnabb spis, en som kunde reglera värmen i pannan och hålla den lika konstant som en tung gjutjärnspanna gör.
Det är förstås inga problem att tillverka en sån spis, men den skulle bli både dyr och kräva långt mer effekt än vad dagens spisar gör, och inget jag skulle vilja betala för.
Under det halvsekel jag lagat mat, och jag tycker matlagning är roligt, och ännu roligare blir det med bra redskap och verktyg, så har jag köpt det mesta i pann och grytväg.
Och jag vågar påstå, att tungt gjutjärn är troligen det som enklast ger bra resultat, du behöver ha minst kunskaper och erfarenhet.
Mest bara lära dig "värmen" på pannan och din spis, för att lyckas godtagbart med matlagningen.
Tolka det nu inte som jag ratar allt annat än gjutjärn, för det gör jag verkligen inte.
Det finns annat som fungerar bra, du behöver bara läsa vad bättre kockar än vad jag är säger om val av pannor, så ser du det.
Men jag trivs bäst med mina gamla gjutjärnspannor och grytor, kanske för att jag inte är lika bra på att laga mat som proffsen, eller för lat för att lära mig använda de mer specialicerad pannor som finns.
(till kastruller för kokning använder jag rostfritt)
Och en sak är säker, de aluminiumpannor och kastruller jag ägt och billigare stekpannor med teflon, dom har inte dugt till nåt alls.
Och så usel kock är jag inte, att jag inte kommer att få medhåll om det.
Lite off topic.
Mitt "problem" är att jag skulla vilja ha en bredare spis, så att det gick att flytta runt pannorna utan att dom ska bli vägen för varandra, men dom är så dyra.
Alternativet, om än ett mycket sämre sådant, är att köpa stora gjutjärns pannor, som det går att flytta runt det som steks i, ungefär som du gör på en grill.
Grabben har en sån gjutjärnspanna, en halv gång större än en "normal".
Men den är tung, och då menar jag t-u-n-g, och där är då min gräns överskriden för vad en stekpanna får väga.
Visst, den är kanon att använda, håller värmen superbra, och det ryms mycket i den att steka på en och samma gång.
Men den inkräktar på plattorna bredvid, eller snudd på iaf, och är bara så jobbig att lyfta med en hand, snudd på omöjlig att hantera m.a.o