• Anonym (Aldrig igen)

Provade tjack för första gången, vad fan hände?

Hej!

För ett par dagar sen så var jag på fest, när alla hade börjat bli berusade så slängde dom fram tjack på bordet och höll på så hela natten inpå morgonen/lunch nästa dag.

Dom frågade mig om jag ville testa , jag sa nej först men med bristande impulskontroll och sviktande omdöme pga alkohol så ändrade jag mig, Tänkte eftersom jag redan äter Amfetamin (Elvanse) mot min adhd så kan väl lite extra inte göra sån stor skada, sen vips så gjorde jag lika som dom andra och höll igång till lunch, tror jag tog lika mängder som dom och då var det första gången för mig, dom sa något i stil med "äh det är större risk att din katt äter upp dig än att du dör av tjack"

Själva ruset var väl inget märkvärdigt tyckte jag, blev bara ännu lugnare och lite mer pratglad men jag kände inte sån stor eufori som folk beskriver.

Strax efter 1 så slutade vi ta tjack och jag åkte hem, väl hemma så började obehag känslor smyga sig på men inget jag brydde mig om just då.

Sen kom en zombieliknande trötthet så jag slängde mig i soffan, väl där så började pulsen stiga och stiga till en sån hemsk nivå som jag aldrig upplevt förut och har aldrig känt hjärtat slår så hårt förr. Försökte att bara andas rätt så pulsen gick ner men inget hjälpte , sen börja jag successivt känna en ganska påtaglig huvudvärk och allt snurrade, i och med det här så började kroppsdel efter kroppsdel domna bort, Jag reste mig upp i ren impuls för att försöka bryta, Gick och skulle ta ett glas vatten, det kändes som att jag inte hade en enda muskel i benen och jag skakade hejdlöst, kände mig även extremt frånvarande och fattade inte vad jag gjorde eller vad dwt är som händer, började se stjärnor och svimningskänslor, Andades stora djupa andetag för att syresätta men det hjälpte inte heller. märkte även hur mina blodådror som normalt sett är stora hade ändrat sig till synål storlek, såg fan sjukt ut. Även tunga ansikte och nacke domnade bort.

Jag lider inte av ångest i vanliga fall men nu hade jag dödsångest.

Försökte gå och hämta mobilen , ramlade omkring och fick i stort sett krypa istället, väl vid mobilen så kunde jag inte ens slå in 112, men till slut lyckades jag och jag sluddrade som jag skulle fått en stroke när jag skulle förklara vad som inträffat.

Nu ett par dagar senare så är jag grymt stel i kroppen, mina leder i fingrarna är inte som dom var förr, nu känns dom krokiga och stela.

Jag har fortfarande en dov tryckande svag huvudvärk,öronen bränner nästan, känns lite obehagligt i ansiktet men ej bortdomnad. känner till och från att känseln försvagas/sticker i ben och armar och även styrkan, sen kommer det tillbaka igen.

Har en skum känsla att känseln är annorlunda i mina händer i det jag tar i, känns nästan lite fördröjt och även rörligheten känns så, nervakada?

Mina blodådror är även dom mindre än vad dom var förr.

Dom går nästan ner på millimeter tunn även nu ibland.

Ambulanspersonalen påstådde att jag hade hyperventilera(det hade jag inte) att det var panikångest i kombination av avtändning och ev tagit för mycket första gången,blodtryck på 177/95 och puls på 135.

dom lämnade mig hemma och sa att jag skulle ta taxi in till sjukhuset om jag blir sämre.

Jag ångrar mig djupt att jag ens testade! Jag har ju inte ens rökt weed förut, har aldrig använt droger men eftersom min adhd medicin är amfetamin även det så valde jag att prova denna gång.

Vad tror ni? Allergisk chock? Överdos? Själv förstår jag inte vad det kan vara men jag sätter en gissning på fet avtändning pga överdoserat hela natten.

Får jag permanenta skador nu så vore det sjukt tragiskt! Första gången man testar en illegal drog och så blir det så här, typiskt min tur.. fy fan vad jag ångrar mig :(

hur stor är risken för att jag får permanent skada av detta?

• Svar på tråden Provade tjack för första gången, vad fan hände?
  • Anonym (Aldrig igen)
    Anonym (B) skrev 2017-01-07 20:19:33 följande:

Försök att släppa det, sålänge du sköter dig (och ju längre du sköter dig) desto bättre kommer det se ut i journalen. Men chilla med att berätta dåliga saker för läkaren (om du verkligen inte måste förstås). Det kommer gå bra! Alla gör misstag.

Jag tänker inte berätta, har jag tur så kanske han inte kan se akutens journaler, jag frågade ambulanspersonalen och dom sa att min läkare inte kan se deras journaler.
  • Anonym (damp)

Tycker du ska sluta ha så dåligt samvete. Du är vem du är inklusive din dåliga impulskontroll.

Det är inte lätt att leva med en funktionsnedsättning. Vi gör mer misstag och har därför mer negativa konsekvenser i våra liv än andra. Av den anledningen bör vi också försöka älska oss själv mer än andra för att inte gå under.

Se det här som en lärdom. Ingenting mer. Innan visste du ju inte bättre. Nu känner du dig själv bättre och vet att det kan gå illa om du dricker mycket alkohol. Anpassa ditt liv efter det och lev väl :)

• Anonym (Blanda)
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 20:04:51 följande:

Vet du inte om att tjack är ett slangord för amfetamin? Elvanse som jag äter är långverkande amfetamin.

Klart jag vet. Varit missbrukare i några år och tog många saker. Menar du att amfetamin inte är en stark och potent drog? Det är stor skillnad på dina kontrollerade mediciner och att köpa ett pulver på gatan. Man vet ALDRIG vad man kan få i den påsen. Måste tänka länge än näsan räcker.
  • Anonym (Aldrig igen)
    Anonym (Blanda) skrev 2017-01-07 20:47:09 följande:

Klart jag vet. Varit missbrukare i några år och tog många saker. Menar du att amfetamin inte är en stark och potent drog? Det är stor skillnad på dina kontrollerade mediciner och att köpa ett pulver på gatan. Man vet ALDRIG vad man kan få i den påsen. Måste tänka länge än näsan räcker.

Ja ni ser ju hur erfaren jag är när det kommer till droger men nu förstår jag hur du tänker, visste inte att dom vågade blanda med annat i den där branschen?

Sen har jag väl inte sagt att den inte är potent. I stora mängder verkar den ju vara livsfarlig
  • Anonym (Blanda)
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 20:56:20 följande:

Ja ni ser ju hur erfaren jag är när det kommer till droger men nu förstår jag hur du tänker, visste inte att dom vågade blanda med annat i den där branschen?

Sen har jag väl inte sagt att den inte är potent. I stora mängder verkar den ju vara livsfarlig

Men ditt svar var väldigt disträ samt att jag var den okunnige. Genom att blanda två så farliga och starka droger kan dö små ut varandra och funktioner i kroppen stäng av. Även om jag var en tung missbrukare blandade jag aldrig två droger med varandra. Blandade "bara" weed med alkohol.
  • Anonym (Blanda)
    Anonym (Blanda) skrev 2017-01-07 21:06:43 följande:

Men ditt svar var väldigt disträ samt att jag var den okunnige. Genom att blanda två så farliga och starka droger kan dö små ut varandra och funktioner i kroppen stäng av. Även om jag var en tung missbrukare blandade jag aldrig två droger med varandra. Blandade "bara" weed med alkohol.

Dö små = dom slå
  • Anonym (B)
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 20:26:57 följande:

Jag tänker inte berätta, har jag tur så kanske han inte kan se akutens journaler, jag frågade ambulanspersonalen och dom sa att min läkare inte kan se deras journaler.

Problemet är ju att de artigt alltid frågar "får vi kolla alla journaler" om man då säger nej så ses man ju som konstig
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2017-01-07 21:14:05 följande:
    Problemet är ju att de artigt alltid frågar "får vi kolla alla journaler" om man då säger nej så ses man ju som konstig

Det känns inte som ett troligt scenario i detta fall, då han varit under medicinering en bra tag som jag förstår det.
    Men visst kommer frågan, så kommer det bli lite jobbigt.

• klyban
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2017-01-07 20:00:57 följande:
    Skyller absolut inte på impulskontrollproblemen men utan dom så vet jag att jag skulle fatta bättre beslut.

Jag gymmar 5ggr per vecka och boxningsträning samma dag som ett av gympasset men då tar jag gymmet på lunchen.

När det kommer till alkohol så har jag inga problem att stanna med ett glas vin till maten, går jag ut med vänner 20-02 och tex spelar biljard så brukar det inte bli mer än 4-6 öl på en helkväll, jag dricker inte sprit för jag vill inte riskera att tappa kontrollen.
    Sen mår jag bra och behöver därefter inte fylla på med alkohol hela tiden för att må bättre som många andra gör.

Och hur ofta dricker jag då? Jo det vet jag exakt.

4 ggr på ett halvår och då är en 30årsfest inräknad. Nu räknar jag inte med om jag tar ett glas vin till maten, det händer endast om det är helg men oftast inte alls.

Anledningen till att jag inte är en vidare festprisse är för att jag går in stenhårt på träningen och vill inte förstöra den.

Jag är 29 och kille

Förstod detta.

Du verkar ha en del koll på alkoholen.
    Men du får även se vart du är idag och med denna tråd.
    Som du förstår menar jag då att det gick inte så bra nu den senaste gången med alkohol.
    Det är ju en fördel att du är 29, då har man skapat sig lite rutiner i livet.

Se nu till och var än mer försiktig med alkohol, så ska du se allt kommer gå bra.

• Anonym (B)
    klyban skrev 2017-01-07 22:22:59 följande:

Det känns inte som ett troligt scenario i detta fall, då han varit under medicinering en bra tag som jag förstår det.

Men visst kommer frågan, så kommer det bli lite jobbigt.

Frågan är ju en standard-fråga. Får alltid denna fråga vid en ny vårdkontakt, om de får kolla mina journaler alltså. Säger alltid ja för jag har inget att dölja såsom droger eller annat skit.
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2017-01-07 22:37:37 följande:
    Frågan är ju en standard-fråga. Får alltid denna fråga vid en ny vårdkontakt, om de får kolla mina journaler alltså. Säger alltid ja för jag har inget att dölja såsom droger eller annat skit.

Men TS har ju samma ADHD läkare sedan många år tillbaka som jag förstod det.
    Och det var ur detta mitt svar kom.

• Anonym (Aldrig igen)
    klyban skrev 2017-01-07 23:00:13 följande:

Skulle min läkare läsa det där så tror jag inte ens att han tar upp det för jag har gått där så länge så han fattar direkt vad det handlar om och skakat av sig det, han vet hela min problematik utan och innan.

Skulle han ta upp det så skulle han inte bli arg och ta medicinen , det är jag 100 på.

Någon slags åtgärd kanske, inte för att jävlas utan mer skydda mig mot mig själv om han anser att jag är ostabil.

Han har följt mig hit och dit genom åren och är fullt medveten om att jag inte fungerar utan medicinskt stöd, min problematik är så stor att det bara är ett måste, eller så blir det som förr att det höll 3-5 mån tills jag bränt ut mig och blir hemma ett halvår till och kostar pengar istället för att leverera.

Sen är inte medicinen en rättighet utan även jag måste ta ansvar trots mina problem.

Skulle medicinen försvinna då skulle jag nog överväga att lämna jordelivet, jag har under 10 år varit sjukskriven i 6 år, jag skulle inte klara av ännu en period av sjukskrivning och värdelöst liv.
  • Anonym (B)
    klyban skrev 2017-01-07 23:00:13 följande:

Tänkte mer på om han måste söka akuthjälp någon gång
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2017-01-08 13:49:46 följande:
    Tänkte mer på om han måste söka akuthjälp någon gång

Jo, där finns ju risken att han nu har fått en stämpel i pannan som det står "knarkare".
    Och det är väl först vid akutvård som kräver någon form av narkotiska mediciner som detta har någon som helst betydelse.

• Anonym (V)

Skönt att du redan vet att det var ett misstag och inte vill göra om det. Men om du är orolig för att det ska hända igen, så sluta umgås med folk som erbjuder tjack är mitt bästa råd.

• Anonym (Aldrig igen)
    Anonym (V) skrev 2017-01-09 01:59:55 följande:

Skönt att du redan vet att det var ett misstag och inte vill göra om det. Men om du är orolig för att det ska hända igen, så sluta umgås med folk som erbjuder tjack är mitt bästa råd.

Jag ska försöka att inte hamna i sånt misstag men man ser ju knappast alla gånger att det är en person som håller på med tjack , många ser säkert välvårdade och tar bara i partysammanhang.

Mina närmsta vänner brukar inte det så vitt jag vet
  • Sebbe126

Låter som du har druckit alldeles för lite vatten. Tjack torkar ut kroppen som fan speciellt om man är nybörjare och tar mycket på en kväll och det överhettar hjärnan. Därför är det viktigt att dricka MYCKET vatten, speciellt om man har även druckit alkohol, vilket även de torkar ut kroppen. Tror du blev grovt uttorkad och din hjärna överhettades samtidigt som den fortsatte att gå i högvarv. Det i kombination med att du inte riktigt visste va som höll på att hända vilket antagligen ledde till att du fick panik orsakade nog nån kortslutning eller temporär psykos eller nåt. Låter de nästan som. Och att dina leder stelnade till låter också som dehydration. Om du minns att du drack för lite eller inget vatten så har du nog andledningen där. Annars vet jag inte.

PS hur mycket man än tar på en kväll kan man känna sig helcool under kicken, men det är först några timmar senare när kicken har lagt sig som hjärnan börjar känna av precis hur upp varvad den egenteligen är och de är då man i vanliga fall börjar bli pundig men du fick nog i dig lite mer än vad din hjärna klarade av

Svar på tråden Provade tjack för första gången, vad fan hände?