• AnonymaHjikk

Ensam vårdnad

Hej.

Jag bara undrar vilka grunder de behövs för att få ensam vårdnad. Jag är så less på min sambo att jag vill spy.. han har;

* tagit vårat barn EN natt sen hon föddes i augusti 2016, vilket var under hennes första levnadsvröka

* de enda han gör om dagarna är att spela dator och hjälper inte mig för fem öre med nånting, allra minst vårat barn

* varje gång jag ber han göra något med vårat barn t.t.ex. byta blöja får jag oftast svaren "kan inte du göra det?" Eller "nej jag orkar inte"

* om jag är i köket och gör ersättning och vårat barn skriker när han spelar så skiter han i det och sätter spelet före ALLTID

* han är inte intresserad av nånting vad gäller vårat barn och vill aldrig följa med till typ bvc

* han har henne MAX 15 minuter per dag, oftast inget alls

* jag har sagt åt honom att jag inte mår bra och kommer att behöva avlastning och mer hjälp, de blev bättre en dag sen lika igen

* han vaknar inte när vårat barn skriker. Jag har testat lägga vårat barn bredvid honom när hen skriker som mest och högst men han reagerar inte ens, vilket gör att jag inte vågar lämna dom ensamma

* han gör precis som han vill jämt, drar ut med kompisar eller festar osv (detta händer dock inte ofta, men blir jag sur för att han inte kan stanna hemma när han vet att jag haft en jobbig dag så blir han flyförbannsd) men när jag vill göra nånting, så ska han ha ständig koll på var jag är, och jag måste ta med mig vårat barn. Kommer jag inte hem exakt den tiden jag sa så blir det ett jävla liv. Men det är okej för honom att göra väldigt dumma saker och spendera flera tusen av våra sista pengar på krogen.. (detta hände för någon månad sen) jag får knappt lämna hemmet utan att han ska ha en jävla gps på mig

Nu handlar detta inte om barnet, men de kanske kan styrka grunderna lite

* han tar alltid på mig fast jag säger nej, "jo kom igen, sluta nu.."

* han tjatar ständigt om sex och till slut ger jag med mig för att han ska sluta tjata..

* han blir arg så fort jag säger till om honom om han gör något fel och verkar tro att han kan få allt serverat på ett silverfat här hemma

* han kränker mig

Det finns mycket mer men vill inte göra texten för lång. Så vad tror ni? Skulle detta räcka till ensam vårdnad? Jag har inte för höga förhoppningar.. jag funderar dessutom på om jag ska diskutera med honom om vi ska ge vårdnaden till mig eftersom han ändå aldrig är engagerad i några beslut.

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Griseknoen35

Nej. Det finns inget som säger att han inte blir en bra pappa om ni separerar. Det är inte ovanligt. När han helt plötsligt ska ta hand om barnet själv och inte har någon som gör det åt honom så brukar det funka.

• Griseknoen35

Dessutom har han rätt till umgänge trots att du skulle ha ensam vårdnad, du blir liksom inte av med honom som pappa.

• zemer

Pga det du skriver här så tror jag inte att du får ensam vårdnad. Sen spelar det ju inte så står roll eftersom han och främst barnet har rätt till umgänge oavsett. Även om du hade vårdnaden skulle barnet kunna bo varannan vecka tex.

Sen finns det väl ingenting som säger att han inte skärper till sig när han blir ensam och faktiskt måste. Jag vet många pappor sommar ALDRIG vaknat när barnen skriker på natten när mamman är hemma, för dom vet att mamman tar barnet. Men när dom är ensamna så vaknar dom.

• Nyfikna72

Vårdnaden har som sagt inte ett dyft med umgänget att göra. Är du inte nöjd med situationen är det nog enklare att bryta upp och så får han själv välja vad han vill göra sen.

• Brumma

Inget av det ovanstående kommer att ge dig ensam vårdnad.

Däremot kanske du ska fundera över att lämna honom...

Min man hade inte yngsta barnet en enda natt första året. Numera har han barnet fem nätter i veckan så att jag får sova.

Han bytte inga bajsblöja alls om jag var hemma och jag hade det mesta första året. Nu har han barnen själv på morgon, får iväg dem till förskola/skola samt tar hand om dem när de kommer hem.

Det är även ganska vanligt att, som skrivs ovan, att föräldrar som inte verkar ta sitt ansvar under samboförhållandet blir riktigt bra och ansvarsfulla föräldrar efter en separation.

Svar på tråden Ensam vårdnad