Jag fick avliva min älskade katt för ett år sen men det kanske fungerar likadant för hundar. Han blev sjuk och vi fick ta beslutet väldigt snabbt och oväntat så det var jobbigt. De gav honom en lugnande spruta så att han somnade först, vi fick hålla honom i famnen medan han somnade. När han sov och inte mådde dåligt längre fick han en till spruta som gjorde att han somnade in för alltid. Jag frågade hur snabbt det gick och veterinären sa "han är nog redan borta".
Det kändes konstigt sen, att han låg där men ändå inte var där. Jag ville inte titta på honom längre, det kändes så fel. Jag gick ut ur rummet och min sambo stannade och klappade på honom och stoppade om honom i hans filt.
Vi lämnade djursjukhuset, de kremerade honom och vi fick hans aska några dagar senare.
Det är kanske annorlunda för dig som vet nu i förväg att din hund kommer behöva avlivas. Ta vara på de dagarna. Vi kunde inte göra något för vår katt där och då mer än att hålla honom. Gör saker hon tycker om, i den mån hon orkar och kan. Ge godbitar, åk på utflykt med bilen tex. Jag har väldigt få bilder på min katt i slutet vilket känns okej då jag hellre minns den friska katten än den sjuka skruttiga lilla katten som lämnade oss, men ni kanske tycker det känns bättre att ha bilder.