• Anonym (Förkrossad matte)

Avliva älskad hund

På fredag kommer min älskade hund att få somna in. Hon är gammal och sjuk och det är det enda rätta. Jag har dock inte varit med på nån avlivning på 10 år så har några funderingar.

Behöver hon fasta innan? Som hon skulle behövt inför en sövning menar jag.

Är det nåt annat jag bör tänka på inför det här hemska?

Ni som behövt avliva era älskade djur, vad gjorde ni för att göra den sista stunden fin och minnesvärd?

• Svar på tråden Avliva älskad hund
  • Anonym (Beklagar.)

Nej hon behöver inte fasta. Ge henne något hon verkligen älskar. Inte kul att dö hungrig. Sitt och håll om henne när hon somnar in. Så hon känner att du finns nära. Beklagar att du måste gå igenom detta ts.

• Elviram

Så tråkigt att höra. Jag fick avliva min förra hund alldeles för tidigt pga sjukdom. Bokade avlivning en vecka framåt så jag hade lite avskeds tid. Vi gjorde det mesta hon älskade och vad hon orkade med. Sista dan fick hon både en halv falukorv, päron och morötter (hennes favorit) hon var även tillräckligt pigg för att kunna gå i skogen. När det väl var dags så var vi ganska tidiga till djursjukhusett och jag kände mig inte redo och ville inte sitta där och vänta. Så vi svängde förbi en badplats så fick hon bada och jaga pinne med. Verkligen en topoendag för henne. Sen var det dag att ta farväl. Jag valde att de skulle avliva henne i bilen. Tyckte det var väldigt skönt.

Resten av falukorven plus sin favorit boll fick hon med sig i graven.

• Deceree1

Jag gråter när jag läser era berättelser.. det är fruktansvärt.. jag har varit med om det två gånger. Lika hemskt varje gång. Jag vet inte vad jag ska säga mer än att krama din hund så mycket du kan. Filma. Ta kort... jag lider med dig. Önskar jag kunde krama dig, för det är en mycket svår stund.. jag beklagar att du ska gå igenom detta.. det finns inga lätta sätt. Mer än att säga att sorgen mildras efter tid.. det är ingen tröst nu, det vet jag.. jag är hemskt ledsen och lider med dig. Skickar kram ..

• Anonym (Katt)

Jag fick avliva min älskade katt för ett år sen men det kanske fungerar likadant för hundar. Han blev sjuk och vi fick ta beslutet väldigt snabbt och oväntat så det var jobbigt. De gav honom en lugnande spruta så att han somnade först, vi fick hålla honom i famnen medan han somnade. När han sov och inte mådde dåligt längre fick han en till spruta som gjorde att han somnade in för alltid. Jag frågade hur snabbt det gick och veterinären sa "han är nog redan borta".
    Det kändes konstigt sen, att han låg där men ändå inte var där. Jag ville inte titta på honom längre, det kändes så fel. Jag gick ut ur rummet och min sambo stannade och klappade på honom och stoppade om honom i hans filt.
    Vi lämnade djursjukhuset, de kremerade honom och vi fick hans aska några dagar senare.

Det är kanske annorlunda för dig som vet nu i förväg att din hund kommer behöva avlivas. Ta vara på de dagarna. Vi kunde inte göra något för vår katt där och då mer än att hålla honom. Gör saker hon tycker om, i den mån hon orkar och kan. Ge godbitar, åk på utflykt med bilen tex. Jag har väldigt få bilder på min katt i slutet vilket känns okej då jag hellre minns den friska katten än den sjuka skruttiga lilla katten som lämnade oss, men ni kanske tycker det känns bättre att ha bilder.

• cupcakemom

Det är naturligt jobbigt att avliva ett djur men jag tycker ändå att personalen var väldigt fina... Jag har avlivat både hund och katt och personalen har ställt ordning rummet innan, tänt ljus och förklarar väldigt noga vad som ska hända... Fick även stanna kvar så länge jag ville efteråt men det kändes mest jobbigt så jag gick direkt, jobbigt men ändå en fin stund. Do somnar ju direkt när dom fått första sprutan inger otäckt alls. ... Nu när vi avlivade katten tog dom tassavtryck och skickade på posten.

Stor kram

• Anonym (Förkrossad matte)

Tack för alla era svar. <3

• Anonym (Maja)

Ge inte mat precis innan. De får lugnande vilket de kan må illa av och kräkas av om de precis ätit. Men man vill ju ändå unna dem lite gott sådär innan så du kan ge nåt extragott några timmar innan och sen bara enstaka godisar om det behövs.

Svar på tråden Avliva älskad hund