• Bardobardo

Hur kan vissa butiker ha billigare frukt?

Hej.

Har alltid undrat hur det är möjligt för vissa butiker (dom oftast äfs av de dom har invandrarbakrund) är så pass billigare på frukt och grönt?

Handlar det om stora volymer eller handlar det om frukt som sprutas med mjkt bekämpningsmedel eller tom är gmo?

• Svar på tråden Hur kan vissa butiker ha billigare frukt?
  • Jasmin Karlsson

Vi har en hel del sådana butiker här och jag köper sällan frukt därifrån eftersom det ofta är mycket dålig kvalitet, framförallt sådant som är övermoget redan i butiken. Så jag gissar att de köper in partier som är billiga pga att det är påväg att bli övermoget eller kanske är nån sorts andrahandssortering.

• Nyfikna72

Mest troligt är annars att de lägger mindre avans på det som med allt annat. Ica maxi mogulen kan ju lägga en marginal på 100% ihop med redan låga inköpspriser. En mindre handlare kanske kan ha 50% marginal

• frukten

Nyfikna72, En marginal på 50% är hög inom dagligvaruhandeln, och en marginal på 100% kan du inte få om du inte fått varan gratis ifrån leverantören.
    Det handlar mer om att säljaren på torget köper varor med kortare hållbarhet...

• Nyfikna72
    frukten skrev 2017-01-12 08:31:24 följande:
    Nyfikna72, En marginal på 50% är hög inom dagligvaruhandeln, och en marginal på 100% kan du inte få om du inte fått varan gratis ifrån leverantören. Det handlar mer om att säljaren på torget köper varor med kortare hållbarhet...

Nu var det ju inga korrekta exempel så, mest för att belysa skillnaderna ordentligt.
  • Anonym (billigare omkostnader)

Det kan ju handla om att de som säljer billigare också har lägre omkostnader.
    Torghandlare har inga höga hyreskostnader, lån för inredningar, avgifter till butikskedja, färre anställda,( mer svarta pengar) mm
    Handlar själv hos en "fruktgrossist" och betalar inte mer än 14,90 för apelsiner, 16,90 för ekologiska bananer, 4,90 för potatisen.....osv.....

• flygrl
    Anonym (billigare omkostnader) skrev 2017-01-12 21:26:40 följande:

Det kan ju handla om att de som säljer billigare också har lägre omkostnader.
    Torghandlare har inga höga hyreskostnader, lån för inredningar, avgifter till butikskedja, färre anställda,( mer svarta pengar) mm
    Handlar själv hos en "fruktgrossist" och betalar inte mer än 14,90 för apelsiner, 16,90 för ekologiska bananer, 4,90 för potatisen.....osv.....

Så e det nog. Lägre omkostnader alltså. ;)

Vi handlar mycket grönt i torghandeln och jag skulle säga utbudet e bättre och kvalitén över lag högre än på svenskarnas älskade ICA. Utöver bättre priser då. :)

Kunderna e ofta invandrare (som mina föräldrar, jag född här) och vi äter generellt betydligt mer frukt och grönt än medel svensken och vi e också ofta större familjer.
Svar på tråden Hur kan vissa butiker ha billigare frukt?