• MAN78

Retroaktiv f-penning

Fick nyss en stund över och tänkte göra ordning min föräldrapenningsansökan för 2016. Planen var att ansöka nu för samtliga dagar som jag varit f-ledig på under föregående år. (Anmälan gjordes tidigt 2016) Ser nu att sedan 2015 kan man endast kan söka för 90 dagar bakåt i tiden. Ringde därför upp kundtjänst och får svaret att man kan söka på en pappersblankett och ange varför ansökan kommer in längre än 90 dagar retroaktivt. Vad tror ni, är min okunskap om den nya regeln från 2015 gott skäl nog, så jag kan få föräldrapenning för min ledighet i somras?

• Svar på tråden Retroaktiv f-penning
  • Birgitta02

Beror lite på vilken som handlägger. Vissa är paragrafryttare av guds nåde, medan andra kan se mellan fingrarna och godkänna. Du kan inte annat än att prova.

• MAN78

Inte så lite surt om den inte godkänns. Det är ju dagar jag absolut räknat med att få ersättning för. Tidigare har det gått utmärkt att komma in i efterhand. (Sökte inte 2015) och det borde vara enklare för kassan att inte komma med för många ansökningar.

• Birgitta02
    MAN78 skrev 2017-01-12 14:10:11 följande:
    Inte så lite surt om den inte godkänns. Det är ju dagar jag absolut räknat med att få ersättning för. Tidigare har det gått utmärkt att komma in i efterhand. (Sökte inte 2015) och det borde vara enklare för kassan att inte komma med för många ansökningar.
    Det handlar ju inte om det är enklare, utan vad lagen säger. Det är ju inte FK som skriver reglerna, det är regeringen. De måste gå efter regelverket.
  • Alexi

Det kommer definitivt inte att godkännas. Det krävs synnerliga skäl för det och det har du inte.

• Alexi

Och det är intw alls enklare för fk med långa retroaktiva ansökningar. Anledningen till regeln är just för att förenkla för fk. Det blir rätt rörigt med sgi och andra förmåner om man kan söka så långt tillbaka.

Svar på tråden Retroaktiv f-penning