• citygirl65

Socialen och kontokrediter

Har soc rätt att räkna en kontokredit som en tillgång och att räkna med den i varje ansökan som just en tillgång?  

• Svar på tråden Socialen och kontokrediter
  • Birgitta02

Kontokrediten är en skuld och såna ska de inte räkna med.

• citygirl65

Ett bra svar. Dock så har jag nu använt upp hela min kredit till räkningar då jag fått avslag 2 ggr pga denna. Har nu -15000 på kontot och gissa vad de säger då? Jag har fortfarande ett överskott på 15000 för soc betalar inte skulder!! Ett moment 22.

• Kjell2
    citygirl65 skrev 2017-01-12 14:54:55 följande:

Ett bra svar. Dock så har jag nu använt upp hela min kredit till räkningar då jag fått avslag 2 ggr pga denna. Har nu -15000 på kontot och gissa vad de säger då? Jag har fortfarande ett överskott på 15000 för soc betalar inte skulder!! Ett moment 22.

Vad hände när du överklagade avslagsbeslutet till högre instans?
  • citygirl65

Har inte fått svar på överklagan. Det kan ta upp till 6 mån. :(
    Nu har jag skrivit en överklagan på avslag nr 2 som jag ska skicka in. Det som gör mig orolig är att jag har 0 kr på kontot att disponera över och att de fortfarande anser att jag har ett överskott. Nu kan jag ju inte använda kontokrediten till nästa månads räkningar. Är det verkligen logiskt att räkna så här? Dessutom ska jag nu betala 574 kr i ränta på den utnyttjade krediten!!

• Kjell2
    citygirl65 skrev 2017-01-12 15:06:52 följande:

Har inte fått svar på överklagan. Det kan ta upp till 6 mån. :(
    Nu har jag skrivit en överklagan på avslag nr 2 som jag ska skicka in. Det som gör mig orolig är att jag har 0 kr på kontot att disponera över och att de fortfarande anser att jag har ett överskott. Nu kan jag ju inte använda kontokrediten till nästa månads räkningar. Är det verkligen logiskt att räkna så här? Dessutom ska jag nu betala 574 kr i ränta på den utnyttjade krediten!!

Nej, det är inte logiskt.

• Queennr1

Nej det är inte rätt. De kan inte begära att du ska ta lån för din försörjning.

• Birgitta02

Nåt är grovt fel när de gör så.

Svar på tråden Socialen och kontokrediter