• melonsmasher100

Min sons mamma knarkar.

Hej! Jag har en son som är 2 år gammal. Jag och sonens mamma har ett avtal där vi ska ha sonen varannan vecka som inte fungerar så bra! Jag har han min vecka helt utan problem men när jag ska lämna honom till hans mamma blir det alltid krångel. Hon säger "Nej! jag fixar inte det!!" och så vidare varje gång så har blivit att jag har han ~9-10 dagar på en 14 dagars period så lite som hon vill ha han. Hon pratar ofta om knark och att hon har provat röka och att alla hennes vänner är "cola torskar" så jag är till 99.9% säker på att även hon tar kokain och sånt.

Då frågar jag er! Hur kan jag gå till väga för att få hjälp av socialen? Tycker att socialen inte alls är hjälpsam då jag krigat i över 1 år för att bara få ett avtal skrivet om bara varannan vecka. med advokat och allting. Tycker det är surt för hon är bara hemma och går på socialbidrag och röker under fläkten hela dagarna medan jag sliter för min ingenjörs-utbildning och ändå tror ingen på en föränn man har en advokat.

Gör jag en socialanmälan kommer det ju ta en evighet innan dem försöker få henne att göra pissprov och då syns det väl inte ändå? Är så trött på det här och vara orolig för min son när jag lämnar honom. Hjälp mig!

• Svar på tråden Min sons mamma knarkar.
  • adisa

Polisanmälan då? Ta reda på vad som krävs för att de ska ta in henne för provtagning. Förutsatt att du är ganska tvärsäker på att hon brukat något. Du kan ju anmäla anonymt. Ingen trygg miljö för barnet att vistas i ju, hon verkar behöva hjälp att ta sig ur.

Vet dock inte om detra är rätt väg att gå. Kanske bättre att kontakta någon i hennes närhet som kan ge henne stöd att ta sig ur på egen hand?

• glutten

Men vänta, vill du ha ditt barn heltid eller vill du att mamman ska ta sin del? För jag får intrycket att du vill att hon ska ha barnet varannan vecka? Och det låter ju INTE som en bra idé om hon nu knarkar...

• blomman 2
    glutten skrev 2017-01-15 19:49:23 följande:

Men vänta, vill du ha ditt barn heltid eller vill du att mamman ska ta sin del? För jag får intrycket att du vill att hon ska ha barnet varannan vecka? Och det låter ju INTE som en bra idé om hon nu knarkar...

Just vad jag också tänkte på! Har mamman så allvarliga problem så är det ju på heltid som du behöver ha sin son! I alla fall tills mamman kommer på bättre tankar....
  • melonsmasher100

Nej det är klart jag inte vill det, men glöm inte att jag är pappan. Även fast alla säger att Sverige är sååå jämställt så tror aldrig socialen på pappan just på grund av att pappan oftast brukar va den sämre föräldern? Tror vi haft en 10+ möten på socialen sen vi separerade. Varje gång fick jag ett "nope, de är som de är". Så fort en advokat kom med i bilden så smack fick jag varannan veckas avtal. Vad ska jag göra? Ta honom och inte låta henne träffa honom? Då blir ju jag den onda enl. socialen, hon kommer ju bara undvika att ta droger ett par dagar så kommer det inte synas så ser jag ut som en idiot. Vill bara ge han en bra uppväxt vafan, inte att han ska bli en socberoende knarkare. Hon är aggressiv hela tiden, börjat gå så där med dålig hållning och ser allmänt nere ut hela tiden, pratar om knark, sitter under fläkten och röker med sin telefon medan min son är helt ensam på golvet varje gång jag kommer.

Att kontakta någon i hennes närhet går ej då dem absolut inte kommer tro mig.

• melonsmasher100

Kan man på något sätt få socialen att göra ett oförberett pissprov på henne? På onsdag så ska hon antagligen ut och säkert ta kokain. Kan jag inte få dem att tvinga henne ta det på tors/fre? 

• glutten
    melonsmasher100 skrev 2017-01-15 20:10:03 följande:

Nej det är klart jag inte vill det, men glöm inte att jag är pappan. Även fast alla säger att Sverige är sååå jämställt så tror aldrig socialen på pappan just på grund av att pappan oftast brukar va den sämre föräldern? Tror vi haft en 10+ möten på socialen sen vi separerade. Varje gång fick jag ett "nope, de är som de är". Så fort en advokat kom med i bilden så smack fick jag varannan veckas avtal. Vad ska jag göra? Ta honom och inte låta henne träffa honom? Då blir ju jag den onda enl. socialen, hon kommer ju bara undvika att ta droger ett par dagar så kommer det inte synas så ser jag ut som en idiot. Vill bara ge han en bra uppväxt vafan, inte att han ska bli en socberoende knarkare. Hon är aggressiv hela tiden, börjat gå så där med dålig hållning och ser allmänt nere ut hela tiden, pratar om knark, sitter under fläkten och röker med sin telefon medan min son är helt ensam på golvet varje gång jag kommer.

Att kontakta någon i hennes närhet går ej då dem absolut inte kommer tro mig.

Ok, då missförstod jag! Skönt. Och ja, du har helt rätt i att pappor missgynnas i sådana här situationer. Jag har typ ingen erfarenhet av soc etc, så jag har inga handfasta råd. Men jag ska hålla tummarna för dig och sonen! Fortsätt kämpa, det kommer aldrig inte vara värt det. Tur att din son har åtminstone en bra förälder!
  • Humla85a

Min man krigade för att få ensam vårdnad om sina två barn. Mamman var väldigt psykisk instabil och ville inte ens ha barnen! Trots detta motarbetade soc min man. Det tog 16 månader (!) för honom att få barnen på pappret. För i verkligheten så var dom ju alltid hos oss. Helt jävla galet.

Hade en pappa suttit på möte hos soc och sagt att han inte ville ha sina barn tror jag INTE att det hade tagit 1,5 år för soc att besluta sig!

Mitt enda råd är kriga kriga kriga!

Svar på tråden Min sons mamma knarkar.