• aztec

    Jag får sjuk ångest när jag ska sova (pga bebisen sömn)

    Har en nu 1åring som ligger i spjälsäng i vårt sovrum, på min sida. Han har sovit knasigt sedan vi kom hem från BB och ingen natt är den andra lik. Aldrig sovit en hel natt, hänt ibland att han sover 4h i sträck iaf. Men ofta är det uppvak var och varannan timme, ibland somnar han om direkt, oftast bökar han i sömnen typ en stund och ibland dröjer det x antal timmar. Han tvingas ofta sova på mig för att sova vidare (hatar det)

    Jag har kommit in i en ond cirkel där jag varje gång går och lägger mig (som nu 22) så fort jag lagt mig ner i sängen så får jag sån ångest. Mitt hjärta slår fortare, jag spänner mig.. Känns som om det gör ont i kroppen.... Jag vill inte en natt till känns det som. vad ska jag göra? Ofta känns det som om han sover bättre om jag inte är där :/

  • Svar på tråden Jag får sjuk ångest när jag ska sova (pga bebisen sömn)
  • Anonym föräldraledig

    Kan det vara så att han störs av er? Att han skulle sova bättre i eget rum? Om inte annat kanske du kan ta en natt på soffan och låta din partner ta natten så att du får sova.

  • aztec
    Anonym föräldraledig skrev 2017-01-16 22:21:39 följande:

    Kan det vara så att han störs av er? Att han skulle sova bättre i eget rum? Om inte annat kanske du kan ta en natt på soffan och låta din partner ta natten så att du får sova.


    Ja vi byter ibland men gör ingen skillnad precis tyvärr. (och nu vaknade han :(((()
  • Athena86

    Du sa att ni byter av ibland, men vad händer om ingen av er sover i samma rum honom?

    Vaknar kanske fortfarande men inte i samma omfattning som nu? Värt och prova!

    Min lilla slutade med sitt sista uppvak som krävde ersättning för att somna om när hon fick flytta in i eget rum...

  • kakariki

    Du kan testa att ge omega3, det fick min son att sova bättre. Jag använder morepa mini, två om dagen. Om han e extra spänd så brukar jag även massera med magnesium olja det ska hjälpa musklerna att slappna av. Han är 13 mån.
    Kan vara värt att testa för dig med =)

  • pojkens

    Jag gissar att du sover sämre än han? 
    Jag hade jätteångest när min första var liten pga nätterna. Hade en depression efter förlossningen och var konstant tressad och kunde inte somna pga stress att ha kanske vaknade igen. Tänker att det ev är viktigast för dig att du får lära dig att sova bra igen? att ni delar upp nätterna tydligt så att du kan komma att slappna av och få sova bra för att vara mer utvilad och orka med varannan stökig natt? 

  • eagle87
    pojkens skrev 2017-01-26 23:01:28 följande:

    Jag gissar att du sover sämre än han? 
    Jag hade jätteångest när min första var liten pga nätterna. Hade en depression efter förlossningen och var konstant tressad och kunde inte somna pga stress att ha kanske vaknade igen. Tänker att det ev är viktigast för dig att du får lära dig att sova bra igen? att ni delar upp nätterna tydligt så att du kan komma att slappna av och få sova bra för att vara mer utvilad och orka med varannan stökig natt? 


    Hej hur blev du av med din förlossning depression och sömn problem? Ja sover fort väldigt dåligt trots att min har sovit hela nötterna sen nyår :(
Svar på tråden Jag får sjuk ångest när jag ska sova (pga bebisen sömn)