Pirogfyllningar?
Jag ska göra några olika sorters piroger för att ha i frysen så ungarna kan ta fram vid behov. Skulle vilja ha tips på goda fyllningar...
Jag ska göra några olika sorters piroger för att ha i frysen så ungarna kan ta fram vid behov. Skulle vilja ha tips på goda fyllningar...
Kyckling och fetaost
Svamp
Spenat och paprika
Kassler, ananas och tomat
Köttfärssås/chili
Kyckling, svamp och bacon
Rödbetor och ost
Rökt lax
Kyckling och fetaost
Svamp
Spenat och paprika
Kassler, ananas och tomat
Köttfärssås/chili
Kyckling, svamp och bacon
Rödbetor och ost
Rökt lax
Any time. Kryddor och sånt blir vad jag är sugen på. Kyckling, fetaost och curry, till exempel. Eller detsamma med basilika och oregano. Har jag mycket torra ingredienser brukar jag såsa ihop det med lite creme fraiche.
Svampen brukar jag bara stuva, vilken sort beror på årstid och vad som finns. Piroger med kantarellstuvning är ju lyx på hösten, till exempel.
Rökt fisk (lax, makrill, böckling...) gör jag någon röra på, gärna med salladslök, pepparrot och färskost.
Piroger är ju lite så där "man tager vad man haver". Är fyllningen god utanför pirogen så den det i pirogen också.
En riktigt riktigt matig form av mellis-/matsäckspiroger är en fyllning på köttfärs, ris och hackat ägg. Kan såsas till efter smak med till exempel något tomatbaserat eller mer åt sweet chili-hållet.
En favorit i pirog/paj, är purjo, skinka, senap och en välsmakande ost och i den ordningen om man gör paj, paj ska ha skal på sig, pensla ägg och sesamfrön.
Pirog liknande förfarande, handlar ju om bara om att man ska få in och stänga pirogen, dock brukar sträva efter samma ordning där, då både skinka och ost "droppar" ner till purjon och ger smak.
Tacoköttfärs är trevligt med kanske nått tillbehör man gillar.
Sen lökröra är gott, smaksatt med mejram och timjan, blir då en variant av Österrikisk lökpaj som är fenomenalt gott.
Färskfärs med diverse smakinriktningar, mot asiatiskt eller nått enklare.
Och vill man ha inspiration så kan man ju kolla på de Polska pierogi, Polackerna tar piroger på allvar ska du veta
Tacoköttfärs eller vanlig köttfärsfyllning är det som är gångbart hos mina barn.