• Freija123

Gjort KUB-test idag, förhöjd risk. Har du också fått det? Berätta!

Idag var jag och min sambo och gjorde kub-test. Är i vecka 12+4. Testet visade en risk för down syndrom på 1:195 och detta menade barnmorskan berodde på en nackspalt på 3,1 mm. Vi ska gå vidare med moderkaksprov. Jag känner mig så himla ledsen just nu! Dels är jag orolig för själva provet men jag är också nervös inför om det visar att barnet har en kromosomavvikelse. Min sambo är fast besluten att vi ska ta bort det i så fall. Jag behöver höra från er som fick en förhöjd risk - hur gick det för er? kram!

• Svar på tråden Gjort KUB-test idag, förhöjd risk. Har du också fått det? Berätta!
  • Lilltrollet
    SofiaLundström skrev 2017-01-19 11:29:49 följande:

är i samma sits. Mitt var 1:139 och det satt i blodprovet. Allt på ultraljudet såg bra ut

ska inte göra fostervattens prov, ska ta Nipt

Orolig

Samma för mig, ul såg bra ut men blodprovet gav hög risk. Väntar svar från nipt. Borde komma inom 10 dagar nu.
  • Carabellis kusp

Jag fick 1:2. Gjorde mkp och allt var ok! Helt galet, trodde jag aldrig! Min underbara älskade lilla dotter är idag 10 mån och det finaste och mest fulländande barn jag kan tänka mig. Jag var dock sjukt orolig hela graviditeten och kunde inte sluta tro att något var fel även om mkp var bra.

• babydreams

Tycker KUB verkar så onödigt.. man kan få 1:20000 och ändå få ett barn med kromosomfel. Som sagt, det finns ju alltid en risk även fast den är liten. 1:2 eller 1:20000 kan betyda samma sak, antingen har man det eller inte.

• Lilltrollet
    Carabellis kusp skrev 2017-01-19 20:53:24 följande:

Jag fick 1:2. Gjorde mkp och allt var ok! Helt galet, trodde jag aldrig! Min underbara älskade lilla dotter är idag 10 mån och det finaste och mest fulländande barn jag kan tänka mig. Jag var dock sjukt orolig hela graviditeten och kunde inte sluta tro att något var fel även om mkp var bra.

Vad var det som drog ner provet så?
  • Lilltrollet
    SofiaLundström skrev 2017-01-20 07:34:43 följande:

Ni som har eller ska göra Nipt testet får ni betala själva?

Ja, vi fick betala själva.
  • Anotherone
    SofiaLundström skrev 2017-01-20 07:34:43 följande:

Ni som har eller ska göra Nipt testet får ni betala själva?

Inom Stockholms läns landsting så kostar det inget om du har en risk som är 1:200 eller högre. Om du däremot får bättre siffror men ändå vill göra det så får du stå för kostnaden själv.
  • Mirelle
    Carabellis kusp skrev 2017-01-19 20:53:24 följande:

Samma här! 1:2 på alla tre riskerna. Nackspalt 4mm, frisk som en nötkärna, smart, humoristisk och väldigt musikalisk 1.5åring som blev storasyster i förrgår.
  • Vet hur det känns

Det verkar som man får lite sämre resultat om man väntar tjej?! ser ni som skrivit att allt en då var bra så var det en tjej i magen..

• Mirelle

Om allt är bra i övrigt (efter fördjupade undersökn på hjärta och njurar som man också får) kan det helt enkelt vara lymfsystemet som behöver lite extra tid men ingen fara. Eller bara en liten egenhet:)...sa de då till mig.

Kan tillägga att jag frågade (minns inte var men det var ngn jag litade på) om det var vanligt att även efterföljande barn får bred nackspalt men fick svar nej. Så man slipper oroa sig för att oroa sig om det blir fler barn :)

• Carabellis kusp
    Lilltrollet skrev 2017-01-20 12:06:16 följande:

Vad var det som drog ner provet så?

Nackspalten var 4 mm. Vet inte vad blodproverna sa, men jag var bara 27 år.
Svar på tråden Gjort KUB-test idag, förhöjd risk. Har du också fått det? Berätta!