• NFA
    Äldre 18 Jan 21:38
    5919 visningar
    3 svar
    3
    5919

    Hur tar man in en graviditet?

    Vi försökte i nästan fyra år innan vi gav upp och då kom graviditeten som ett brev på posten. Vi båda blev så klart överlyckliga men räknade kallt med missfall men nu har halva graviditeten gått och vi har varit på ultraljud och på tre träffar hos barnmorska. Jag kan fortfarande inte förstå att det är sant och har stora svårigheter att greppa vad det är som händer och jag kan verkligen inte få in det i huvudet. Därför kan jag inte glädjas över det som händer. Jag räknar nog fortfarande med att det ska vara nåt fel på graviditeten eller barnet. På något sätt känns det inte äkta om man jämför med andras. Det känns som att jag kommer bli en värdelös pappa, helt oförmögen att känslomässigt knyta an till mitt barn.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka? Är det någon som varit i samma sits? Jag klandrar mig själv för detta och känner mig lite deprimerad så jag måste verkligen bryta detta tankemönster.

  • Svar på tråden Hur tar man in en graviditet?
  • Äldre 18 Jan 23:54
    #1

    Vi har haft samma upplevelse. Efter upprepade missfall och mycket sorg och ångest kom graviditeten som hittills (v35) verkar gå väl. Jag (mamma) kunde inte på något sätt ta in det innan efter v24 och har fortfarande svårt att förstå och sluta oroa mig. Vi har fått hjälp av psykolog via MVC och har bara gott att säga om detta. Kanske kan vara något för dig/er?
    Hoppas allt går väl!

  • Äldre 19 Jan 08:16
    #2

    Det är vanligt speciellt hos män att de har svårt att ta in det och de kan inte glädjas på samma sätt som mamman. För min man kändes det overkligt. Men var inte orolig. Efter barnet är fött så kommer pappa känslorna och kärleken. Men overklighets känslan kan sitta i upp till ett år. Men man är ändå lycklig på samma gång.

    Vi lånade babyböcker och jag läste upp för min man vad som händer i min kropp och med bebisens utveckling vecka för vecka. Vi filmade vid varje ultraljud och tittade på filmen tillsammans hemma och försökte gissa kön

    Kanske det kan hjälpa dig om ni gör något sådant. Känn på magen ibland när man kan känna sparkarna.

  • Äldre 1 Feb 19:34
    #3

    Vi har inte haft några svårigheter med att bli gravida så det är ingenting som stört, men likaväl så känner jag igen mig i en känsla av att det inte är verkligt. Känslan av att snart så vaknar jag och har bara inbillat mig en gravid hustru typ. Men när barnet väl föds och man får hålla det lilla livet i famnen för första gången då faller allt på plats. Då blir det verkligt. Det är ju där och då som man inser att man är pappa. Sen är det lika svårt tycker jag att ta in samma info igen om man skaffar fler barn. Det borde ju vara enklare när man har ett facit så att säga, men icke. Lika svårt att fatta och definitivt lika tafatt när man står där med en nykläckt unge och knappt vet hur man skall hålla i den på "rätt sätt". Allt man var expert på tidigare är som bortblåst och det är bara att börja på ruta ett igen. Men det är härligt. All lycka till er. ;)

Svar på tråden Hur tar man in en graviditet?