• Äldre 19 Jan 08:37
    2840 visningar
    13 svar
    13
    2840

    Vad göra i Stockholm några timmar?

    Kommer att spendera några timmar under dagen i Stockholm city (5). har med mig en 11-åring. Vet inte alls vad vi ska göra, har redan besökt Vasastan och Gamla stan tidigare och vädret kanske inte är jätteroligt att promenera runt i några timmar. Funderar på att besöka någon shoppinggalleria och äta lunch på cafe eller restaurang. Några tips på vart man ska bege sig om man vill kombinera sightseeing/shopping? vad rekommenderar ni tunnelbana eller att promenera? Hur funkar det med tunnelbanebiljetter isåfall? Som ni hör känner jag mig inte så hemma i Stockholm . 

  • Svar på tråden Vad göra i Stockholm några timmar?
  • Äldre 19 Jan 08:54
    #1

    De stora galleriorna ligger utanför stan så det kanske inte är tid till det. Om tid finns är Mall of Scandinavia stort med många restauranger. Ligger i Solna, pendeln går dit.

    Mood och Gallerian har du mitt i smeten.
    Gillar ni muséer? Fotografiska med en lunch där kanske kan vara något.

  • Äldre 19 Jan 08:57
    #2

    Är du i centralen rekomenderar jag Mall of Scandinavia. Tar pendeln till Solna på max 10 min.

  • Caramb­olan
    Äldre 19 Jan 08:58
    #3

    Ni kan ta pendeltåget till Solna och gå till Mall of Scandinavia om ni vill ha en hysterisk shoppingupplevelse.

    Annars skulle jag sikta på något som är på promenadavstånd. Tunnelbanan är snabb, men om man inte hittar och inte har biljetter blir det snabbt mycket tid och stress över biljetter och planering och risk att åka fel. På fem timmar hinner ni nog igenom stora Åhlens city, Sergels torg och Kulturhuset, NK och Mood-gallerian (där finns bra och lite annorlunda restauranger också).

  • Äldre 19 Jan 08:58
    #4

    Vad tycker 11åringen om att göra?


    Jag skulle föreslå spårvagnen eller bussen ut på Djurgården och gå på Nordiska museet, Vasamuseet eller något av de andra museerna där ute. Men det förutsätter att det finns visst intresse för den typen av aktivitet, förstås!

  • Äldre 19 Jan 10:01
    #5

    Vasamuseet har vi redna varit på så det går bort. Jag får höra mig lite för vad min dotter vill göra. Vi ska vidare till hennes kompis på em så tror hon är mest fokuserad på det just nu. Hur är Mall of scandinavia? 

  • Äldre 19 Jan 10:09
    #6

    Har ni varit på slottet och tittat i skattkammaren?
    Kan vara lite spännande och intressant!

  • Äldre 19 Jan 10:11
    #7

    MoS är stort och fräscht (än så länge). Många bra butiker om man gillar att shoppa. Flera matställen att välja på.
    Kika in själv: http://mallofscandinavia.se/

  • Äldre 19 Jan 10:14
    #8

    City är ju inte direkt roligt på det viset..........mall of scandinavia är ju stort och nytt javisst men ändå bara shopping. Så roligt är det inte. Allt beror ju på hur långt man vill ge sig iväg och hur mycket tid man vill lägga på resan.

  • Äldre 19 Jan 10:14
    #9

    Annars om man vill fördriva tiden, så kan man kolla upp om det går någon bra film. Bio på dagen är underbart!
    Tex Sing - går på Filmstaden Sergel både kl. 12.30 och 15.10

    Brukar inte vara direkt fullsatt på vardagar och ifall man inte går på bio så ofta kan man ju passa på när det finns mycket att välja på!

  • Äldre 19 Jan 10:21
    #10
    nnnnnnnn skrev 2017-01-19 10:09:30 följande:

    Har ni varit på slottet och tittat i skattkammaren?
    Kan vara lite spännande och intressant!


    Där har vi redan varit, men tack för tipset
  • Äldre 19 Jan 10:22
    #11
    nnnnnnnn skrev 2017-01-19 10:14:53 följande:

    Annars om man vill fördriva tiden, så kan man kolla upp om det går någon bra film. Bio på dagen är underbart!
    Tex Sing - går på Filmstaden Sergel både kl. 12.30 och 15.10

    Brukar inte vara direkt fullsatt på vardagar och ifall man inte går på bio så ofta kan man ju passa på när det finns mycket att välja på!


    Kanske att det kan vara något. jag får fråga dottern i em vad hon vill göra. 
  • Äldre 19 Jan 12:56
    #12

    Ett tips om ni kommer åka tunnelbanan är att ladda ner SL app och köpa biljett på den. Det är snabbt och enkelt. Du visar bara upp biljetten i spärren. Går att köpa två på appen.

  • Äldre 19 Jan 13:09
    #13

    Aquaria vattenmuseum. Tekniska museet. Livrustkammaren.

    Det finns massor av museer men det är de här är några av de jag spontant kan tänka mig är roligast för en 11-åring.

Svar på tråden Vad göra i Stockholm några timmar?