• Kalopps

Villken bil skall jag köpa?

Hej allesammans,

Vi skall köpa en ny bil inom kort som jag kommer att köra till största del, vi har redan en stor bil så denna kommer att vara en andrahands bil, det är jag som kommer att åka i den till och från jobbet och med mina tre barn till och hem från skolan.

Det är inga stora avstånd som kommer att köras, blir väl kanske någon längre resa någon enstaka gång.

Jag har tittat på bilar men blir inte klok! Jag är väldigt dålig på bilar och kan inte besluta mig.

Det skall alltså vara en mindre bil men vi måste ju samtidigt få plats allesammans ;) det måste vara 5 dörrar.

Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bilen men vill inte heller tumma allt för mycket på kvalité och säkerhet. Sedan får den gärna vara skön att köra och lite rolig inuti ;)

Villka bilar skulle nu rekommendera? Gärna märke med.

Som det känns nu kommer jag aldrig att kunna ta ett beslut, jag skall iväg imorgon och nästa vecka att provköra så kom mer än gärna med tips om villken bil ni hade velat ha eller tycker är bra.

Tack !

• Svar på tråden Villken bil skall jag köpa?
  • Queennr1

Kolla vad de kostar att reparera är mitt tips efter att ha fått punga ut med närmare 10 papp för att byta ut en eldetalj som normalt kostar en hundring eftersom man var tvungen att montera ned halva bilen för att komma åt den. En del bilar behöver man i princip lämna på verkstad för att byta lampa på. Förövrigt rekommenderar jag nåt japanskt med kamkedja.

• Grävling 75

Håller med om att du borde kolla något japanskt så som Toyota, Mazda typ. Driftsäkra, trevliga att köra, och drar inte så mycket bränsle. Har haft flera större japanare som tex Avensis som drar strax under 0,8 milen. Gott om plats för alla! :)

• Fotbollsfantast

Kia Ceed (SW eller ej kombi) kanske? En lite mindre bil till rimligt pris med bra garantier. Begagnat går att hitta till riktigt bra pris.

Hade själv en för några år sedan och var grymt nöjd.

• driver28

Privatleasa! Ny bil 0:- kontant, fast månadskostnad och service ingår. Om en golf är stor nog, och ni åker korta sträckor, titta på en elbil, t.ex. Nissan Leaf. 18-20 mils räckvidd, 0:- skatt i 5 år och ca 1,20:- per mil i driftskostnad. Ta förstabilen när ni åker långt.

• Pkb

Japanare, håller längst och drar minst bensin. I övrigt håller jag med inlägg 1.

• Kalopps

Jag har faktiskt snuddat på det alternativet med , det verkar väldigt bekvämt måste jag säga.

Faktum är att en bilförsäljare faktiskt rekommenderade mig att leasa en bil med tanke på att den inte kommer att köras överdrivet mycket.

Det finns för mycket alternativ att välja på, hahaha :)

Jag skall kika lite på era bilförslag och även kolla upp leasingavtal imorgon med försäljaren jag skall träffa.

Jag kollade förresten på en elbil hos förra bilfirman jag var på men jag är nog lite för feg för att prova det alternativet, tänk om något oväntat händer som gör att jag måste åka lite längre, man vill ju inte bli fast någonstans och behöva vänta på att batteriet måste laddas :)

driver28 skrev 2017-01-19 20:50:44 följande:

Privatleasa! Ny bil 0:- kontant, fast månadskostnad och service ingår. Om en golf är stor nog, och ni åker korta sträckor, titta på en elbil, t.ex. Nissan Leaf. 18-20 mils räckvidd, 0:- skatt i 5 år och ca 1,20:- per mil i driftskostnad. Ta förstabilen när ni åker långt.

• Kalopps

Ja det låter förståndigt.

Om man säger så här då, villka bilar/märken skall man passa sig för tycker ni?

Queennr1 skrev 2017-01-19 20:28:15 följande:

Kolla vad de kostar att reparera är mitt tips efter att ha fått punga ut med närmare 10 papp för att byta ut en eldetalj som normalt kostar en hundring eftersom man var tvungen att montera ned halva bilen för att komma åt den. En del bilar behöver man i princip lämna på verkstad för att byta lampa på. Förövrigt rekommenderar jag nåt japanskt med kamkedja.

• Queennr1
    Kalopps skrev 2017-01-19 21:35:58 följande:

Ja det låter förståndigt.

Om man säger så här då, villka bilar/märken skall man passa sig för tycker ni?

Håll dig borta från Franskt ????
  • Kalopps

Trodde att det var mest fördommar från förr, men det gäller alltså fortfarande 2017 ;)

Queennr1 skrev 2017-01-19 22:05:40 följande:

Håll dig borta från Franskt ????

• Queennr1
    Kalopps skrev 2017-01-19 22:15:19 följande:

Trodde att det var mest fördommar från förr, men det gäller alltså fortfarande 2017 ;)

Ja det har jag fått erfara. (Fast de är bra på rostskydd)Däremot är det en myt attman ska hålla sig borta från automatlådor. Automat är fantastiskt.
  • HHedning

Franskt håller jag nog inte med om att dom är dåliga. Jag var mycket tveksam innan jag köpte min andra. Hade en Renault 19 för många år sedan. Absolut inget fel på den och gick bra. Men har sedan kört flera Opel Vectra. Var nöjd med dessa också. Både Diesel och Bensin var det på dessa. Dieseln var jag mest nöjd med.
    Har nu en Chrysler Grand Voyager som första bil och har haft som andrabil Peugeot 307 Kombi Diesel -05 som jag körde 27 000 mil med. Inga större problem, bara slitdelar och kamremsbyte som inte var dyrt. Bytte nyss till en nyare 308 -09 med samma motor 1.6 diesel som fungerat perfekt på 307. Mycket nöjd med denna bilen också och har bara kört 1000 mil än. Jag kan inget annat än att rekommendera Peugeot med Dieselmotorn. En annan sak också. Jag bytte aldrig partikelfilter på 27 000mil. Peugeot har en additionsvätska som blandas automatiskt när man tankar. Detta gör att du får en mycket effektivare förbränning i filtret och slipper problem och byte av detta.

Citroen har samma motorer och vissa bilar är nästan exakt samma utom emblemet. Så gillar man dom bättre kan det vara ett alternativ.
    Undvik bensinmotorerna, Vissa har haft stora problem med en viss motor.

• riboflavin

Får man fråga varför du som kör barnen ska köra den lilla andrabilen? Smartare att du som kör korta sträckor med passagerare kör den större (per mil dyrare?) bilen och din partner som antagligen kör längre kör den mindre bilen.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kalopps
    riboflavin skrev 2017-01-26 12:08:39 följande:

Får man fråga varför du som kör barnen ska köra den lilla andrabilen? Smartare att du som kör korta sträckor med passagerare kör den större (per mil dyrare?) bilen och din partner som antagligen kör längre kör den mindre bilen.

Vi har gjort tvärtom innan, min man körde den mindre bilen vi hade just då som var väldigt bensinsnål och jag hade den större bilen men sedan fick vi problem med den lilla bilen villket gjorde att den inte lämpade sig för långresor och jag tyckte dels att det kändes osäkert för honom att köra den då han körde såpass långa sträckor varje dag på en väldigt olycksdrabbad väg.

Men nu har han bytt jobb så nu blir det inga mer långresor dagligen för hans del, så just nu spelar det ingen större roll längre.

Det blev faktiskt en ny Kia ceed.

Jag har aldrig ägt en Kia innan men den känns riktigt bra faktiskt.
Svar på tråden Villken bil skall jag köpa?