• Dumbledore

Var hittar ni alla gamla trådar?!

Jag vet inte vad som hänt, men de senaste veckorna har det dykt upp MÅNGA gamla trådar i flödet, trådar som skapades 2006, eller 2009, eller när som helst för flera år sen.

VARFÖR svarar man i dem? Tror man att man tillför något nytt? Och tror man att trådstartaren finns kvar? Många är ju försvunna sen länge.

Varför gör ni på det här viset?!

• Svar på tråden Var hittar ni alla gamla trådar?!
  • GavinGadget

Googlar man något barn eller relationsrelaterat får man ofta träffar från Familjeliv. Letar man sig fram till en intressant kategori och bläddrar genom några sidor är det också lätt att hitta gamla trådar.

Jag glömmer tyvärr lite väl ofta att kolla datumen...

• Dumbledore
    GavinGadget skrev 2017-01-20 19:49:02 följande:

Googlar man något barn eller relationsrelaterat får man ofta träffar från Familjeliv. Letar man sig fram till en intressant kategori och bläddrar genom några sidor är det också lätt att hitta gamla trådar.

Jag glömmer tyvärr lite väl ofta att kolla datumen...

Jo, det är klart, googlar man hamnar man ofta här. Men hur svårt är det att kolla datumet, som presenteras redan på googlesidan?
  • Aniiee

Man kan ju tycka att FL skulle låsa trådar som inte varit aktiva på X år......

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Dumbledore
    Aniiee skrev 2017-01-20 20:01:50 följande:

Man kan ju tycka att FL skulle låsa trådar som inte varit aktiva på X år......

Ja, eller att man får upp en varning innan man postar något, typ "den här tråden är väldigt gammal, är du säker på att du vill fortsätta?".
  • Fjäril kär

När gamla FL fanns (när sajten startade) stängdes alla trådar efter tre månader oavsett om de var aktiva eller ej. Efter massiv kritikstorm togs den spärren bort när sajten uppgraderades.

(resultatet av tremånaders-spärren var att samma fråga hela tiden startades på nytt i femtioelva varianter, man fick scrolla rätt mycket för att komma till nån fråga som kändes ny och aktuell)

Sen finns det en hel del troll som tycker det är kul att knuffa upp gamla trådar...

• Aniiee
    Fjäril kär skrev 2017-01-20 21:29:07 följande:

När gamla FL fanns (när sajten startade) stängdes alla trådar efter tre månader oavsett om de var aktiva eller ej. Efter massiv kritikstorm togs den spärren bort när sajten uppgraderades.

(resultatet av tremånaders-spärren var att samma fråga hela tiden startades på nytt i femtioelva varianter, man fick scrolla rätt mycket för att komma till nån fråga som kändes ny och aktuell)

Sen finns det en hel del troll som tycker det är kul att knuffa upp gamla trådar...

Fel åt andra hållet, med andra ord. 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 27. Bara 73 kvar.
  • Dumbledore
    Fjäril kär skrev 2017-01-20 21:29:07 följande:

Just, det minns jag! Hade man en grupptråd var det viktigt att skapa en ny innan den gamla låstes. Jag kan förstå att man svarar i en gammal tråd om man undrar hur det gått för ts till exempel. Men har man samma problem så får man ju starta en ny.
  • GavinGadget
    Dumbledore skrev 2017-01-20 19:51:46 följande:

Jo, det är klart, googlar man hamnar man ofta här. Men hur svårt är det att kolla datumet, som presenteras redan på googlesidan?

Håller med. Det är inte svårt och nu var det längesen för egen del. Men jag förstår att det händer.

Automatlås eller en varning hade inte varit så dumt. Överhuvud taget hade någon sorts sammanställning om forumnormer och tips inte varit så dumt när man var färsk.
  • Tow2Mater

Ibland är det spam/reklam etc och när det inlägget tas bort har tråden ju redan 'bumpast upp' och man noterar inte datumet på senaste inlägget, utan tror det är en aktiv tråd.

• Queennr1

Jag förstår inte problemet? Man kanske tycker ämnet i tråden är intressant, man kanske är nyfiken på hur det gick? Man kanske som deltagare i tråden fått nya perspektiv på saken. Jag tycker gamla trådar har sin plats och fyller en funktion.

• sofiooo
    Queennr1 skrev 2017-01-21 06:16:12 följande:

Jag förstår inte problemet? Man kanske tycker ämnet i tråden är intressant, man kanske är nyfiken på hur det gick? Man kanske som deltagare i tråden fått nya perspektiv på saken. Jag tycker gamla trådar har sin plats och fyller en funktion.

är du här och beter dig illa och kaxigt också. kära någon. det är synd om dig. skrev en kommentar på min tråd till dig. läs den och svara :)
  • Alexi

Fast det blir rätt larvigt när en tråd handlar om hur ts ska få sin bevis att somna och sen svarar någon på tråden fem år senare, då har antagligen ta löst problemet...

• Dumbledore
    Queennr1 skrev 2017-01-21 06:16:12 följande:

Javisst, så kan det vara. Men om ts frågar var man får tag på hörlurar till barn så har hen antagligen löst det sju år senare.
  • Dumbledore
    Alexi skrev 2017-01-25 16:05:56 följande:

Fast det blir rätt larvigt när en tråd handlar om hur ts ska få sin bevis att somna och sen svarar någon på tråden fem år senare, då har antagligen ta löst problemet...

Precis! Eller vilken bilstol ts ska köpa. Sju år senare har ungen förmodligen vuxit ur stolen med råge.
  • Dumbledore
    sofiooo skrev 2017-01-25 16:01:08 följande:

är du här och beter dig illa och kaxigt också. kära någon. det är synd om dig. skrev en kommentar på min tråd till dig. läs den och svara :)

Jag tycker snarare det verkar vara du som beter dig illa? Hade du något att tillföra tråden?
  • Queennr1
    sofiooo skrev 2017-01-25 16:01:08 följande:

Hur frisk är du egentligen...
  • Kasperina

Jag tycker att man skulle kunna få upp en varning om ingen postat i tråden på 3 månader, så är man åtminstone medveten om att det är en gammal tråd.
    Problemet är om den bumpats av någon annan, det är svårt att få automatik där. 
    Man kan inte heller gå på när tråden startades då det finns många trådar som lever länge, mina favorittrådar startades 2010 och 2011...

• Dumbledore
    Kasperina skrev 2017-01-25 19:05:07 följande:

Jag tycker att man skulle kunna få upp en varning om ingen postat i tråden på 3 månader, så är man åtminstone medveten om att det är en gammal tråd.

Problemet är om den bumpats av någon annan, det är svårt att få automatik där. 

Man kan inte heller gå på när tråden startades då det finns många trådar som lever länge, mina favorittrådar startades 2010 och 2011...

Det vore praktiskt. Men sen är det ju rätt lätt att kolla sista sidans inlägg när de är postade. :)
  • Dumbledore
    Alexi skrev 2017-01-25 19:54:47 följande:

Fast i appen syns tyvärr inte årtal...

Nej, det är dåligt. Men man kan se månad och tid, och datum på citerade inlägg.
Svar på tråden Var hittar ni alla gamla trådar?!