• Loka90

Svårt med att han redan har barn

Jag träffade en kille för snart ett år sedan. Blev tokkär och träffade hans barn efter några månader. Jag visst ju hela tiden att hans son fanns och även om jag förstod att det det skulle innebära svårigheter så ville jag jobba med mig själv och tänkte till och med att det skulle vara bra för mig att backa för en annan individ och inte vara den viktigaste.

Men det har varit tungt och jag har svårt att förlika mig med att han redan har gjort  allt med sitt ex. Jag är rädd att jag aldrig ska känna att vi är en familj och att jag alltid kommer uppleva hans son som ett störande element. Han har sonen varannan vecka och måste bo nära stan för att sonens mor bor där. Jag har möjlighet att bo längre bort pga mitt jobb och jag önskar kunna bo längre bort för att huspriserna är mycket lägre där. Jag vill inte ha höga lån utan går med självförsörjardrömmar och vill kunna jobba halvtid i framtiden. Den drömmen ser jag gå förlorad. Jag har också alltid tänkt mig leva med djur, något som blir svårt då hans son är allergisk.

Det är ändå något jag kan acceptera, det tunga är att jag blir irriterad och sorgsen när han pratar om att det största han gjort är att få barn, att han älskar sin son över allt annat och att sonen är så viktig. Det är väl på många sätt ett gott tecken och sannolikt skulle han inte vara samma fina man som jag tycker att han är om han inte haft barn. Men oron att han inte kommer tycka om våra eventuella gemensamma barn lika mycket gnager och jag är ledsen för att vi inte kan drömma om framtiden och vara förväntansfulla på samma vis som vi kunnat om han inte haft barn sedan tidigare.

Är det någon annan som känt likadant men ändå stannat och försökt göra det bästa av situationen och funnit att det blir bättre?

• Svar på tråden Svårt med att han redan har barn
  • Anonym (W)
    Anonym (??) skrev 2017-01-23 18:41:01 följande:
    ungbrunett skrev 2017-01-23 14:32:50 följande:

Jag har en, oftast, toppenbra relation med min sambo och de dagar han inte har sitt barn så har vi det alltid toppen. Vi uppskattar egentiden tillsammans. Jag deltar sällan i gemensamma aktiviteter med barnet när barnet är hos oss, och lägger ofta den tiden på att jobba, träna och umgås med vänner. Skulle jag släppa det livet, som jag trivs bra med, för att barnet skulle må bättre om jag var mer engagerad? Knappast. Det bästa för alla är att jag håller mig till mitt under den tiden. Skulle jag hänga efter dem hela tiden skulle det garanterat inte bli härligt för någon. I mitt fall tror jag att hans barn skulle bli tryggare om hon fick mer tid med sin mamma. Tyvärr prioriterar mamman annat framför sitt barn. Och mammaskorna varken kan eller vill jag fylla. Jag anser att föräldrarna har huvudansvaret för att barnet ska känna sig tryggt osv. Hur gärna du än vill det så kan du inre skylla detta på ts, eller mig, eller någon annan "bonusförälder" som inte leker mamma.

Du verkar helt besatt av bonusbarn och hur de absolut aldrig ska tas hänsyn till...

Det här har egentligen inget med just bonusbarn att göra. Det hade lika gärna kunnat vara en vuxen människa. Vad jag menar är att om jag (och säkert väldigt många mer än jag) ska ta ett beslut så väger många olika saker in. Min egen lycka väger såklart väldigt tungt. Men hur mitt beslut påverkar andra väger också in. Olika mycket beroende på vem det är. Så om jag vet med mig att jag kommer att ha svårt att acceptera barnet och säkerligen inte alltid kommer att behandla det helt korrekt så kommer det att 1) få barnet att må dåligt 2) få min älskade sambo att må dåligt och 3) få mig själv att må dåligt pga dåligt samvete. Alla de här sakerna hade spelat roll för mig när jag skulle ta mitt beslut. Du behöver inte hänga upp dig på att det är ett bonusbarn vi pratar om här...

Är du lika självisk när det gäller andra människor? Är du en sån som tycker att det är helt ok att ha sex med gifta män? Med kompisars pojkvänner? Allt är ok, för det är bara din egen lycka som har betydelse? Eller är det bara just bonusbarn som man får trampa på?
    Jo, det har man ju märkt... I en relation tar man hänsyn att alla mår bra ts, mannen själv och barnet. Men är barnet allergisk så utsätter man väl inte barnet för det. 

• Fånga dagen

Undrar om pojkvännen känner till att ts mår så dåligt över att han har ett barn. Att det barn han älskar, och som betyder så mycket för honom, får ts att känna sorg. Sorg över att hon inte får vara centrum i hans liv, som hon känner hon behöver vara för att känna sig lycklig.

Om han inte vet, skulle han se en framtid med ts, om han visste? Det kanske inte bara kommer an på ts om relationen ska fortsätta, eller avslutas.

De föräldrar är förhoppningsvis få, som kan tänka sig en relation med någon som har en så negativ inställning till det käraste de har.

• Loka90

Att jag har en negativ inställning till hans son kan jag nog inte hålla med om. Jag försöker ju så gott jag kan men jag tvivlar på min förmåga och kapacitet att överkomma de jobbiga känslor jag bär på nu.

Han vet om att jag tycker det är jobbigt även om jag försökt att inte uttrycka mig så hårt som jag har gjort här. Det får främst vara hans ansvar att se till hans eget och hans sons bästa. Väljer man en tjej som inte har egna barn men som vill skapa en (egen) familj och har varit inställd på det så tror jag man i många fall får vara beredd på komplikationer. Att ge den andra tid att vänja sig och att ställa om sina tankar om hur man ville och trodde det skulle bli tycker jag är det minsta man kan göra. Han ger mig utrymme för det och skulle han inte göra det skulle definitivt vårat förhållande vara omöjligt.

• Anonym (Gå)
    Loka90 skrev 2017-01-24 12:10:59 följande:

Att jag har en negativ inställning till hans son kan jag nog inte hålla med om. Jag försöker ju så gott jag kan men jag tvivlar på min förmåga och kapacitet att överkomma de jobbiga känslor jag bär på nu.

Han vet om att jag tycker det är jobbigt även om jag försökt att inte uttrycka mig så hårt som jag har gjort här. Det får främst vara hans ansvar att se till hans eget och hans sons bästa. Väljer man en tjej som inte har egna barn men som vill skapa en (egen) familj och har varit inställd på det så tror jag man i många fall får vara beredd på komplikationer. Att ge den andra tid att vänja sig och att ställa om sina tankar om hur man ville och trodde det skulle bli tycker jag är det minsta man kan göra. Han ger mig utrymme för det och skulle han inte göra det skulle definitivt vårat förhållande vara omöjligt.

Men Ert förhållande är ju totalt omöjligt och ni bör inte slösa bort mer tid på varandra!
    Gå vidare och sök nr 1 för Dig där du också kan vara nr 1 för honom. Det är ni väl värda?

Mannen och hans son förtjänar en kvinna i familjen som inte ser sonen som ett problem utan tvärtom en tillgång. Det kan dem aldrig få med dig!
  • Påven Johanna II

Så vad lägger du i uttryck som "störande element"?
  • Fånga dagen

Då har jag nog missförstått din trådstart och dina inlägg. Jag fick uppfattningen att det är pojkvännens son som är i vägen för att du ska känna dig tillfreds med tillvaron , och kunna känna dig som nummer ett. Jag förstår att för den som har ett stort bekräftelsebehov och vill stå ensam i centrum i partnerns liv, så blir det problem om det finns ett barn. Ett barn är ju en enorm kärlek i förälderns liv..

"Han vet om att jag tycker det är jobbigt även om jag försökt att inte uttrycka mig så hårt som jag har gjort här."

Han vet alltså inte vidden av problemet?

• Anonym (been there)

Jag brottades med liknande känslor när jag började träffa min sambo. Han hade ett barn sedan tidigare och var tydlig med att hon var det viktigaste i hans liv. Jag kände också någon sorts sorg över att inte få vara nummer ett för honom. Hur som helst så gick vi ändå vidare med vårt förhållande. Vi flyttade ihop och jag blev gravid. Och så blev jag gravid igen. Nu har vi två gemensamma barn och jag har sedan länge förstått hur han kände/känner för han är inte heller nummer ett för mig längre :) Han är viktig för mig och jag vill leva med honom, men om jag lägger hande på hjärtat så vet jag vem (vilka) som för evigt är innästlade i mig på ett sätt som bara mina barn kan vara. 

Med facit i hand så vet jag inte om jag hade gått vidare med förhållandet dock. Det har varit, och är fortfarande, en massa jobb med att förhålla sig till någon annans barn precis hela tiden. Inget går på automatik så som det gör med mina egna barn utan jag måste hela tiden fundera över hur jag hade gjort om hon hade varit min egen. Och så det där med biomamman. Det hade jag gärma sluppit... 

• Anonym (Trött)

Alltså fint att pojkvännen visar att barnet kommer först men jag förstår verkligen inte dessa män som prompt ska "visa" detta? Man har väl olika slags kärlek för ett barn v.s en flickvän? En normalbegåvad person förstår väl själv att barnens behov måste få komma först ibland men att även flickvännens behov inte alltid ska stå åt sidan.

• Anonym (W)

Fast det är ju inte bara hans fel. Du valde en man med barn. Vill du uppfylla dina drömmar så hittar du en ny man. De känslor du bär på kommer inte att försvinna med tiden.
  • Anonym (---)
    Anonym (W) skrev 2017-01-24 16:39:45 följande:
    Fast det är ju inte bara hans fel. Du valde en man med barn. Vill du uppfylla dina drömmar så hittar du en ny man. De känslor du bär på kommer inte att försvinna med tiden.
    Ja och han valde en kvinna utan barn. Om han vill ha någon som sätter barnet först så får han hitta en ny kvinna.
  • smulpaj01
    Anonym (---) skrev 2017-01-24 17:10:41 följande:
    Ja och han valde en kvinna utan barn. Om han vill ha någon som sätter barnet först så får han hitta en ny kvinna.
    Men han vet ju inte om ts känslor så Han gör inget fel i detta!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Trött) skrev 2017-01-24 14:24:46 följande:

Alltså fint att pojkvännen visar att barnet kommer först men jag förstår verkligen inte dessa män som prompt ska "visa" detta? Man har väl olika slags kärlek för ett barn v.s en flickvän? En normalbegåvad person förstår väl själv att barnens behov måste få komma först ibland men att även flickvännens behov inte alltid ska stå åt sidan.

Du menar att han som förälder inte bör säga att han älskar sin son över allt annat, att sonen är det största som hänt honom och att sonen är viktig? Varför ska han inte kunna artikulera det? Du skriver ju själv att det handlar om olika slags kärlek? Så varför ska inte en vuxen partner då klara av att höra att det är så han känner för sitt barn?

Jag skulle aldrig lägga band på, dölja, hemlighålla, underdriva mina känslor för mina barn av hänsyn till en partner. Men jag skulle förstås å andra sidan aldrig heller välja en partner som resonerade och kände som ts och hennes likar gör. Det är väl där det gått snett i det aktuella fallet, om nu inte ts varit väldigt medvetet otydlig med hur hon egentligen känner vill säga.
  • Anonym (Trött)
    Påven Johanna II skrev 2017-01-24 17:40:29 följande:

Du menar att han som förälder inte bör säga att han älskar sin son över allt annat, att sonen är det största som hänt honom och att sonen är viktig? Varför ska han inte kunna artikulera det? Du skriver ju själv att det handlar om olika slags kärlek? Så varför ska inte en vuxen partner då klara av att höra att det är så han känner för sitt barn?

Jag skulle aldrig lägga band på, dölja, hemlighålla, underdriva mina känslor för mina barn av hänsyn till en partner. Men jag skulle förstås å andra sidan aldrig heller välja en partner som resonerade och kände som ts och hennes likar gör. Det är väl där det gått snett i det aktuella fallet, om nu inte ts varit väldigt medvetet otydlig med hur hon egentligen känner vill säga.

Som jag skrev, varför har man behovet att säga och tydliggöra att man älskar sitt barn och att det kommer först? En normal person förstår väl att som förälder så kommer barnet till stor del i första ledet. Hade fått panik om min kille skulle säga att han älskar sin dotter över allt annat , jag hade känt mig så förminskad och funderat på om han inte trodde jag skulle fatta det själv. Ett barns behov kommer ju först men man behöver som sagt inte alltid låta sin partner komma i andra ledet jämt. Ge och ta tänker jag. Har du en bra kille TS kommer han visa dig kärlek precis som han gör till sitt barn.

Du kommer att vänja dig vid pojken TS , tillochmed kommer du kanske bli otroligt glad i han. Det varningstecknen du ska vara rädd för är om det är ett halvgalet X som finns med i bilden.
  • Loka90
    Påven Johanna II skrev 2017-01-24 12:39:49 följande:
    Så vad lägger du i uttryck som "störande element"?
    Jo, du har väl rätt. Men jag tycker inte att umgänget med pojken är så jobbigt. Det är mer när jag får höra hur viktig han är från min partner. Det påminner mig hela tiden om att jag inte är lika viktig. Vilket jag naturligtvis inte ska vara. Men kan jag förlika mig med det eller inte? Det är det som är min frågeställning. Därför vill jag gärna veta hur det gått för andra som burit liknande känslor.
    743 72
  • Loka90
    Anonym (W) skrev 2017-01-24 16:39:45 följande:
    Hans fel?
  • Loka90
    Anonym (Trött) skrev 2017-01-24 17:59:59 följande:
    Du kommer att vänja dig vid pojken TS , tillochmed kommer du kanske bli otroligt glad i han. Det varningstecknen du ska vara rädd för är om det är ett halvgalet X som finns med i bilden.
    Jag vill tro det.

Det är flera som skrivit om jobbiga ex och att dessa i många fall blir ett problem. I mitt fall har jag inte alls befattat mig med hans ex och det kommer troligtvis ta lång tid innan jag ens träffar henne. Han har ju såklart kontakt med henne och de verkar kunna samarbeta runt pojken.
Svar på tråden Svårt med att han redan har barn