• Äldre 22 Jan 19:47
    5531 visningar
    3 svar
    +1
    3
    5531

    Är jag dålig på kärlek?

    Jag är en man i 30-års åldern som är gift med världens bästa kvinna. Hon väntar till och med mitt barn. Ändå kan jag inte älska henne så mycket som jag vill, så mycket som hon behöver eller så mycket som hon förtjänar.
    Anledningen till att jag skriver är för att jag börjar bli orolig över att mina brister går ut över vår relation.
    Om jag kommer hem från jobbet och är på gott humör så är jag oftast intresserad av att träna eller äta något gott och titta på en bra serie (gärna ihop med min fru men det är främst tv:n och maten jag är sugen på). Är jag på gott humör så orkar jag ställa frågor till min fru, oftast blir det intressanta samtal.
    Är jag på dåligt humör så blir det oftast träning (mer sällan när jag är på dåligt humör) eller tv-serier då också men men utan att känna glädje, plus att jag inte orkar ställa frågor, och försöker jag göra det ändå, orkar jag inte lyssna. 
    Ett av mina problem är att jag sällan ser framemot att träffa min fru. Det är inte så att jag inte älskar henne, det är bara så att min kärlek liksom behöver grävas fram. Inte sällan kommer min kärlek fram (både kåtheten och ömheten) när vi spenderar flera dagar ihop under en ledighet. Men innan dess har jag svårt att uppbåda intresse.
    Trots att jag tror på jämställdhet och gör vad jag kan för att vara en bra partner så tror jag att hon står för 90% av arbetet för att få vår relation att fungera.
    Hon är den som ställer flest frågor, hon är den som lyssnar på hur min dag har varit mest. Hon är den som sätter ner foten och föreslår att vi ska prata när vår relation inte känns bra.
    Jag tror inte jag är helt inkapabel när det kommer till känslor och relationer men jämfört med min fru så är jag en klumpig novis. Plus att jag inte verkar ha lika bra emotionell uthållighet som henne. För även om jag vet att jag borde intressera mig för henne lika mycket som hon intresserar sig för mig så kan jag inte det. Och när jag försöker så leder det ofta till en backlash i form av att jag bli mer och mer känslokall och distanserad.
    Jag tror att jag tyckte det var lättare när vi var nykära. Därför blir jag också rädd nu när vi ska bli föräldrar. Vi kommer ha mindre tid, vi kommer vara tröttare. 
    Vill någon dela med sig av tankar och känslor eller någon som råkar ha några tips och trix för en relation som vår?
  • Svar på tråden Är jag dålig på kärlek?
  • Äldre 26 Mar 17:50
    #1

    Har du frågat din fru om hon är missnöjd över detta? Tror du måste sluta jämföra dig med din fru. Vi fungerar alla olika, så även i relationer. Bara för att du kanske inte visar intresse för tex din frus dag, så innebär inte det att du inte bryr dig om hur hon mår.

    Bara en sådan sak att detta oroar dig, visar att du känner kärlek för din fru. Prata med henne. Säg detta till henne på ett fint sätt och fråga henne om det är något som stör henne. För om hon är lycklig och du likaså, så finns det ju egentligen inget problem.

    Livet och arbete kommer ofta mellan såpass att vi kanske inte orkar intressera oss för andra, men oftast tar man igen det vid andra tillfällen.

  • Anonym (q)
    Äldre 26 Mar 17:54
    #2

    Tycker inte det låter som om du älskar henne. Att man måste "gräva fram" din kärlek låter hela suspekt. Älskar man någon gör man väl det hela tiden? Det finns där, i ens väsen. Sen behöver man inte längta som en tok varje dag men du låter inte som en som älskar. Du kanske inte kan? 

  • Anonym (Jodå)
    Äldre 26 Jun 00:10
    #3

    Har din fru uttryckt att detta är ett problem? Isåfall, och kanske ändå, skulle jag visa henne detta inlägg för henne. Det förklarar mycket även fast de är svårt att sätta ord på känslor.

    Du är medveten om hur du fungerar och vet hur hon fungerar. Att du kanske inte anstränger dig på samma sätt som hon gör? Men det låter onekligen som att du älskar henne, tycker jag. Annars hade du inte skrivit ett inlägg om de här, annars hade du inte känt känslan av att du är otillräcklig? Prata med henne :)

Svar på tråden Är jag dålig på kärlek?