• Svensksommar83

Vilken månad är bäst att få barn?

Utifrån både graviditets-synvinkel och förlossning vilken månad tyckte du/skulle du föredra att få barn i om du fick välja? Jag fattar ju att varje månad har sin charm och oavsett vilken månad man får barn i så är det underbart. Och det går inte att planera in i minsta detalj när man ska bli gravid osv. Men om du får välja :) Jag har barn födda i 6 April, 22 Maj och 16 Juni så jag har ju ingen aning om hur det upplevs att få på hösten eller vintern. När första barnet föddes 16 juni 2007 var det riktigt varmt och jag som annars älskar sommaren hade svårt att njuta av värmen och solen då hon blev varm oavsett var vi var. Hon led verkligen av värmen och jag fick bada henne ii ljumma bad och höll oss mest hemma så sommaren är ingen höjdare att få barn tycker jag. Nummer två kom 6 april 2010 och då var det ganska kallt ännu och våren ville inte riktigt komma men jag behövde ju inte bylta på värsta vinterkläderna på bebis tack o lov. Nummer 3 kom 22 maj och det var nog bästa månaden. När det var dags för semester så var hon knappt två månader men vi åkte ganska långt ändå och gjorde massa kul. Nummer 4 skulle jag nog föredra februari/mars eller september/oktober.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken månad är bäst att få barn?
  • Mälaröbo

Min första är född i början på mars. Helt ok och skönt att slippa vara höggravid under sommaren. Barnet uppskattar att vara född tidig på året. Andra barnet är född i slutet på maj och även där var det skönt att slippa vara gravid under sommaren och slippa de bylsigaste kläderna under den första tiden. Det allra bästa var att alla kalas kunde ske utomhus.

• Svensksommar83
    Skrutt 83 skrev 2017-01-23 18:32:20 följande:

Första barnet fött 2 januari och andra 8 september. Älskade att få i september. Behövde ingen ha så mkt kläder när man var som mest höggravid, kunde gå i mkt tunikor och klänningar, sen när hon kom var det underbara höstpromenader. Har gillat att få barn när det antingen är höst eller vinter då det är "legitimt" att vara hemma och mysa. Skulle nog känna stress av att man måste vara ute och njuta av vädret när man har en liten skrutt. Blev gravid i dec nu och väntade en liten med bf 25/8 men det gick tyvärr inte vägen. Nu hoppas vi kroppen kommer igång snabbt igen och att det kanske blir en sen höst/vinterbebis

Vad tråkigt att det inte blev någon liten till 25 augusti :(. Håller tummarna för dig/er att din kreativitet är redo snart igen så ni får en liten vinterbebis! Vore kul att få veta när du gått en tid!
  • Mijjan

Jag har alltid idealiserat typ mars-april som bra månad då man hinner tappa något kilo inför sommaren och slipper vara höggravid i värmen. Dock sist blev det en försenad septemberbebis som kom 11 oktober. Det gick ritkigt bra det med. Sommaren var sval, jag kunde gå i svala sommarklännignar hela tiden, slapp att svälla och han behövde inte så mycket mer än en filt eller björndräkt när han var lill-liten. Hade velat ha en vårbebis denna gång men det tyckte inte min kropp. Det skulle då bli en augustibebis men den bebisen ville inte stanna hos oss så nu hoppas jag på nytt plus på en till oktoberbebis. Dålig planering men jag vill inte vänta längre :P Vill helst inte ha Nov-Jan heller för att det är så nära jul... Fyller själv år i maj och har alltid tyckt det varit perfekt med lagom långt till jul. Lillebror fyllde år i slutet av november och tyckte alltid synd om honom som hade båda årets höjdpunkter så tätt. :O

• malle88

Maj var perfekt. Magen var såpass liten under vintern att jag slapp köpa ny jacka, men slapp värmen på sommaren. + såklart slapp packa in bebis i värma kläder och oroa mig för alla sjukdomar. Om vi får nån mer får det gärna vara i mars-maj.

Kompisen fick i november. Hittills har han haft tre förkylningar, legat inne fyra gånger för andningsbesvär, isolerats för vattenkoppor och magsjuka när det fanns i närheten. Det verkar inge vidare...

• Paincake

Har en grabb född i mars och en novembertjej. November var ingen höjdare - hon fick rs-virus, förkylning på förkylning. Massa kläder krävdes bara man ville gå ut en liten sväng, snö och eländigt. Hon är dessutom tidig i utvecklingen, nyss fyra år fyllda och kan redan läsa och skriva men det finns ingen möjlighet att börja skolan tidigare då det skulle bli för stort avstånd rent socialt till de som är födda tidigt året innan. De enda positiva sakerna var väl att jag var snyggt och smidigt gravid under sommaren när det var som varmast och hösten blev inte så lång och mörk med en bebis i magen.

• halfbaked

Har en född i början av augusti. Perfekt. Tror augusti-september är bäst men jag som har svårt att få barn är glad för barn oavsett när.

1)slipper vara gravid med hemska sammandragningar (från v 20) mitt i vintern.

2) älskar värme och kunde gå i klänning höggavid.

3) ingen rs-säsong.

4) gick finfint att amma ute t.om. nov (3 mån) då det var en varm höst. Efter 3 mån behövde hon inte ammas på promenaderna längre.

5) slapp bylsa på henne i vagn osv i början. Var jobbigt nog att få på nalleoverall och filt.

Men som sagt. Jag är glad OM jag kan få barn men tyckte augusti var optimalt

• Jsv17

Finns ju för och nackdelar med allt, men fick jag välja hade jag velat ha ett höst/vinterbarn då det är helt legitimt att bara vara inne och mysa första tiden. Skulle bli stressad av att inte kunna/vilja gå ut på sommaren och att det ska bli för varmt för en liten nyfödd.

Men vinter har ju rs och dylikt också men skulle nog välja Sep-Feb typ :)

• littlepixiegrl

Om allt går som det ska, så blir det en tidig novemeberbebis här. Visst, jag hade kanske föredragit april-september, men jag fyller 37 i juni så jag känner inte att jag har råd att vara så datumkräsen ;-D

• Anonym (lili)

Har maj- och augustibarn. Tycker att allt från maj till augusti är bra då sommarbarn generellt är friskare. 

• Rosenblad

Drömmen har varit April-Maj för mig (är själv född i Maj) men eftersom vi försökt så länge så orkar jag inte ens bry mig utan jag vill bara ha en bebis även om den kommer på julafton eller nyårsafton 23.59! Det känns som att tid på året för en bebis är vårt minsta problem, att ens få en bebis vore underbart, och en frisk sådan!

• Ankissen

Min första är född i november. Lite trist med kräksjukor, RS och vinteroveraller, men det struntade jag i, för jag hade haft två mf innan och var så himla glad att det blev ett barn överhuvudtaget. Nu är det härligt med en födelsedag som lyser upp denna mörka, kalla månad. Lite surt att man måste ladda om inför julen, svårt att vara kreativ så tätt, men det hade ju varit samma om han varit född i januari. Svårt med att ge till exempel en cykel i födelsedagspresent, eftersom det oftast är snö då, och kommer vara snö flera månader. Samtidigt var det svalt och skönt inne när han var nyfödd och man kunde gräva ner sig i soffan med sin bebis och bara amma och existera utan en massa faranden och måsten som det är på sommaren. 
    Lillasyster är född i april. Underbart på alla sätt och vis - det märks att hon har lite lättare för skolan, men det kan ju bero på att hon är andra barnet, och tjej, men hon känns äldre. Mysigt att hela familjen kunde vara ledig ihop när hon var nyfödd på sommaren. Trist dock att kombinera hennes födelsedag med mitt yrke (gymnasielärare i svenska). Jag har alltid som mest att göra på våren så hon har aldrig fått ha något kompiskalas för jag har inte haft tid att organisera ett. Mitt ibland mina nationella prov.
    Trean i magen kommer födas i slutet av maj, är beräknad 22/5. HIttills har graviditeten varit bra, men jag är så sjukt rädd för att halka hela tiden. Med första barnet slapp man ju det, då blev jag gravid i februari och hela graviditeten var det halkfritt innan han föddes i november. Jag ser fram emot att mannen kommer kunna koppla ihop de tio pappadagarna med sin semester och vara hemma en lång period med mig och bebis och att de båda större kidsen snart får sommarlov och också kan vara hemma. 
    Men ärligt, spela roll. Alla årstider har sina för- och nackdelar. Huvudsaken är ju att man får sitt lilla barn.

• Svensksommar83
    halfbaked skrev 2017-03-04 22:51:56 följande:

Har en född i början av augusti. Perfekt. Tror augusti-september är bäst men jag som har svårt att få barn är glad för barn oavsett när.

1)slipper vara gravid med hemska sammandragningar (från v 20) mitt i vintern.

2) älskar värme och kunde gå i klänning höggavid.

3) ingen rs-säsong.

4) gick finfint att amma ute t.om. nov (3 mån) då det var en varm höst. Efter 3 mån behövde hon inte ammas på promenaderna längre.

5) slapp bylsa på henne i vagn osv i början. Var jobbigt nog att få på nalleoverall och filt.

Men som sagt. Jag är glad OM jag kan få barn men tyckte augusti var optimalt

Jag tycker också augusti känns som en bra månad att få bebis. Jag är själv född i augusti så det skulle vara kul att få en (nummer 4) samma månad. Tänker på det här med getingar i augusti som är slöa och typ överallt. Var det något du såg som en nackdel eller "leder av"?
  • halfbaked
    Svensksommar83 skrev 2017-04-18 12:23:01 följande:

Jag tycker också augusti känns som en bra månad att få bebis. Jag är själv född i augusti så det skulle vara kul att få en (nummer 4) samma månad. Tänker på det här med getingar i augusti som är slöa och typ överallt. Var det något du såg som en nackdel eller "leder av"?

Vi var inte ute jättemkt första 3-4 veckorna då jag hade svårt att gå Sedan var det september. Det var en varm september men tänkte inte på några getingar alls... hade för myggnätet typ 2-3 gånger max och det var när vi var ute lite längre i augusti, på en festival b.la. mao led jag absolut inte av det. Kanske beror på var man bor och hur mycket man är ute i början. Är det barn nr 4 kan jag tänka mig att man är ute mer än med barn nr 1.
  • Anonym (Logiskt)

Våren och försommaren, såklart. Se på ALLA andra arter på denna jord, mig veterligen kommer ungarna på våren. 

• halfbaked

Har en född i slutet av juni nu med i extremvärmen i år. Var inte optimalt att gå höggravid och sjuk i värme och sedan ha nyfödd i hettan MEN faktum är att i vagnen i skuggan klarar sig en nyfödd bra. Det fläktar och är okej temperatur (även när det varit 30 plus känns det okej i brisen i skuggan). Det har varit enkelt att vara ute med storasyster. Bebis har kunnat ha lite kläder på sig och storasyster likaså. Det är lätt att amma ute. Vet inte hur man klarar av att få syskon mitt i vintern, jag skulle ej ta mig ut :S och hade bebisen kommit i typ mars hade hon kanske inte nöjt sig sovandes i vagnen hela den stekheta sommaren så det blev rätt optimalt att hon kom när hon kom. Dessutom har pappan kunnat vara hemma hela sommaren och ta ut semester - stort plus!

Men vidhåller att augusti-september är optimalt med första barnet. Inga smittor, men hösten kommer så man "slipper" gå ut hela tiden och får mysa i bebisbubblan. När nästa sommar kommer är de stora nog att vara ute en del.

Syskon är nog skönast att få maj-juli/augusti. Inte så mycket kläder, man kan vara ute mycket, inte många smittor från förskola eller så. Äldre barn kan få ett långt sommarlov...

Svar på tråden Vilken månad är bäst att få barn?