När barnens kompisar inte tycker om maten - dålig uppfostran?
Jag har två söner som är 5 och 9 år. Kanske har "tur" med dem men är också lite hård gällande maten att de skall smaka på allt vi serverar, och ofta slutar det med att de äter 90 % av alla maträtter. Vi äter också väldigt varierad mat så de är vana vid att det ofta serveras saker de aldrig ätit förut. Hur som helst är det ju inte alls så med barnens kompisar om de äter här Det gnälls MYCKET och barnen påtalar att de inte tycker om maten, kan rentav kommentera att maten är äcklig o.s.v. Dessa barn går ju alltså i lågstadiet, det är äldsta sonens vänner. Jag brukar inte kommentera eller "uppfostra" dessa barn utan bara lugnt säga att de ju kan ta av potatisen/pastan/dricka mjölk om de absolut inte kan äta något annat. Men är det inte rätt dålig hyfs att sitta hemma hos andra och påtala att maten är äcklig om man är 7-9 år gammal? Eller är det jag som är gammaldags och sträng? Jag försöker i alla fall lära mina barn att man INTE säger sånt. Tycker man absolut inte om så tar man litegrann och sen behöver man inte kommentera mer. Hur tycker ni?