• Fru Ve

När barnens kompisar inte tycker om maten - dålig uppfostran?

Jag har två söner som är 5 och 9 år. Kanske har "tur" med dem men är också lite hård gällande maten att de skall smaka på allt vi serverar, och ofta slutar det med att de äter 90 % av alla maträtter. Vi äter också väldigt varierad mat så de är vana vid att det ofta serveras saker de aldrig ätit förut. Hur som helst är det ju inte alls så med barnens kompisar om de äter här Det gnälls MYCKET och barnen påtalar att de inte tycker om maten, kan rentav kommentera att maten är äcklig o.s.v. Dessa barn går ju alltså i lågstadiet, det är äldsta sonens vänner. Jag brukar inte kommentera eller "uppfostra" dessa barn utan bara lugnt säga att de ju kan ta av potatisen/pastan/dricka mjölk om de absolut inte kan äta något annat. Men är det inte rätt dålig hyfs att sitta hemma hos andra och påtala att maten är äcklig om man är 7-9 år gammal? Eller är det jag som är gammaldags och sträng? Jag försöker i alla fall lära mina barn att man INTE säger sånt. Tycker man absolut inte om så tar man litegrann och sen behöver man inte kommentera mer. Hur tycker ni?

• Svar på tråden När barnens kompisar inte tycker om maten - dålig uppfostran?
  • Dumbledore

Mja, i den åldern bör man nog kunna säga att man inte tycker om maten, inte att den är äcklig. Sen tycker jag att det är helt okej om en kompis inte gillar maten, jag erbjuder sallad eller vad barnet kan tänka sig äta, och informerar föräldrarna om att ungen inte ätit så mycket. Finns det bröd framme är det okej att ta en macka i stället, jag skulle ALDRIG tvinga eller tjata på någon att smaka eller säga att de inte får en macka om de inte äter en potatis först till exempel.

Barn är olika kinkiga, bara att gilla läget. Kanske kolla av innan man börjar med maten vad barnen tycker om att äta. De är ändå gäster.

• Elsis

Min sjuåring är just nu inne i en period när hon ofta talar om att hon inte gillar maten, eller att det är äckligt. Att som hon gjorde idag säga "åh, det var inte vad jag hoppats på", är nästan ett gott omdöme just nu. Vi brukar påpeka att om man inte har något positivt att säga behöver man inte säga något alls, och att den som lagat maten blir ledsen att höra sådant. Tycka vad hon vill är hon så klart fri att göra. Dock äter hon nästan allt, och med god aptit, och säger ofta sedan att det faktiskt var gott. Så det känns mest som en grej hon kör med för att hon vet att vi reagerar på det. Hon beskriver både skolmat och mat hemma hos andra som god, och jag hoppas verkligen att hon inte säger att maten är äcklig hemma hos andra, och tror det inte heller.

• Elsis

För mig är det helt ok att barnens kompisar talar om vad de inte gillar, ibland handlar det ju om att de inte är vana vid den sortens mat, eller att det smakar annorlunda än hemma.

• No Logo

Jag tycker det är helt ok att uppfostra "light", dvs informera om att det är okej att inte tycka om maten men då säger man att man inte är så förtjust i ditt eller datt - inte att det är äckligt, för det är oartigt. Samma sak om de vill gå ifrån matbordet innan övriga barn är klara, inte tackar för maten etc.

Däremot skulle jag inte envisas med att de måste smaka allt eller äta upp. Något på middagsbordet borde de ju kunna tänka sig att äta.

• Harvester

Har en treåring som varit extremt kräsen sen han började få smakportioner. Han har börjat prata hela meningar för inte så jättelänge sedan men jag har så smått börjat försöka introducera "uppfostran" som "Kan jag få, tack" och dämpa hans "Det smakade inte gott!".

Hoppas verkligen ha lyckats med detta tills han börjar lågstadiet...

• Söder73

Äckligt ska man absolut inte säga, jag skulle tillrättavisa sonens kompisar om de sa så.

• elyse

Åh, det är verkligen en mardröm att ens barn skulle säga så hos en kompis... ::ryser::

• volvo142
    Söder73 skrev 2017-01-22 23:32:23 följande:
    Äckligt ska man absolut inte säga, jag skulle tillrättavisa sonens kompisar om de sa så.
    På vilket sätt tillrättavisar du det då?
  • volvo142
    elyse skrev 2017-01-22 23:58:37 följande:
    Åh, det är verkligen en mardröm att ens barn skulle säga så hos en kompis... ::ryser::
    dagens skratt Skrattande
  • Seven Costanza

Väldigt ouppfostrat att säga rakt ut att man tycker det äckligt - föräldrar bör lära sina barn hur man beter sig när man äter hos andra och så säger man inte. Man behöver inte äta alla typer av mat som bjuds men man bör uttrycka sig annorlunda - jag är inte så förtjust i x/jag gillar inte x/vi brukar inte äta x/skulle jag kunna få en macka istället etc. Jag tycker absolut att du kan säga till ungefär att "oj, det var inte så snällt sagt, tråkigt att du tycker så. Ta av det du äter."

• Duckan

Vi påtalar ofta för dottern att om hon inte gillar något hon får serverat borta så får hon ända försöka att äta av maten och inte säga något om det.
    När vi har kompis med hem bjuder på vi det som vi vet går hem. Det blir enklast så och vi handlar varje dag så det är inget större problem för oss.

Har inte upplevt att nån säger att maten är äcklig, men en gång skulle vi bjuda ett gäng tjejer ur klassen på pizza (dotterns önskemål då hon fyllde år) och då var det två som opponerade sig med att de inte var så förtjusta i pizza. Sen åt de åtminstone nån slice var i alla fall.

• Physalis

Har inte barn i den åldern än men har ändå en åsikt.

Tycker gott du kan säga "Det är helt ok om du inte gillar maten och säger det men att säga att den är äcklig vill jag slippa höra."

Jag skulle själv inte känna någon lust att uppfostra andras barn men ändå inte vilja låta sånt där gå obemärkt förbi, av den enkla anledningen att jag inte vill att någon säger elaka saker till mig.

Korrekturläser som en kratta
  • zoolook1

Tror att barn gör som sina föräldrar. Vet en massa vuxna människor som gör ett stort jävla nummer av sina gastronomiska preferenser oavsett sammanhang.

Om min dotter försöker förhandla till sig godare mat brukar jag ignorera henne. Då tröttnar hon och äter upp.

• xcnvxvnxmn

Jag tycker nog att du kan påpeka för barnen att det inte är snällt att säga så, och att det är trevligare om de formulerar sig på annat sätt. Hade MINA barn varit otrevliga hos kompisar vill jag att någon reagerar. Däremot tycker jag inte du ska tvinga dem att smaka. 

Svar på tråden När barnens kompisar inte tycker om maten - dålig uppfostran?