• TJ

Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?

Samt har det haft några konsekvenser eller har barnet blivit normalt fungerande ändå? Vi ger ersättning till vår tremånaders då hon helt enkelt aldrig vill suga tutte. Det funkar men hur bra är det i längden? Jag ber hennes mor att iallafall försöka men hon skiter i det och säger att det inte funkar. Hon ammade typ första två dagarna men efter det har det bara varit ersättning. Funkar som sagt just nu och barnet följer sin kurva etc. Men hur bra är det i längden? Nån som har erfarenhet att dela med sig av?

Nu blev det mer text än planerat men hoppas ni orkar läsa igenom

• Svar på tråden Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?
  • sextiotalist

Jadå, en fullt fungerande 19-åring, gör nu sin militärtjänstgöring och kommer plugga vidare senare.

• rox
    Nyfikna72 skrev 2017-01-23 08:13:25 följande:

Du har uppenbarligen inte hört talas om livsmedelsverket och liknande inrättningar i sverige. Det dom säger och påstår är det som gäller oavsett vad fakta och andra forskare säger.........ett tag fick man verkligen inte gå hem från bb innan amningen fungerade klanderfritt.....

Jag säger inte emot att Livsmedelsverket eller andra instanser rekommenderar något specifikt. jag pratar om att många människor idag inte kan ta reda på denna fakta själv, läs på om amning och om ersättning och dra en slutsats själv ang om barnet kommer bli "normalt fungerande" för att citera TS.
  • Stårschan

Jag är 40+ och fullt fungerande (inga allergier, sjukdomar eller sånt )trots att jag är flaskmatad. Det var ju rätt vanligt ett tag att mammor inte ammade. Bröstmjölk är ju bäst för att det är smart förpackat, alltid tillgängligt (mer eller mindre) och dessutom gratis, men det är ju ingen fara att ge ersättning istället. Skuldbelägg inte ditt barns mor, TS. Åtminstone inte innan hon gör något direkt dumt, som att sitta och röka rakt i ansiktet på barnet eller något annat som är farligt.

• Anonym (amning)

På polulationsnivå kan man se att ammade barn har mindre risk för bla diabetes typ 2, plötslig spädbarnsdöd, övervikt m.m. De har även bättre inlärning.

Men detta är bara som sagt på populationsnivå och det säger ju inget om det enskilda barnet.

• TrolletsMor

Jag ammade aldrig min son, mjölken rann aldrig till och sonen ville inte suga så snart han fått ersättning. Han har alltså aldrig fått bröstmjölk alls. Han är snart 2,5 år och en pigg och frisk pojke :) Han fick dock äta helt mjölkfritt från ca 4 mån till ca 1,5 år. Men idag har han ännu inga allergier. Jag och mina 4 syskon är dessutom också flaskmatade som bebisar och vi är alla friska vuxna och inga allergier.

Vill inte mamman amma eller känner att hon inte kan så finns det inget du kan göra och ärligt talat är det upp till henne och så länge hon tar hand om sitt barn ordentligt ser jag inte problemet :)

• sextiotalist
    Anonym (amning) skrev 2017-01-23 12:29:05 följande:

På polulationsnivå kan man se att ammade barn har mindre risk för bla diabetes typ 2, plötslig spädbarnsdöd, övervikt m.m. De har även bättre inlärning.

Men detta är bara som sagt på populationsnivå och det säger ju inget om det enskilda barnet.

Ibland är ju alternativet, ingen mat alls eller att barnet blir undernärt. Det skulle vara intressant att veta varför folk valde ersättning istället för amning.
    Jag valde inte aktivt, men eftersom vårt barn vägrade bröstet och var tillväxthämmad, så var det ett tvingande alternativ (det andra hade nog varit rätt riskabelt för hans hälsa).
  • TJ

Vad skönt att höra tack för era svar. Man blir ju tveksam när man får höra saker som att barnet kan bli förstoppad eller mer mottaglig för att utveckla allergier, men det låter ju som att det inte ska vara nån fara då :)

• vikkey
    TJ skrev 2017-01-24 06:56:42 följande:

Vad skönt att höra tack för era svar. Man blir ju tveksam när man får höra saker som att barnet kan bli förstoppad eller mer mottaglig för att utveckla allergier, men det låter ju som att det inte ska vara nån fara då :)

Min sambo var också lite skeptisk första dagarna, och hetsade lite att jag skulle försöka mer osv. Just för att han hört div om allergier etc... Men då kom hans mamma o berättade att han också var flaskmatad som bäbis, haha - och han är typ aldrig sjuk, har inga allergier och inga andra problem. Han är 31 år gammal. Efter att hans mamma berättade det, var han bara positiv till ersättning, då han också fick vara delaktig i matningen!

Lycka till! :)
  • Nyfikna72

Det finns dock inga regler, alla barn är olika. En sak är dock säker och det är att om barnet nu blir allergiskt eller sjukt så kan ingen säga att det beror på avsaknaden av bröstmjölk. Riktigt så enkelt är det inte.

• Anonym (amning)
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:07:53 följande:
    Ibland är ju alternativet, ingen mat alls eller att barnet blir undernärt. Det skulle vara intressant att veta varför folk valde ersättning istället för amning.
    Jag valde inte aktivt, men eftersom vårt barn vägrade bröstet och var tillväxthämmad, så var det ett tvingande alternativ (det andra hade nog varit rätt riskabelt för hans hälsa).
    Såklart man inte ska låta barnet bli undernärt! Jag kunde inte amma mitt första barn, eller rättare sagt han blev aldrig nöjd och när vi började med flaska så fick vi nöjt barn men han vägrade fortsätta suga på bröstet efter att vi introducerat flaska. Pumpade två månader innan jag fick nog. Så jag valde heller inte där aktivt, hade önskat att kunna amma helt. Nu är andra barnet 12 dagar och amningen fungerar bra och hoppas det fortsätter så.
  • Vestra

Med första och andra barnet fungerade inte amningen alls. Så när vi skulle få trean bestämde jag mig för att gå direkt på ersättning. Alltså inte amma alls. "Det gör du rätt i" sa min barnmorska, samma sak på förlossningen. Det är mer skadligt för mamman att stressa över amningen än vad det är "skadligt" för barnet att få ersättning sa dom. Alltså, det är ju inte skadligt på något sätt med ersättning, men fördelarna med amning överväger inte en stressad mamma så att säga. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • sobrio88
    TJ skrev 2017-01-23 05:57:58 följande:

Samt har det haft några konsekvenser eller har barnet blivit normalt fungerande ändå? Vi ger ersättning till vår tremånaders då hon helt enkelt aldrig vill suga tutte. Det funkar men hur bra är det i längden? Jag ber hennes mor att iallafall försöka men hon skiter i det och säger att det inte funkar. Hon ammade typ första två dagarna men efter det har det bara varit ersättning. Funkar som sagt just nu och barnet följer sin kurva etc. Men hur bra är det i längden? Nån som har erfarenhet att dela med sig av?

Nu blev det mer text än planerat men hoppas ni orkar läsa igenom

Om barnet är tre månader och blev Ammat i ca 2 dagar borde det inte finnas nån bröstmjölk längre så det är det rätt meningslöst att försöka ;)

Men som svar på din fråga; jag slet med amningen i 6 veckor men vi fick aldrig någon ordning på det så han fick enbart ersättning från då (delvis ersättning innan). Friskare barn får man leta efter. Bonusbarnet däremot blev enligt sambon ammad länge och han har varit mycket sjuk. Inga allergier på något av barnen i alla fall. Så allt hänger inte på amningen :)
Svar på tråden Finns det nån här som bara gett ersättning och aldrig ammat?