• EllasEllis

Hur sover ni så här i slutet? och vad har ni för krämpor?

Hej, bara nyfiken på hur det ser ut för andra.

1. Hur går det att sova så här i slutet av graviditeten?
    2. Vad har ni för krämpor ?
    hur påverkar detta er vardag?

1. jag sover uruselt. ryckigt, vaknar flera gånger i timmen av att bebis sparkar på blåsan eller lever rövare i magen. och sen kan man inte ligga kvar förrän man gått på toa..ifall man är kissnödig. oftast är man inte det utan bebis som klämmer på blåsan... det känns som om tröttheten inte går att vila bort och jag längtar bara efter att förlossningen skall komma så man kan påbörja återhämtningen av kroppen och förhoppningsvis få sova bättre :)
    2. har "mensvärk" till och från under dagarna. och ont i svanken. annars bara trött i kroppen. motion blir det inte längre då det gör ont i ryggen så fort man kommer upp i några hundra meter. Detta påverkar också hur jag kan roa min 2åring här hemma. känner mig som tråkigaste föräldern i världen som inte "orkar" hitta på en massa när vi är hemma själva.

gnällkärring :D

• Svar på tråden Hur sover ni så här i slutet? och vad har ni för krämpor?
  • Anonym (Preggot)
    Fru Ve skrev 2017-01-25 11:39:14 följande:

Usch visst är det tråkigt? Jag har BF 6/3 och är hemma sedan 1½ vecka p.g.a. foglossning också. Kan inte ta mig ut och göra något. Vi har två större killar som är 5½ och 9 år och de ska ju till/från skola och förskola samt ha mellis och mat vilket är min "dagsuppgift" dagligen. Det är rätt jobbigt men får ju en del tid att gå. För övrigt syr jag korsstygn vilket jag gillar men t.o.m. detta blir tråkigt då man sitter så mycket. Idag har jag suttit och läst bloggar hela förmiddagen. Det känns inte klokt och jag känner mig jättelat, men vad ska man göra?? Jag har tyvärr jättesvårt att intressera mig för att se TV-serier vilket ju vore perfekt annars. Jag är för rastlös. Baka bröd har jag gjort en del, och gjort matlådor till frysen. Det är ju bra sen när man har fullt upp med bebin.

Jag ser på serier, men samma som för dig med broderiet så blir jag less å ibland pallar jag inte se ett endeste program på hela dan för jag är spy less. Jag har funderat på att göra matlådor men när vi haft matlådor i frysen tidigare så äter vi aldrig upp dom! Vad har du gjort för mat i dina matlådor? Kanske behöver göra något extra gott!
  • Anonym (v 39)

Är i vecka 39.

1. Vaknar 1g/h för att kissa. Vänder och vrider hela natten. 

2. Mkt sammandragningar nu mot slutet. Trötthet. Vissa dagar ryggont. Nästäppa ibland. Känner mig tung och osmidig givetvis :)

Känns som detta aldrig kommer ta slut...hehehe

• Anonym (v 39)
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-25 13:28:09 följande:
    Jag ser på serier, men samma som för dig med broderiet så blir jag less å ibland pallar jag inte se ett endeste program på hela dan för jag är spy less. Jag har funderat på att göra matlådor men när vi haft matlådor i frysen tidigare så äter vi aldrig upp dom! Vad har du gjort för mat i dina matlådor? Kanske behöver göra något extra gott!
    Bakar oxå en hel del. Delar sedan ut det till bekanta eller skickar med maken till hans jobb ;) Det uppskattas alltid.

Kollar på serier jag med, men samma här vissa dagar spyr jag bara på tv-tittandet. 
  • EllasEllis
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-25 11:29:06 följande:
    Vi har samma bf datum! Slutade också jobba innan jul pga mitt jobb, har gp. Tycker det jobbigaste nu är att det är så förbannat svårt att fördriva dagarna och tiden går så sakta! Jag kan heller typ inte röra mig pga foglossning.
    Spännande! :) jag har inga problem att fördriva dagarna då jag är FL med sonen. däremot är jag väl inget rolig sällskap eftersom jag inte orkar/kan göra så mycket mer än lugna aktiviteter.

antar att du med längtar efter att det ska dra igång? Börjar sakna min "icke-gravida" kropp mer och mer ju närmare BF vi kommer :)
  • EllasEllis
    Anonym (v 39) skrev 2017-01-25 13:44:56 följande:

Är i vecka 39.

1. Vaknar 1g/h för att kissa. Vänder och vrider hela natten. 

2. Mkt sammandragningar nu mot slutet. Trötthet. Vissa dagar ryggont. Nästäppa ibland. Känner mig tung och osmidig givetvis :)

Känns som detta aldrig kommer ta slut...hehehe

Åh men nu är det ju nära! :)
    Förstår att det är jobbigt med nätterna, man blir ju tokig vissa nätter... jag sover som bäst när alla andra är vaknat på morgonen... haha. så typiskt.. speciellt de dagar jag är själv med sonen för då måste man ju upp när han vaknat.

Hoppas det är över för din del snart :)
  • Anonym (Preggot)
    EllasEllis skrev 2017-01-25 19:08:07 följande:

Spännande! :) jag har inga problem att fördriva dagarna då jag är FL med sonen. däremot är jag väl inget rolig sällskap eftersom jag inte orkar/kan göra så mycket mer än lugna aktiviteter.

antar att du med längtar efter att det ska dra igång? Börjar sakna min "icke-gravida" kropp mer och mer ju närmare BF vi kommer :)

Jag både längtar och bävar för förlossningen, jag börjar faktiskt bli rejält rädd. Är första barnet för mig! Har inte tänkt på det innan så mkt, men nu när det närmar sig blir jag mer å mer nojjig. Vad känner du med andra barnet?

Ja gud ja vad less jag är på att känna mig stor å otymplig å bara ha tråkiga gravid kläder. Längtar efter att kunna gå långpromenader, piffa till mig och ha annat än leggings å klänning! Haha
  • EllasEllis
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-25 23:47:39 följande:
    Jag både längtar och bävar för förlossningen, jag börjar faktiskt bli rejält rädd. Är första barnet för mig! Har inte tänkt på det innan så mkt, men nu när det närmar sig blir jag mer å mer nojjig. Vad känner du med andra barnet?

Ja gud ja vad less jag är på att känna mig stor å otymplig å bara ha tråkiga gravid kläder. Längtar efter att kunna gå långpromenader, piffa till mig och ha annat än leggings å klänning! Haha
    Med första barnet var jag nog som dig, reflekterade inte så mycket. Men någon oro dök aldrig upp. Har du läst "att föda utan rädsla"? Det är annars en bra bok som beskriver på ett enkelt sätt hela förloppet. Vetskapen om vad som hände i kroppen och varför gjorde att kontrollfreaket inom mig höll sig lugn! :)

Nu inför andra förlossningen känner jag mig också lugn, jag vet vad som väntar och att jag klarar det. 

Det jag inte ser fram emot är tiden på BB. jag tyckte den var hemskt jobbig förra gången och är mest orolig att behöva dela rum denna gång eftersom det är barn nr 2 och att min klippa till man inte ska få stanna första natten med oss. lider dessutom av utmattningssyndrom och nojjar väl lite över att den ska blomma upp om jag inte får en lugn vrå att vara i efter förlossningen. förra gången blev det 5 nätter på BB pga att sonen hade gulsot. längsta 5 dygnen i mitt liv tror jag :) Det finns ju inget att göra och man kan inte gå ut heller och röra på sig.

Längtar precis som du efter att kunna ta långpromenader igen :) att klä sig i vanliga kläder och få känna sig allt annat än tjock och otymplig :D

hur känner du själv inför förlossningen?
  • Fru Ve
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-25 13:28:09 följande:
    Ja det gäller ju att man äter dem. Jag tycker det är jätteskönt att ta upp ibland till middag istället för att laga mat om jag är extra trött eller så. Lika om man är hemma med bebis och ska ha lunch till sig själv. Det kan vara stressigt att ställa sig och laga det varje dag. Jag brukar göra köttgrytor (bara att koka potatis till sen), kycklinggryta, lasagne, köttfärsssås, köttfärsbiffar t.ex. 
  • Fru Ve
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-25 23:47:39 följande:

Jag hade en väldigt seg förlossning med barn nr 2 (barn nr 1 föddes med planerat snitt p.g.a. att han låg fel). Så det var min första vaginala förra gången. Hade en latensfas hemma i 36 timmar inna vi åkte in, och sedan var vi inne på förlossningen nästan ett dygn till. Men tyckte ändå det gick bra faktiskt. Både lustgas och epidural är jättebra uppfinningar. Mitt bästa tips är att nyttja det! Det gör jätteont men det är såå bra att föda vaginalt ist för snitt då man är pigg efteråt och känner sig som "sig själv" - iallafall som jag känner. Hoppas denna förlossning ska gå fortare än den förra dock...

Jag blir tokig av detta att inte kunna gå ut och promenera eller göra något. Jag är van vid att göra det varje dag annars men nu sitter jag mest inne och tittar ut på det fina vädret =( Får hur ont som helst om jag försöker gå längre än 50 meter trots kryckor =(
  • Anonym (Preggot)

Man kanske ska ta och ladda hem boken att föda utan rädsla! Alltså jag fattar fortfarande inte huuuuuuur huvudet ska ta sig ut! Ser ut att göra helt jävligt ont.

Vet ni om ni väntar flicka eller pojke? Har ni valt namn? Tycker detta med namn är jätte spännande, det är mitt nya intresse haha. Vi har dock haft jätte svårt att välja och har bytt ut från listan hela tiden under tidens gång!

• EllasEllis
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-26 10:42:25 följande:

Man kanske ska ta och ladda hem boken att föda utan rädsla! Alltså jag fattar fortfarande inte huuuuuuur huvudet ska ta sig ut! Ser ut att göra helt jävligt ont.

Vet ni om ni väntar flicka eller pojke? Har ni valt namn? Tycker detta med namn är jätte spännande, det är mitt nya intresse haha. Vi har dock haft jätte svårt att välja och har bytt ut från listan hela tiden under tidens gång!

alla upplever ju just det skedet olika, för mig var det en befrielse att höra att barnmorskorna kunde se huvudet och att jag fick känna efter själv, lite läskigt men underbart!

Barnmorskan höll emot med varma handdukar vilket lindrade jättemycket för min del. jag kan inte påstå att jag tyckte att det gjorde så där jätteont man var fylld av glädje och styrka att nu jäklar är det sekunder kvar tills vi träffas! :D om jag minns rätt så var det mest en brännande känsla när huvudet passerade, men sen försvann all smärta så fort huvudet var ute och bebisen typ "ramla ut" och plötsligt hade man en varm fuktig bebis på bröstet :D

Sen var jag hög på lustgas.. :P vet inte ens varför de tyckte jag skulle ha den under krystningsskedet, men den hjälpte iaf psykologiskt.

Vi väntar med största sannolikhet en flicka, och vi är långt ifrån överens om vad hon ska heta :) jag har slutat diskutera namn med min man utan väntar på att bebisen ska vara född så kanske det löser sig. man kanske ser vad det är för någon :)

Vet ni?
  • Anonym (Preggot)
    EllasEllis skrev 2017-01-26 11:07:47 följande:

alla upplever ju just det skedet olika, för mig var det en befrielse att höra att barnmorskorna kunde se huvudet och att jag fick känna efter själv, lite läskigt men underbart!

Barnmorskan höll emot med varma handdukar vilket lindrade jättemycket för min del. jag kan inte påstå att jag tyckte att det gjorde så där jätteont man var fylld av glädje och styrka att nu jäklar är det sekunder kvar tills vi träffas! :D om jag minns rätt så var det mest en brännande känsla när huvudet passerade, men sen försvann all smärta så fort huvudet var ute och bebisen typ "ramla ut" och plötsligt hade man en varm fuktig bebis på bröstet :D

Sen var jag hög på lustgas.. :P vet inte ens varför de tyckte jag skulle ha den under krystningsskedet, men den hjälpte iaf psykologiskt.

Vi väntar med största sannolikhet en flicka, och vi är långt ifrån överens om vad hon ska heta :) jag har slutat diskutera namn med min man utan väntar på att bebisen ska vara född så kanske det löser sig. man kanske ser vad det är för någon :)

Vet ni?

Det där kändes väldigt peppande att läsa! Jag vill liksom tro att det gör svin ont Men en kort tid, att fokuset på "vinsten" ska övervinna smärtan.

Vi väntar med största sannolikhet en pojke! Vi har kommit överens om några namn att välja mellan, ett namn känns det som att jag nästan använder. Det är dock väldigt ovanligt och folk som hör det gillar det inte vilket känns super tråkigt. Jag vill helst inte ha något namn från topplistan även om jag tycker de flesta där är super fina. Men om jag fått välja själv skulle jag helt klart valt ett helt annat namn! Mina favoriter är Vide, Melker, Alfred,Benjamin. Men han total vägrar dom! Kan ni inte komma överrens om något alls eller vill du verkligen ha ett av Dina namn? Vilka namn tycker du är fina?
  • EllasEllis
    Anonym (Preggot) skrev 2017-01-26 11:40:11 följande:
    Det där kändes väldigt peppande att läsa! Jag vill liksom tro att det gör svin ont Men en kort tid, att fokuset på "vinsten" ska övervinna smärtan.

Vi väntar med största sannolikhet en pojke! Vi har kommit överens om några namn att välja mellan, ett namn känns det som att jag nästan använder. Det är dock väldigt ovanligt och folk som hör det gillar det inte vilket känns super tråkigt. Jag vill helst inte ha något namn från topplistan även om jag tycker de flesta där är super fina. Men om jag fått välja själv skulle jag helt klart valt ett helt annat namn! Mina favoriter är Vide, Melker, Alfred,Benjamin. Men han total vägrar dom! Kan ni inte komma överrens om något alls eller vill du verkligen ha ett av Dina namn? Vilka namn tycker du är fina?
    Nej precis, vill man läsa om hur hemskt det är att föda barn är det bara att googla :) den ena historien värre än den andra. Jag som annars är harig, kontrollfreak och livrädd för nålar.. jag valde frivilligt att bli gravid en andra gång och gå igenom en graviditet och förlossning en gång till. Så jag tänker.. att ordet syskon inte skulle existera om det var så hemskt. 

Vi är låsta vid olika namn just nu, men vi har en lista iaf med namn vi kan tänka oss. 

Åh Melker är fint :) Vide med :)
  • Vaniljcola

1. Väntar trean o sover helt ok faktiskt, iaf jämfört med när jag väntade de två första barnen.

2. Enda krämpan jag har just nu är foglossningen som jag känner av om jag går mycket (läs: längre än typ 50 meter åt gången haha). Har även ont i ryggen men det blir bättre om jag tänker på att sträcka på mig når jag sitter o så.

Svar på tråden Hur sover ni så här i slutet? och vad har ni för krämpor?