• Anonym (Orolig mamma)

Orosanmälan till socialen

Är riktigt orolig, aldrig varit i kontakt med dom förut men nu har sambon åkt dit för rattfylla o idag kom d en kallelse....

För d första så har han ett pågående beroende som jag försöker att komma bort ifrån med sonen.

Men d jag undrar över är vad händer nu? Vi har båda blivit kallade, varför inte bara han? Det är ju inte jag som åkte dit....d är inte jag som dricker alkohol.

Jag känner mig väldigt otrygg i det här läget och är ute på helt okänd mark

Jag gör allt för att sonen inte ska va med sin pappa själv....o som sagt vi står i ett läge där jag ställt ett slutultimatum på sambon, dvs att d är alkoholen eller oss!

• Svar på tråden Orosanmälan till socialen
  • Anonym (Usch)

Ni måste separera tills han är fri från sitt missbruk och han får inte träffa barnet!

Så blev det för oss iaf.

• Anonym (Soc)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:35:51 följande:

Okej, vad bra....hoppades inte vi behövde sitta o prata tillsammans hela tiden. Man vågar liksom inte prata på samma sätt då.

Kommer absolut att ta upp hur det ser ut med hans pappas alkoholproblem...har börjat gå hos en anhörigterapeut för ett par veckor sedan just för att försöka ta tag i min egna självkänsla innan jag har makten och styrkan att bryta mig loss om det behövs.....men sonens säkerhet har alltid kommit först för mig oavsett o att få ett sånt här trots att d inte är mig d är pga så vacklar man....

Jag känner mig så sjukt skyldig och en så hemsk mamma att man blir kallad dit.

Men tack Kjell2 för din förklaring

Hur länge har han haft problem med alkoholen?
    Hur gammal är sonen?

Du hävdar att sonen alltid kommit först men det du skriver säger emot det. Du har ju låtit sonen leva tillsammans med en missbrukande pappa. Detta är ju något som kommer att tas upp. Ja, det är pappan som kört rattfull och har alkoholproblem men du som mamma har inte heller tagit ditt föräldraansvar när du stannat i eländet. De so kör rattfulla brukar också vara väldigt långt och djupt in i sitt missbruk då de helt tappat omdömet.

Det är dock positivt att du tagit kontakt med anhörigpterapeut och ställt ultimatum men tyvärr kan man inte som förälder "skylla på" att man måste ta tag i sin egen självkänsla osv för att få styrkan att lämna. Som förälder måste man skydda sitt barn oavsett hur man själv mår och känner sig.

Att inte lämna sitt barn ensam med pappan är definitivt INTE att skydda sitt barn utan barn påverkas mycket av missbruket ävensom de ha ren nykter, bra och duktig förälder som tar hand om dem.
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack för era råd, ska ringa till dom direkt imorn o be om det!

Men vet ni vad, d är Ng ett för känsligt ämne att diskutera det här...så vi sätter ett stopp här för denna tråd!

Ber om ursäkt att jag ville ha lite stöttning om vad som väntar.. ..men jag är inte här inne för o få höra att jag är en usel mamma som brustit i mitt föräldraskap för att jag lever med en man som har alkoholproblem.

Jag mår för jävligt som d är o behöver inte ha mer intryckt i huvudet än vad som redan finns....

Att "skylla på" ens mående är aldrig nåt jag gjort i hela mitt liv, d är först nu som jag vågat be om hjälp utifrån med hela denna situation!

Men men alla får ha sin uppfattning men snälla bygg inte och utgå från en fråga som blir ställd....jag är väldigt kapabel till att ta hand om mitt barn, d tvivlar jag inte på o kommer aldrig att göra heller! D är bara så tråkigt att höra hur folk dömer en direkt när man har en frågeställning där man aldrig varit förut o ber om hjälp och inte stjälp!

• Anonym (Lycka till)

Lycka till, en massa kramar från mig( PS: uppdatera oss gärna)

• Anonym (Soc)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 16:21:34 följande:

Men vet ni vad, d är Ng ett för känsligt ämne att diskutera det här...så vi sätter ett stopp här för denna tråd!

Ber om ursäkt att jag ville ha lite stöttning om vad som väntar.. ..men jag är inte här inne för o få höra att jag är en usel mamma som brustit i mitt föräldraskap för att jag lever med en man som har alkoholproblem.

Jag mår för jävligt som d är o behöver inte ha mer intryckt i huvudet än vad som redan finns....

Att "skylla på" ens mående är aldrig nåt jag gjort i hela mitt liv, d är först nu som jag vågat be om hjälp utifrån med hela denna situation!

Men men alla får ha sin uppfattning men snälla bygg inte och utgå från en fråga som blir ställd....jag är väldigt kapabel till att ta hand om mitt barn, d tvivlar jag inte på o kommer aldrig att göra heller! D är bara så tråkigt att höra hur folk dömer en direkt när man har en frågeställning där man aldrig varit förut o ber om hjälp och inte stjälp!

Fast nu var mitt svar utifrån att jag arbetar just med det här. Vi får ofta in ärenden liknande ditt där den ene föräldern har ett missbruk och den andre menar att den skyddar sitt barn, inte får vara i närheten av den andre när den är påverkad osv osv och samtidigt ser sig själva som en bra förälder som gör allt för sitt barn. Till och med mer än de flesta föräldrar faktiskt. Och ja, du är säkert en utomordentligt bra förälder på alla sätt och vis men just det här med att förstå att det inte hjälper hur bra förälder du än är för ditt barn påverkas negativt av sin pappas missbruk och din skyldighet är att skydda barnet från detta. Det gör man inte genom att bo kvar tillsammans och försöka undvika att barnet är i närheten av den påverkade eller försöka dölja missbruket för barnet.

jag förstår att du mår dåligt och det är jättebra att du sökt hjälp för din egen skull men barnet behöver också hjälp och har behövt länge antagligen. Nu får du en chans att få hjälp att hjälpa ditt barn i alla fall.

Det vore ett misstag att sitta på Soc och säga att du minsann är en bra förälder och berätta allt du gör för ditt barn, det är mycket bättre att du medger att du förstår att ditt barn påverkats av detta men att du inte klarat av att hjälpa honom och be om hjälp med detta. Då visar du på insikt.
  • Anonym (Soc sekr)

Socialtjänsten har fått in en rutinanmälan från polisen. Man anmäler inte en förälder utan man anmäler oro kring barnet och då utreds hela barnets situation. Efter det har de 14 dagar på sig att bestämma om de ska inleda en utredning eller inte vilket det låter som att de kommer göra i det här fallet. Den utredningen får ta 4 månader. De kommer vilja prata själva med barnen och er (på mitt jobb delar vi alltid på föräldrarna men ring innan och be om det för säkrehets skull). Läs inte för mycket om soc på olika forum för det står så mycket dumt. De är inte ute efter att ta dina barn de vill ta reda på om barnet har det bra och om ni behöver något stöd vilket ni gör. Det är bättre alla gånger att vara ärlig och öppen. Säg det du har skrivit här. Att du vill skydda barnen och att du är öppen för olika alternativ. Prata med din man och säg att det nu är allvar. Antingen samarbetar han och tar emot hjälp annars får han inte träffa barnen. Din främsta uppgift är att skydda dem oavsett hur din man är eller vad han har gjort. Jag vet stt det är mycket lättare sagt än gjort när man blivit medberoende men försök tänka på dina barn först. Soc kommer som sagt var att vilja prata med er och barnen och deras skolor och de kommer begära ut sjukvårdsjournaler. Försök förstå att de vill hjälpa och samarbeta så kommer det bli jättebra. Jag önskar dig verkligen lycka till. Var inte rädd!

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2017-01-25 07:48:53 följande:

Socialtjänsten har fått in en rutinanmälan från polisen. Man anmäler inte en förälder utan man anmäler oro kring barnet och då utreds hela barnets situation. Efter det har de 14 dagar på sig att bestämma om de ska inleda en utredning eller inte vilket det låter som att de kommer göra i det här fallet. Den utredningen får ta 4 månader. De kommer vilja prata själva med barnen och er (på mitt jobb delar vi alltid på föräldrarna men ring innan och be om det för säkrehets skull). Läs inte för mycket om soc på olika forum för det står så mycket dumt. De är inte ute efter att ta dina barn de vill ta reda på om barnet har det bra och om ni behöver något stöd vilket ni gör. Det är bättre alla gånger att vara ärlig och öppen. Säg det du har skrivit här. Att du vill skydda barnen och att du är öppen för olika alternativ. Prata med din man och säg att det nu är allvar. Antingen samarbetar han och tar emot hjälp annars får han inte träffa barnen. Din främsta uppgift är att skydda dem oavsett hur din man är eller vad han har gjort. Jag vet stt det är mycket lättare sagt än gjort när man blivit medberoende men försök tänka på dina barn först. Soc kommer som sagt var att vilja prata med er och barnen och deras skolor och de kommer begära ut sjukvårdsjournaler. Försök förstå att de vill hjälpa och samarbeta så kommer det bli jättebra. Jag önskar dig verkligen lycka till. Var inte rädd!

Tack snälla, d va precis d där jag ville veta! <3 Barnet är såpass litet att talet finns inte på d sättet, men jag förstår själva grejen. Jag tänkte sätta mig med sambon imorn innan mötet o försöka få honom att förstå...men vi får väl se hur d går. Dock har jag lovat mig själv att vara öppen o saklig med vad som händer o hänt.

Tack för ditt inlägg, d betyder mycket!
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-25 16:35:07 följande:

Tack snälla, d va precis d där jag ville veta! <3 Barnet är såpass litet att talet finns inte på d sättet, men jag förstår själva grejen. Jag tänkte sätta mig med sambon imorn innan mötet o försöka få honom att förstå...men vi får väl se hur d går. Dock har jag lovat mig själv att vara öppen o saklig med vad som händer o hänt.

Det kommer gå bra. Stort lycka till!
  • fornminne
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-25 16:35:07 följande:

Som sagt, Soc kommer att utreda hemsituationen och hur barnet mår. Om barnet far illa. Det är därför du också kallas. Detta handlar inte bara om missbruket, utan om barnet.

Men de kommer inte att "ta" barnet för det. Men självklart måste missbruket upphöra eller så måste du lämna. Barn ska inte behöva leva nära aktivt missbruk oavsett om den andra föräldern träder in och "skyddar" eller inte.
  • Dumbledore
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 16:21:34 följande:

Ursäkta, men att slå ifrån sig allt och säga att man redan mår dåligt så ingen får säga något som du kan ta illa upp av är ingen bra grund för att gå på möte hos soc och visa att du är en kapabel förälder. Ska du bemöta dem på samma sätt? Jag förstår att det är jävligt tufft just nu, och att du inte mår bra, men ibland är man tvungen att inse sanningen också, du skulle inte må bättre i längden av att alla stryker dig medhårs och intalar dig att du gjort precis allt du kan för ditt barn.

Hoppas mötet går bra!
  • Anonym (Soci)
    Dumbledore skrev 2017-01-25 18:13:23 följande:

Ursäkta, men att slå ifrån sig allt och säga att man redan mår dåligt så ingen får säga något som du kan ta illa upp av är ingen bra grund för att gå på möte hos soc och visa att du är en kapabel förälder. Ska du bemöta dem på samma sätt? Jag förstår att det är jävligt tufft just nu, och att du inte mår bra, men ibland är man tvungen att inse sanningen också, du skulle inte må bättre i längden av att alla stryker dig medhårs och intalar dig att du gjort precis allt du kan för ditt barn.

Hoppas mötet går bra!

Fast du vet ju ingenting om hur hon är som förälder. Hon är tillsammans med en missbrukare, det gör henne inte till en dålig förälder per automatik. Hon skriver ju att hon vill att situationen ska förändras och det är uppenbart att det är för barnets skull. Ibland behöver man lite medkänsla. Och var inte orolig för soc, de vill bara väl.
  • Dumbledore
    Anonym (Soci) skrev 2017-01-25 18:40:09 följande:

Fast du vet ju ingenting om hur hon är som förälder. Hon är tillsammans med en missbrukare, det gör henne inte till en dålig förälder per automatik. Hon skriver ju att hon vill att situationen ska förändras och det är uppenbart att det är för barnets skull. Ibland behöver man lite medkänsla. Och var inte orolig för soc, de vill bara väl.

Jag är inte det minsta orolig för socialtjänsten, alla som står på barnens sida tillhör "de goda". Jag anser att om man lever med någon som missbrukar alkohol så till den milda grad att de kör onyktra så har man ett ansvar att ta sitt barn därifrån. Inte vänta för att man ska gå i terapi först. Men det är bra om det här kan bli en ögonöppnare och hjälper henne flytta.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Soci) skrev 2017-01-25 18:40:09 följande:
    Fast det vet vi ju. Hon har inte tagit sitt föräldraansvar till fullo då hon låter sitt barn leva med en missbrukare. Jag tror säkert att barnet får tonvis med kärlek och omsorg, mat och kläder och stimulans och allt möjligt av TS men det räcker inte för hon har också ett ansvar att ta sitt barn ifrån den skadliga miljön. Inte att vänta på att man ska må bra och orka utan omgående. Barn har inte tid att vänta utan påverkas varje dag. 
  • Anonym (Orolig mamma)

Men ärligt människor d är ju sån jvla tur att ni pk människor finns som är så goda o lever så jvla perfekt som kan berätta för oss andra dödliga hur livet ska vara o hur man ska leva efter konstens alla korrekta regler. Tur att ni själva inte levt i ett sånt här förhållande, gläds med er...ärligt d gör jag, men att ha förutfattade meningar om "såna" personer är för jvla dåligt. Vuxna människor! Precis vem som helst o fler än vad ni tror lever med ett missbruk i olika konstellationer, men ett missbruk kan te sig på olika sätt o d borde ni nog läsa på lite mer om tycker jag. Det finns även nåt som kallas för medberoende...kolla upp d ordet vetja! Jag har båda min ögon öppna just nu o d är nu som jag gör skillnad i mitt och min sons liv. D är jag stolt över, men d är mitt liv och d är jag som måste se att förändring måste göras innan d kan göras. Det är inte taget ur tomma intet utan d är så d är...d är Heller inget jag tänker be om ursäkt för utan nu är nu o d är bättre att jag fått upp ögonen för d nu när sonen är så pass liten än att jag skulle fått d när han va aldrig o verkligen förstår

Ni har inte en aning om mitt liv eller vad som händer o d här va inte min fråga på långa vägar, jag har fått svar på min fråga så jag ber er vänligt att INTE fortsätta diskussionen härinne. Anser ni att ni vill fortsätta denna fina diskussion som ni är väldigt enade om så kan ni starta en egen tråd om d.

Som sagt så har jag fått ett bra svar från ( soc sekr) o tack för din omtanke o omsorg (soci)

Nej, d är verkligen inte d lättaste d här men jag har kommit en bra bit på väg och jag o mitt barn kommer ha ett bra liv tillsammans. Allt blir bättre för varje dag. Nu ska jag ta d här mötet imorn, det känns bra och inget jag är rädd eller orolig för längre....den mesta första reaktionen har lagt sig o jag tara d för vad d är, som sagt d kan bara bli bättre!

• Dumbledore
    Anonym (..) skrev 2017-01-25 20:24:01 följande:

nu har jag inte läst alla inlägg så samma saker kanske står i tråden redan.

men ts - soc vet ju inget om din sambos alkoholproblem, de vet bara det du / ni upplyser de om.

vill ni / du inte ha hjälp från de med den problematiken så säg inget om den

vet de ens om ni bor ihop alls ? 

troligen så är det en sedvanlig rutin bara som skett, dvs att polisen skickar en anmälan eftersom ni har ett barn. då blir det samtal för att i första läget givetvis kolla hur barnet har det men sen även om ni vill ha hjälp, var för sig eller hela familjen.

soc behöver inte alls vara av ondo. vill ni ha hjälp så kan ni säkert få det inom rimlighet.

MEN dumt är att "erkänna" problemet bara för att de fått in en anmälan för det säger en del om mörkertalet så att säga. mao -ni hade kanske aldrig sagt något sökt hjälp eller erkänt det hela om han inte råkat åka dit för sin rattfylla.. det kan vara lite vådligt.. 

ja om man inte säger :

åh gud vad bra att polisen tog min sambo och skickade anmälan jag hade precis tänkt ringa er och be om hjälp !

Varför skulle det vara dumt att erkänna problemet? Eller ja, tycker man att det är en lämplig miljö för ett barn att växa upp i kan man ju hålla tyst. Toppenråd!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lycka till) skrev 2017-01-24 16:50:27 följande:

Anonym (..) skrev 2017-01-25 20:24:01 följande:

nu har jag inte läst alla inlägg så samma saker kanske står i tråden redan.

men ts - soc vet ju inget om din sambos alkoholproblem, de vet bara det du / ni upplyser de om.

vill ni / du inte ha hjälp från de med den problematiken så säg inget om den

vet de ens om ni bor ihop alls ? 

troligen så är det en sedvanlig rutin bara som skett, dvs att polisen skickar en anmälan eftersom ni har ett barn. då blir det samtal för att i första läget givetvis kolla hur barnet har det men sen även om ni vill ha hjälp, var för sig eller hela familjen.

soc behöver inte alls vara av ondo. vill ni ha hjälp så kan ni säkert få det inom rimlighet.

MEN dumt är att "erkänna" problemet bara för att de fått in en anmälan för det säger en del om mörkertalet så att säga. mao -ni hade kanske aldrig sagt något sökt hjälp eller erkänt det hela om han inte råkat åka dit för sin rattfylla.. det kan vara lite vådligt.. 

ja om man inte säger :

åh gud vad bra att polisen tog min sambo och skickade anmälan jag hade precis tänkt ringa er och be om hjälp !

Jag kommer i detta fall berätta hur o vadå jag har gjort. Dvs börjat hos en beroendeterapeut för anhörigstöd o även ett ultimatum.

Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lycka till) skrev 2017-01-24 16:50:27 följande:

Anonym (Soc) skrev 2017-01-25 19:13:38 följande:

Fast det vet vi ju. Hon har inte tagit sitt föräldraansvar till fullo då hon låter sitt barn leva med en missbrukare. Jag tror säkert att barnet får tonvis med kärlek och omsorg, mat och kläder och stimulans och allt möjligt av TS men det räcker inte för hon har också ett ansvar att ta sitt barn ifrån den skadliga miljön. Inte att vänta på att man ska må bra och orka utan omgående. Barn har inte tid att vänta utan påverkas varje dag. 

Tack för era inlägg. Jag har inga planer på att vänta på att jag mår bra, då lär jag aldrig komma härifrån....så lite feltolkat men d är okej ????
  • Dumbledore
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-25 20:31:18 följande:

Tack för era inlägg. Jag har inga planer på att vänta på att jag mår bra, då lär jag aldrig komma härifrån....så lite feltolkat men d är okej ????

Okej, så du ska inte vänta på att din självkänsla ska bli bättre innan du lämnar honom? Toppen! Jag tolkade din trådstart så. Lycka till i morgon!
  • Anonym (Orolig mamma)

Gårdagen med mötet på Soc gick jättebra, inga tvivel alls sa dom utan d va bara för o kolla pliktmässigt. Så inget mer skulle tilläggas som d såg ut nu o de lägger ner för sonens skull

• Anonym (Nopp)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-27 21:29:25 följande:

Gårdagen med mötet på Soc gick jättebra, inga tvivel alls sa dom utan d va bara för o kolla pliktmässigt. Så inget mer skulle tilläggas som d såg ut nu o de lägger ner för sonens skull

Skönt att de lägger ner, men de lägger inte ner för sonens skull. De lägger ner för att de inte anser att det finns något att oroa sig för.
Svar på tråden Orosanmälan till socialen