Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 16:21:34 följande:
Tack för era råd, ska ringa till dom direkt imorn o be om det!
Men vet ni vad, d är Ng ett för känsligt ämne att diskutera det här...så vi sätter ett stopp här för denna tråd!
Ber om ursäkt att jag ville ha lite stöttning om vad som väntar.. ..men jag är inte här inne för o få höra att jag är en usel mamma som brustit i mitt föräldraskap för att jag lever med en man som har alkoholproblem.
Jag mår för jävligt som d är o behöver inte ha mer intryckt i huvudet än vad som redan finns....
Att "skylla på" ens mående är aldrig nåt jag gjort i hela mitt liv, d är först nu som jag vågat be om hjälp utifrån med hela denna situation!
Men men alla får ha sin uppfattning men snälla bygg inte och utgå från en fråga som blir ställd....jag är väldigt kapabel till att ta hand om mitt barn, d tvivlar jag inte på o kommer aldrig att göra heller! D är bara så tråkigt att höra hur folk dömer en direkt när man har en frågeställning där man aldrig varit förut o ber om hjälp och inte stjälp!
Fast nu var mitt svar utifrån att jag arbetar just med det här. Vi får ofta in ärenden liknande ditt där den ene föräldern har ett missbruk och den andre menar att den skyddar sitt barn, inte får vara i närheten av den andre när den är påverkad osv osv och samtidigt ser sig själva som en bra förälder som gör allt för sitt barn. Till och med mer än de flesta föräldrar faktiskt. Och ja, du är säkert en utomordentligt bra förälder på alla sätt och vis men just det här med att förstå att det inte hjälper hur bra förälder du än är för ditt barn påverkas negativt av sin pappas missbruk och din skyldighet är att skydda barnet från detta. Det gör man inte genom att bo kvar tillsammans och försöka undvika att barnet är i närheten av den påverkade eller försöka dölja missbruket för barnet.
jag förstår att du mår dåligt och det är jättebra att du sökt hjälp för din egen skull men barnet behöver också hjälp och har behövt länge antagligen. Nu får du en chans att få hjälp att hjälpa ditt barn i alla fall.
Det vore ett misstag att sitta på Soc och säga att du minsann är en bra förälder och berätta allt du gör för ditt barn, det är mycket bättre att du medger att du förstår att ditt barn påverkats av detta men att du inte klarat av att hjälpa honom och be om hjälp med detta. Då visar du på insikt.