• Anonym (Orolig mamma)

Orosanmälan till socialen

Är riktigt orolig, aldrig varit i kontakt med dom förut men nu har sambon åkt dit för rattfylla o idag kom d en kallelse....

För d första så har han ett pågående beroende som jag försöker att komma bort ifrån med sonen.

Men d jag undrar över är vad händer nu? Vi har båda blivit kallade, varför inte bara han? Det är ju inte jag som åkte dit....d är inte jag som dricker alkohol.

Jag känner mig väldigt otrygg i det här läget och är ute på helt okänd mark

Jag gör allt för att sonen inte ska va med sin pappa själv....o som sagt vi står i ett läge där jag ställt ett slutultimatum på sambon, dvs att d är alkoholen eller oss!

• Svar på tråden Orosanmälan till socialen
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:11:24 följande:

Är riktigt orolig, aldrig varit i kontakt med dom förut men nu har sambon åkt dit för rattfylla o idag kom d en kallelse....

För d första så har han ett pågående beroende som jag försöker att komma bort ifrån med sonen.

Men d jag undrar över är vad händer nu? Vi har båda blivit kallade, varför inte bara han? Det är ju inte jag som åkte dit....d är inte jag som dricker alkohol.

Jag gör allt för att sonen inte ska va med sin pappa själv....o som sagt vi står i ett läge där jag ställt ett slutultimatum på sambon, dvs att d är alkoholen eller oss!

Det är pga sonen som det kommit en kallelse. Hans uppväxtmiljö måste kollas. Du är en stor del av hans uppväxtmiljö.
  • Anonym (Ajajajaj)

Det där låter inte bra alls hörru! Riktigt oroväckande måste jag säga. Varför kör man bil när man har druckit?

• Påven Johanna II
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:11:24 följande:

Vad menar du med att du försöker komma bort ifrån hans pågående missbruk? Du skriver ju senare att du gett din sambo ett slutgiltigt ultimatum, er eller alkoholen?
  • Anonym (Orolig mamma)

Nä såklart d inte är bra att dricka när man är full, d har ingen o hoppas jag ingen kommer påstå heller....

Att leva i ett sånt här förhållande med en man som missbrukar alkohol sp har d tagit mig ganska lång tid innan jag verkligen blivit så stark att ta tag i situationen...man får säga precis vad man tycker o tänker om d, men har man själv inte upplevt detta så har man inget o jämföra med. Dvs lättare sagt än gjort.

Ja jag försöker komma ifrån hans missbruk genom att ha ställt ett ultimatum om spriten eller oss...väljer han spriten då går vi, tar han tag i sitt problem med hjälp av sjukvård så har vi nåt att fundera över!

Men min fråga va om nån varit med om detta o kan förklara vad som händer under detta möte?

Jag förstår självklart att d handlar om min sons säkerhet....

• Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:25:41 följande:

Nä såklart d inte är bra att dricka när man är full, d har ingen o hoppas jag ingen kommer påstå heller....

Att leva i ett sånt här förhållande med en man som missbrukar alkohol sp har d tagit mig ganska lång tid innan jag verkligen blivit så stark att ta tag i situationen...man får säga precis vad man tycker o tänker om d, men har man själv inte upplevt detta så har man inget o jämföra med. Dvs lättare sagt än gjort.

Ja jag försöker komma ifrån hans missbruk genom att ha ställt ett ultimatum om spriten eller oss...väljer han spriten då går vi, tar han tag i sitt problem med hjälp av sjukvård så har vi nåt att fundera över!

Men min fråga va om nån varit med om detta o kan förklara vad som händer under detta möte?

De kommer prata med er om hemsituationen och alkoholen, troligtivs både er tillsammans och indviduellt. Kanske erbjuda någon form av vård och stöd. Möjligt läge för dig att ta chansen och få hjälp att kolla loss.

• Påven Johanna II
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:25:41 följande:

Din fråga rörde väl varför du skulle med?

Hur har det gått när du ställt ultimatum tidigare? Vad valde han vid det eller de tillfället/tillfällena?
  • Anonym (Orolig mamma)

Okej, vad bra....hoppades inte vi behövde sitta o prata tillsammans hela tiden. Man vågar liksom inte prata på samma sätt då.

Kommer absolut att ta upp hur det ser ut med hans pappas alkoholproblem...har börjat gå hos en anhörigterapeut för ett par veckor sedan just för att försöka ta tag i min egna självkänsla innan jag har makten och styrkan att bryta mig loss om det behövs.....men sonens säkerhet har alltid kommit först för mig oavsett o att få ett sånt här trots att d inte är mig d är pga så vacklar man....

Jag känner mig så sjukt skyldig och en så hemsk mamma att man blir kallad dit.

Men tack Kjell2 för din förklaring

• Anonym (Orolig mamma)

Påven Johanna II, jag har aldrig ställt nåt ultimatum förrän nu...d har liksom inte blivit då jag tycker att ställer man ett ultimatum så måste man genomföra d om d är så att d blir ett ja för alkohol.

Men jag är på god väg i min väg mot vilket jag tror kommer bli att leva ensam med sonen....

• Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:35:51 följande:

Okej, vad bra....hoppades inte vi behövde sitta o prata tillsammans hela tiden. Man vågar liksom inte prata på samma sätt då.

Kommer absolut att ta upp hur det ser ut med hans pappas alkoholproblem...har börjat gå hos en anhörigterapeut för ett par veckor sedan just för att försöka ta tag i min egna självkänsla innan jag har makten och styrkan att bryta mig loss om det behövs.....men sonens säkerhet har alltid kommit först för mig oavsett o att få ett sånt här trots att d inte är mig d är pga så vacklar man....

Jag känner mig så sjukt skyldig och en så hemsk mamma att man blir kallad dit.

Men tack Kjell2 för din förklaring

Tycker du ska kontakta soc innan och säga att du även vill prata med dem enskilt.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-24 15:38:57 följande:

Påven Johanna II, jag har aldrig ställt nåt ultimatum förrän nu...d har liksom inte blivit då jag tycker att ställer man ett ultimatum så måste man genomföra d om d är så att d blir ett ja för alkohol.

Men jag är på god väg i min väg mot vilket jag tror kommer bli att leva ensam med sonen....

Okej. Då menar vi nog inte samma sak med slutgiltigt ultimatum eller "slutultimatum" som du kallade det.

Det är hur som helst bättre för dig att ta steget från honom innan ni ska till de sociala myndigheterna. Om din nuvarande sambo är villig att låta sig behandlas så kommer han att göra det även om ni flyttar isär. Du har då redan visat att du vill skydda sonen från att fara illa.
Svar på tråden Orosanmälan till socialen