Namnet Naia
Vad tycker ni om namnet Nàia? Det betyder lillasyster och jag har fastnat lite för detta namn. Man kan antingen uttala det Nàia med betoning på à och i. Eller naija - mer som Maja. Vad tycker ni? ????
Vad tycker ni om namnet Nàia? Det betyder lillasyster och jag har fastnat lite för detta namn. Man kan antingen uttala det Nàia med betoning på à och i. Eller naija - mer som Maja. Vad tycker ni? ????
Tycker det känns påhittat.
Får mig bara att tänka på något man gör med ståltråd (naja). Inget namn jag skulle ge ett av mina eventuella barn.
Men spelar det egentligen någon roll vad vi andra tycker?
Jag tycker det var fint, särskilt om man uttalar det Naaaa-i-a. Men stor risk för feluttal och för att folk helt enkelt tror att det ska vara Maia/Maja men är felstavat.
Fult och konstigt. Svårt att uttala.
Sorry, men det är min åsikt.
Naia betyder inte lillasyster, vad jag har kunnat hitta så betyder Naia våg eller sjöskum på baskiska och är ganska populärt i Spanien.
Naja däremot betyder lillasyster och är ett väldigt vanligt grönländskt namn och det är även väldigt populärt i Danmark.
Min kusins dotter heter Naya och det även den stavningen som är populärast i Sverige så om du inte har någon koppling till antingen Spanien eller Danmark/Grönland skulle jag köra med stavningen Naya - själva namnet tycker jag är fint eftersom att det påminner mig om min kusins dotter, men jag skulle nog inte själv ge det till en dotter i framtiden eftersom att det är väldigt likt Maja och min kusins dotter får ofta höra "Va? Sa du Maja" och "Naja? Vilket konstigt namn", men det är ju något man ska vara beredd på när man ger sitt barn ett lite ovanligare namn - jag föredrar mer etablerade namn som har användts i Sverige en längre tid och som de flesta redan känner till.
Tycker det känns påhittat.
Superfint, hade det på min lista :) Extra bra om det nu verkligen är en lillasyster. Men tror också det stavas med J som någon skrev.
Ett namn som är lite vanligare i samma stil är Unni.
Ett namn som hämtat ur en fantasybok, om det nu är det man är ute efter. Kopplingen till att naja blir det nog färre och färre i samhället som kan göra.
Inte ett namn som faller mig i smaken, men det är det få namn som gör så
Känner en med det namnet. Hon uttalar det som Maja och det gör alla kring henne med. Okej namn. Vackert.
Jag känner till ett barn som heter Naiah (uttalas som Maja ungefär). Den flickan är så härlig så därför klingar det namnet bra. Inte ett namn jag hade valt själv, men helt ok. Men jag föredrar stavningen Naiah framför de andra, även om jag i vanliga fall inte gillar att lägga in extra bokstäver i namn.