• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (Högre Tollerans)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-18 21:37:39 följande:
    Ja givetvis kan man lära sig på det sättet. Men det blir ju lite av din sanning ändå. Precis som mina erfarenheter och kunskaper är min sanning. Om du fattar hur jag menar. Och en neutralåskådare är du väl inte? Snarare en åskådare men åsikter. Forskning i all ära. Jag läser också sånt, först det ena, sen det andra och det tredje. Tillsist vet man inte vad man ska tro.

Angående att missbruk hänger ihop med stigmatisering. Tror jag nja. I något fall visst. Rent generellt nej. Homosexualitet är ju idag mycket mer accepterat idag är förr. Men det finns ju fortfarande förakt och hat. Precis som med missbrukare, handikappade, arbetslösa utlänningar osv. Oavsett om droger avkriminaliserades skulle missbrukare känna av stigmatisering. Det kommer alltid finnas folk som ser ner på dem, precis som med de andra grupperna jag nämnde. Och som vi vet handlar det ju om okunskap.

Jag är medveten om att de inte kommer att försvinna och är verkligen inte för dödsstraff. För mig är det människor med samma värde som någon annan. Det är svårt att bli fri och som jag tidigare skrev måste vi satsa på de yngre. Så att de inte blir så många som trillar dit. Och även ta hand om de som faktiskt försöker och vill förändra sina liv.

Det du hört om att narkomaner har svårare än alkoholister hänger väl ihop med att folk känner till fler nyktra alkoholister än narkomaner.

Nej skyddsnätet är inte toppen. Och det finns brister lite varstans. Det är inte lätt att vara utanför samhället. Men det blir bättre ju mer man själv visar och bjuder till.

Ok, säg till om boken knark var av värde.

Blir det Portugal när älsklingen studerat klart och isåfall varför just Portugal?

Tycker du? Låter dock mer "din sanning" om du baserar det på dina känslor och personliga intryck.
    Det skulle inte klara sig genom källkritiska filter i utbildningar då man måste nämna källor och personliga intryck är ingen pålitlig källa.

Jag försöker hålla mig neutral, men man blir ju ganska förbannad när man har gamla myter och osanningar.

Jag kan läsa det ena och det andra utan att bli förvirrad, om jag blir förvirrad beror det på att källorna har sagt fel eller att jag faktiskt har missuppfattat nånting.

Idag är de homosexuella mycket mer accepterade ja, Poängen var att när de icke var accepterade ledde stigmatiseringen sägs ha let många homosexuella till att supa, knarka och knulla på ett destruktivt sätt, Idag när de är mer accepterade och inte då heller lika destruktiva i sitt beteende.

Så är det även med en del "knarkare", stigmatiseringen att de är fel, kriminella, dumma i huvudet för att de trillade dit och borde dö, lär ju inte hjälpa dem att sluta knarka eller hindra andra från att prova.

Precis, det är sant, det kommer alltid finnas folk som ser ner på det ena och det andra, men genom att avkriminalisera så slipper de åtminstone den kriminella stämpeln. folk kanske fortfarande tycker de är korkade idioter eller liknande. (som homosexualitet sågs som kriminellt) Utan den kriminella stämpeln kan de som behöver hjälp försvaras och hjälpas på ett effektivare sätt. Dessutom skulle det spara massa pengar.

Tror nog att det beror mycket på att alkohol är en laglig drog, jämfört med mycket annat. Tror mer det är därför alkoholister blir hjälpta lättare, när de väl börjar söka jobb med mera.

Boken ser verkligen ut att vara intressant när man läser recensioner och reaktioner.

http://www.svt.se/kultur/bok/per-andersson-recenserar-magnus-lintons-knark

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/magnus-linton-knark-en-svensk-historia/

">

Nej, inte Portugal då ingen av oss kan portugisiska eller vill lära det, är inte intresserad av att bo där. Står mellan ett par länder, Kanada, Tyskland, Österrike, Spanien, till och med Finland, med några fler.

Bland annat för att de länderna är öppnare eller helt enkelt bättre än Sverige, på olika plan.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-18 23:35:30 följande:

Tycker du? Låter dock mer "din sanning" om du baserar det på dina känslor och personliga intryck.

Det skulle inte klara sig genom källkritiska filter i utbildningar då man måste nämna källor och personliga intryck är ingen pålitlig källa.

Jag försöker hålla mig neutral, men man blir ju ganska förbannad när man har gamla myter och osanningar.

Jag kan läsa det ena och det andra utan att bli förvirrad, om jag blir förvirrad beror det på att källorna har sagt fel eller att jag faktiskt har missuppfattat nånting.

Idag är de homosexuella mycket mer accepterade ja, Poängen var att när de icke var accepterade ledde stigmatiseringen sägs ha let många homosexuella till att supa, knarka och knulla på ett destruktivt sätt, Idag när de är mer accepterade och inte då heller lika destruktiva i sitt beteende.

Så är det även med en del "knarkare", stigmatiseringen att de är fel, kriminella, dumma i huvudet för att de trillade dit och borde dö, lär ju inte hjälpa dem att sluta knarka eller hindra andra från att prova.

Precis, det är sant, det kommer alltid finnas folk som ser ner på det ena och det andra, men genom att avkriminalisera så slipper de åtminstone den kriminella stämpeln. folk kanske fortfarande tycker de är korkade idioter eller liknande. (som homosexualitet sågs som kriminellt) Utan den kriminella stämpeln kan de som behöver hjälp försvaras och hjälpas på ett effektivare sätt. Dessutom skulle det spara massa pengar.

Tror nog att det beror mycket på att alkohol är en laglig drog, jämfört med mycket annat. Tror mer det är därför alkoholister blir hjälpta lättare, när de väl börjar söka jobb med mera.

Boken ser verkligen ut att vara intressant när man läser recensioner och reaktioner.

www.svt.se/kultur/bok/per-andersson-recenserar-magnus-lintons-knark

www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/magnus-linton-knark-en-svensk-historia/

Nej, inte Portugal då ingen av oss kan portugisiska eller vill lära det, är inte intresserad av att bo där. Står mellan ett par länder, Kanada, Tyskland, Österrike, Spanien, till och med Finland, med några fler.

Bland annat för att de länderna är öppnare eller helt enkelt bättre än Sverige, på olika plan.

Ja fast det beror ju på vad du ska lära dig. Vissa saker går inte att läsa sig till. Och jag syftar på forskning där du får fram ett resultat som man något år senare kommer på får ett annat resultat om du gör si eller så osv. Med det inte sagt att forskning är bortkastat. Och visst man kan ofta missuppfatta och ta in information felaktigt. Eller snöa in åt ett håll.

Grejen är den att människor kommer att se på brukare lika mycket/lite om de avkriminaliseras som de gör nu. Man kommer att ha lika lite kunskap om området och lika lite förståelse. Eftersom de är bidragstagare och kostar skattebetalare pengar pga diverse vårdkostnader och annat. Så där har man inget att vinna.

Idag är det inte jätte vanligt att våra tyngsta brukare får böter eller fängelse. Alla vet att de är påverkade. De skulle kunna plocka dem varje dag om de hade lust. De får sina bidrag utan motprestation osv. Deras liv skulle inte förändrats så mycket om ens något. De skulle inte få mer pengar eller större chans på någon lägenhet osv, om det avkriminaliserades. De bryr sig inte nämnvärt om att de begå ett brott när de tar sina droger. Du dra allt för stora växlar när du tror att det skulle bli bättre om de inte var kriminella, de ser sig inte som kriminella främst utan som drogberoende. Nej jag tror att de som gnäller är små knarkarna och de som är påväg in i ett tungt missbruk. Och varför gör de det? Jo det blir lättare att fortsätta om man lyckas lura sig själv och andra att drogen man tar inte är så farlig. Och att man faktiskt får välja själv osv. Vissa tänker också att det blir lättare att få tag i drogerna. Och det optimala vore ju om det blev billigare. Då kan man ju tuta lite oftare.

Varit ifrån får du att ex alkoholister söker jobb mer? Iofs det är vanligare med nyktra alkoholister. Är det så du menar?
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-17 22:44:07 följande:
    Ja just det. Kommer också ihåg kvinnan som ville betala skatt. Har för mig att hon inte fick det. Går väl att googla när man orkar. Sjukt var det i alla fall. Hon ville vara en del av samhället men fick det inte. Ifall hon lyckades borde fler fått möjligheten?

Jag har inte märkt någon större skillnad, förrutom att jag upplever att det kommit fler såkallade eskorter (heter de så). Det hänger ihop med internet och unga tjejer som vill tjäna det de anser vara lätta pengar. Varför man som vanlig svenne inte märker av det är ju antagligen för att det inte är någon man stoltserar med. Samt att det ju inte är lagligt att köpa sex. Sexköpare är ju inte heller en skara som stolt berättar om sina nöjen.

Angående droger handlar det om att det sänder ut en felaktig signal. Mitt eget barn som är 12 berättade igår att några av de äldre på skolan röker cigaretter som man blir konstig av. Och att det inte var lagligt. Vi pratade om det och jag frågade vad hon ansåg osv. Det kommer alltid finnas de som går över gränsen. Men också de som tänker någon extra gång när det inte är lagligt.

Ok ska kolla vilket inlägg jag missat.
    Tror du att det skulle vara lagligt för minderåriga att använda idag narkotikaklassade droger om de skulle avkriminaliseras?

Den modell som jag förespråkar innehåller en utbredning utav möjligheterna att åberopa så kallad tvångsvård och de föräldrar som behöver ge sina barn ett tydligt incitament kan helt enkelt påpeka att man inte vill hamna i psykvården - att man helt enkelt inte vill bli sjuk och att den här sjukdomen inte är rolig på någon nivå.
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-17 23:16:57 följande:
    Vårdbiten är otroligt svår och komplicerad när det gäller missbruk. Pga att alla inte har det som krävs för att lyckas. Endel kanske inte vill osv. Sen är behandlingar oerhört varierande i hur bra det är för olika människor. Det kan också vara svårt att bo kvar på sin ort pga närheten till sitt förra liv. Det är ju viktigt att de forsätter att jobba och träffa andra som tagit sig vidare osv. De behöver stöd och uppbackning för att komma igång. Ja alltså det finns lika många problem man kan stöta på som det finns människor, som du säker känner till. Av den anledningen anser jag att det är oerhört viktigt att satsa på unga människor. Att färre fastnar så djupt att det mer eller mindre är omöjligt att ta sig ut. Och jag tror inte det blir bättre av att avkriminalisera så att de blir normaliserat med att var och varannan människa normaliserar droger och puffar på hemma. Måste bara säga att jag inte tror att alla i hela Sverige kommer att börja med droger. Så slipper någon hänga upp sig på det...

Straff är inget som hjälper i något rehabiliterings syfte. Men är ändå nödvändigt i den mån de begår andra brott såklart. Jag skulle kunna tänka mig att sänka fängelsestraff och höja bötesbeloppet tex.

Nej vårt samhälle är inte alltid en god rehabiliteringsmiljö. Och det jobbigaste är ju människor som inte har någon insikt och nästintill kan förstöra med sina okunskaper. Vi måste alla bidra till en bättre miljö ;)

Nja vissa vill ju faktiskt påstå att cannabis mer eller mindre är hälsosamt. Och ja jag ville väl inflika att så är inte fallet.
    Precis och det är därför vården behöver få mer fokus och samhällsresurser. Vi har ändligt med samhällsresurser och behöver välja vad vi satsar på.

Det förebyggande arbetet anser jag är bland det viktigaste man kan ta för sig i den här frågan. Det handlar om att nå folket och speciellt unga och om att vårdas i tid. Frågan är då vad som gör dessa två uppgifter effektivast; signaler om kriminalitet eller signaler om sjukdom?

Jag har exempelvis svårt att se varför en del ungdomar skulle dras till ett gäng sjuklingar medan jag absolut kan se varför en del ungdomar drar sig till småkriminella gäng.

Jag har exempelvis svårt att se varför sjuka människor skulle söka vård i en större utsträckning när deras sjukdom är intimt förknippad med kriminalitet medan jag har betydligt lättare att se varför sjuka människor, i en större utsträckning, skulle söka vård för blott en sjukdom.

Det skulle givetvis finnas kvar ett stigma men samhällsmässigt så finns det inga starkare signaler att sända än just kriminalisering/straff. Det är den absolut starkaste signalen som samhället kan sända och givetvis stimulerar det stigmat.

Signaler som innehåller straff är ett så fundamentalt koncept att vart enda socialt betingat däggdjur på den här planeten använder det. Man bör inte underskatta hur sociala varelser påverkas utav sådana signaler när de sänds av kollektivet - och människans kollektiv, till skillnad från många andra däggdjurs, har förmågan att kunna sända dessa signaler artificiellt. Det vill säga inte enbart för att det är moral inom kollektivet utan även för att skapa eller förändra moral inom kollektivet.
  • BandAnna

Jag är uppväxt med människor som är beroende av droger och alkohol så jag har fått bevittna dessa människors beteende på nära håll och kan ärligt säga att jag hellre vänder ryggen till än försöker hjälpa en till ur ett missbruk. 

Och hade jag kunnat välja bort att mina skattepengar ska gå till dessa människor så hade jag gladeligen gjort det och istället satsat på människor som faktiskt förjänar det i mina ögon. Människor som inte själva valt sitt öde på samma sätt som en knarkare eller alkis. De har själva valt sitt beroende, ingen höll en pistol mot huvudet på dem och sade "drick eller dö". De får socibidrag, hjälp på psyk och annat som de kan behöva och ska vara jävligt tacksamma för det de får. Mer än så tycker jag absolut inte att vi ska behöva bidra med utan resten ska komma från deras egen vilja. Och finns inte viljan, nej då väljer de själva sitt öde. 

Jepp så känner jag. 

• Digestive
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-18 23:35:30 följande:
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-19 10:02:56 följande:

Jag hoppas att ni inte har missat det här polisiära problemet som borde tas med i er diskussion; http://tinyurl.com/zl8ko9j (Länken går till Sveriges Radio.)

"Det innebär att polisen satsar på att gripa redan kända missbrukare för att få bra statistik, menar Stefan Holgersson som lett studien.

- Bland annat togs en person in fem gånger samma vecka, säger forskaren Stefan Holgersson som lett Mobilisering mot narkotikas studie."

"I höstas granskade Ekot i serie inslag polisens arbete mot narkotika. Genomgången visade att under de senaste tio åren har antalet har anmälda narkotikabrott nästan fördubblats.

Men i stort sett hela ökningen består av enkla narkotikabrott. Polisen har sedan 1980-talet stadigt blivit allt sämre på att gripa langare. Istället satsar man på att gripa äldre missbrukare med narkotika i kroppen."

För de som inte kollar i länken så vill jag förtydliga att det här inte är ett individproblem bland poliser utan ett problem på ledningsnivå samt politisk nivå. Poliser är fantastiska och ska hyllas för sitt yrkesval - jag vill verkligen inte de råkar hamnar i dålig dager för någon som har läst det här inlägget.
  • Digestive
    BandAnna skrev 2017-02-19 14:04:32 följande:

Jag är uppväxt med människor som är beroende av droger och alkohol så jag har fått bevittna dessa människors beteende på nära håll och kan ärligt säga att jag hellre vänder ryggen till än försöker hjälpa en till ur ett missbruk. 

Och hade jag kunnat välja bort att mina skattepengar ska gå till dessa människor så hade jag gladeligen gjort det och istället satsat på människor som faktiskt förjänar det i mina ögon. Människor som inte själva valt sitt öde på samma sätt som en knarkare eller alkis. De har själva valt sitt beroende, ingen höll en pistol mot huvudet på dem och sade "drick eller dö". De får socibidrag, hjälp på psyk och annat som de kan behöva och ska vara jävligt tacksamma för det de får. Mer än så tycker jag absolut inte att vi ska behöva bidra med utan resten ska komma från deras egen vilja. Och finns inte viljan, nej då väljer de själva sitt öde. 

Jepp så känner jag. 

Det här tycker iallafall jag är en av själva poängerna med en drogpolitik som fokuserar uteslutande på vård istället för straff - att du som privatperson ska slippa sådana försök.

Lägg till en mer lättillgänglig tvångsvård (när det har gått för långt) och det hade varken varit en så stor sak samt lättare att få hjälp och vård med besked.

Många gånger är det svårt när både himmel och jord ska byta plats för att man söker hjälp utifrån. Det ska inte behöva vara en så stor sak - vilket det gärna blir när kriminalitet är en aspekt utav det - och som anhörig bör man kunna känna att när vården väl är på plats så sköter den precis alltihop, ifrån säker förvaring till rehabilitering.
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-19 10:02:56 följande:
    Ja fast det beror ju på vad du ska lära dig. Vissa saker går inte att läsa sig till. Och jag syftar på forskning där du får fram ett resultat som man något år senare kommer på får ett annat resultat om du gör si eller så osv. Med det inte sagt att forskning är bortkastat. Och visst man kan ofta missuppfatta och ta in information felaktigt. Eller snöa in åt ett håll.

Grejen är den att människor kommer att se på brukare lika mycket/lite om de avkriminaliseras som de gör nu. Man kommer att ha lika lite kunskap om området och lika lite förståelse. Eftersom de är bidragstagare och kostar skattebetalare pengar pga diverse vårdkostnader och annat. Så där har man inget att vinna.

Idag är det inte jätte vanligt att våra tyngsta brukare får böter eller fängelse. Alla vet att de är påverkade. De skulle kunna plocka dem varje dag om de hade lust. De får sina bidrag utan motprestation osv. Deras liv skulle inte förändrats så mycket om ens något. De skulle inte få mer pengar eller större chans på någon lägenhet osv, om det avkriminaliserades. De bryr sig inte nämnvärt om att de begå ett brott när de tar sina droger. Du dra allt för stora växlar när du tror att det skulle bli bättre om de inte var kriminella, de ser sig inte som kriminella främst utan som drogberoende. Nej jag tror att de som gnäller är små knarkarna och de som är påväg in i ett tungt missbruk. Och varför gör de det? Jo det blir lättare att fortsätta om man lyckas lura sig själv och andra att drogen man tar inte är så farlig. Och att man faktiskt får välja själv osv. Vissa tänker också att det blir lättare att få tag i drogerna. Och det optimala vore ju om det blev billigare. Då kan man ju tuta lite oftare.

Varit ifrån får du att ex alkoholister söker jobb mer? Iofs det är vanligare med nyktra alkoholister. Är det så du menar?

Detta med missbruk och hur man bäst hanterar det klassas nog som ett tvärvetenskapligt område det rör biologi, medicin, sociologi, samhällsvetenskap, med mera. Precis som med exempelvis Pedagogik. När det handlar om människor så är det sociologi, psykologi bla, alla reagerar och tänker inte likadant men när det kommer till belöning / bestraffning, aga barnen eller uppmuntra, osv så är bestraffning sällan en effektiv teknik i många sammanhang, det kanske finns vissa sammanhang som det är effektivt.

Men kunskapen måste spridas och som det är nu, när det är kriminellt, så kan folk bara stänga öronen på ett annat sätt och säga att alla positivare ord, oavsett sanningshalten är propaganda.

som sagt, förr kunde myndigheter sprida lögner på ett annat sätt än idag och detta har let till att många inte litar på verkan myndigheter och politiker. Bland annat därför många inte tror att det är så farligt som det har sagts.

Exempelvis systembolaget har en ganska så ärlig och nykter inställning till alkohol, säger både positiva och negativa effekter på både kropp och psyke, därför lyssnar många unga och vuxna till informationen som de har.

Det skulle inte bli lättare eller billigare att få tag i drogerna, för att det skulle va lika illa som idag att langa.

Digestive skrev 2017-02-19 14:17:34 följande:

Jag hoppas att ni inte har missat det här polisiära problemet som borde tas med i er diskussion; tinyurl.com/zl8ko9j (Länken går till Sveriges Radio.)

"Det innebär att polisen satsar på att gripa redan kända missbrukare för att få bra statistik, menar Stefan Holgersson som lett studien.

- Bland annat togs en person in fem gånger samma vecka, säger forskaren Stefan Holgersson som lett Mobilisering mot narkotikas studie."

Det är intressant,

Spontant tänker på när polisen står en onsdag eftermiddag och gör blåskontroller.

De vet att sannolikheten att en påverkad person kommer att köra här, nu, onsdag klockan 15:00 är väldigt liten men de måste göra kontroller för att statistiken och politiker kräver hårdare tag mot fyllekörning

Fre-Lör-sön har de ju inte tid att utföra kontroller. De behöver fler resurser som är bättre fördelade och inte jaga statistik.

BandAnna skrev 2017-02-19 14:04:32 följande:

Jepp så känner jag. 

Jag klandrar dig inte för att känna så, det är förståeligt och en vanlig känsla.

Samtidigt är det väldigt få som har valt att bli så pass beroende som de blev. Jag tänker mig det som att det typ går inte att låta bli, det är en komplicerad kombination mellan biologi och samhälle och allt där emellan, nästan som att det "stod skrivet i stjärnorna" att det skulle bli så. Som någon med huvudvärk tar en Alvedon så knäcker någon en öl utan några djupare reflektioner.
    Exempelvis de som självmedicinerar med olika substanser, de har inte valt sina gener eller föräldrar.

Dock är det ingen ursäkt, utan en förklaring, Jag tror att ju bättre man förstår desto bättre kan man finslipa hjälpen så att den blir mer effektiv.

• Anonym (Hjo)

Det är väldigt lite förståelse som visas för anhöriga dessa drabbas i minst lika hög grad som missbrukarna själva

• BandAnna
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-19 17:15:35 följande:

Jag klandrar dig inte för att känna så, det är förståeligt och en vanlig känsla.

Samtidigt är det väldigt få som har valt att bli så pass beroende som de blev. Jag tänker mig det som att det typ går inte att låta bli, det är en komplicerad kombination mellan biologi och samhälle och allt där emellan, nästan som att det "stod skrivet i stjärnorna" att det skulle bli så. Som någon med huvudvärk tar en Alvedon så knäcker någon en öl utan några djupare reflektioner.
    Exempelvis de som självmedicinerar med olika substanser, de har inte valt sina gener eller föräldrar.

Dock är det ingen ursäkt, utan en förklaring, Jag tror att ju bättre man förstår desto bättre kan man finslipa hjälpen så att den blir mer effektiv.

Tyvärr är min erfarenhet att de trivs i sin roll som offer och då kan man försöka tills man själv gå under utan att de visar ett uns tacksamhet eller medhjälpsamhet. De skiter helt enkelt i att andra människor drabbas. 

Alla är givetvis inte sådana men samtliga av de jag fått "äran" att möta på under mitt liv har varit det. 

• Digestive
    Anonym (Hjo) skrev 2017-02-19 17:23:50 följande:

Det är väldigt lite förståelse som visas för anhöriga dessa drabbas i minst lika hög grad som missbrukarna själva

Har du något förslag på hur den aspekten kan förbättras?
  • Anonym (Tess)
    Digestive skrev 2017-02-19 14:17:34 följande:

Jag hoppas att ni inte har missat det här polisiära problemet som borde tas med i er diskussion; tinyurl.com/zl8ko9j (Länken går till Sveriges Radio.)

"I höstas granskade Ekot i serie inslag polisens arbete mot narkotika. Genomgången visade att under de senaste tio åren har antalet har anmälda narkotikabrott nästan fördubblats.

Men i stort sett hela ökningen består av enkla narkotikabrott. Polisen har sedan 1980-talet stadigt blivit allt sämre på att gripa langare. Istället satsar man på att gripa äldre missbrukare med narkotika i kroppen."

För de som inte kollar i länken så vill jag förtydliga att det här inte är ett individproblem bland poliser utan ett problem på ledningsnivå samt politisk nivå. Poliser är fantastiska och ska hyllas för sitt yrkesval - jag vill verkligen inte de råkar hamnar i dålig dager för någon som har läst det här inlägget.

Men fy. Inte bra om detta stämmer. Samtidigt rätt logiskt med tanke på polisens situation.

Är för trött för att tänka klart. Återkommer till era andra inlägg.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-20 22:13:35 följande:
    Men fy. Inte bra om detta stämmer. Samtidigt rätt logiskt med tanke på polisens situation.

Är för trött för att tänka klart. Återkommer till era andra inlägg.
    Med lite tur så är det inte lika illa idag och sedan politikerna har försökt att styra upp det. Vad jag har förstått så är det dock inga större förändringar i systemet som har tillkommit i närtid och sedan problemet uppdagades.

Ja, gör så - ingen stress. Solig
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.