• LillaMi81

Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?

Nu är problemet återigen aktuellt. Jag har nyss tvättat sonens vinteroverall och den är fullständigt dyngsur när jag tar ur den ur tvättmaskinen. Det här är inte första gången utan det händer jämt när jag tvättar ytterkläder, i synnerhet vinterkläder med tjockt foder. Jag antar att det har att göra med impregneringen som gör plagget vattentätt.

Jag har tyvärr inget torkskåp hemma och ytterkläderna tål ju inte torktumlare så jag vrider ur så mycket det går, sen hänger jag upp den med handdukar på golvet under tvättställningen. Vi har även en skotork som jag stoppar in i byxben och flyttar runt lite här och var för att torka punktvis. Trots detta torkar den inte på långt över ett dygn. Kläder som torkar så långsamt tenderar ju att börja lukta surt så jag vill verkligen att den torkar på max 24 timmar.

Jag kan väl inte vara den enda som har detta problem, så hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?
  • Anonym Mamma1

Om man har värmegolv kan man lägga overallen på golvet.. häng upp på varmt element.. annars hade jag slängt in i torktumlaren.. inte kul om den börjar lukta mögel!

• Anonym Mamma1

Om den blir så blöt efter tvätt som du skriver undrar jag om tvättmaskinen verkligen fungerar? Det ska väl aldrig droppa från tvätten efter man tvättat i tvättmaskin?

• LillaMi81
    IsDimma skrev 2017-01-29 16:23:00 följande:

Får det bara plats en overall i tvättmaskinen eller kan du tvätta något annat samtidigt?

För att overallen är helt dyblöt beror förmodligen på att det blir obalans i maskinen och att centrifugeringen inte fungerar. Händer här hemma när jag ibland gör misstaget att bara tvätta en badrumsmatta, kör jag två så funkar hela tvättprogrammwt, kör jag en så får jag ut en totalt genomblöt matta.

Jaha, det visste jag inte. Kör jag en stor overall tvättar jag bara den, men kör jag en jacka blandar jag oftast den med något annat. Inte tänkt på om det blir bättre då, men det ska jag testa.
  • LillaMi81
    Anonym Mamma1 skrev 2017-01-29 16:31:15 följande:

Om den blir så blöt efter tvätt som du skriver undrar jag om tvättmaskinen verkligen fungerar? Det ska väl aldrig droppa från tvätten efter man tvättat i tvättmaskin?

Jag vet inte. Gillar inte tvättmaskinen jag har nu, men den är bara ett år gammal. Hade dock liknande problem tidigare men med den skillnaden att jag kunde köra ett eller flera program med enbart centrifugering efteråt, så då blev den ju torrare i slutändan.

Det är alltså ingen annan som upplever att det bara rinner vatten om vinterplaggen?!
  • Kodia

Testa att vränga den ut-och-in och köra den på bara centrifugering i maskinen.

För att den ska torka snabbare kan du bre ut en handduk på golvet, lägga overallen på och sedan en handduk till. Sedan rullar du ihop allt och trampar på det, så sugs en del av vattnet upp av handdukarna. Häng sedan upp overallen som vanligt. Dubbla galgar med något emellan och tomma toarullar i ärm- och benslut underlättar för luften att cirkulera.

• riboflavin
    LillaMi81 skrev 2017-01-29 16:42:26 följande:

Jag vet inte. Gillar inte tvättmaskinen jag har nu, men den är bara ett år gammal. Hade dock liknande problem tidigare men med den skillnaden att jag kunde köra ett eller flera program med enbart centrifugering efteråt, så då blev den ju torrare i slutändan.

Det är alltså ingen annan som upplever att det bara rinner vatten om vinterplaggen?!

Provat att vända ut och in och köra en centrifugering till? Då stoppar ju inte yttertyget på samma sätt vattnet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kodia
    LillaMi81 skrev 2017-01-29 16:42:26 följande:

Vissa program centrifugerar inte, eller väldigt lite, så tar man ett av dem är tvätten helt blöt.
  • LillaMi81
    Joo3221414 skrev 2017-01-29 15:59:30 följande:

Vi har en luftavfuktare i tvättstugan så allt torkar superfort, även dyngsura overaller. Och torktumlaren var det mest onödiga köp vi gjort. Så jag rekommenderar verkligen att investera i en luftavfuktare.

Är det nån stor avancerad variant? Vi tänkte bygga ut huset till hösten, om allt klaffar och då få en större tvättstuga, så då låter det ju verkligen som att en luftavfuktare är något att satsa på.

I nuläget har jag inte torkmöjligheter i tvättstugan (värdelöst, jag vet!) utan hänger allt jag inte torktumlar i hall eller vardagsrum, så även ytterplagg. Har tyvärr ingen golvvärme heller. Var ju annars ett superbra tips!
  • LillaMi81

Tyvärr har jag inget program med enbart centrifugering på denna maskinen, något jag annars använt mig av tidigare. Jag har dock ett program med 1400 varvs centrifugering.

Kodia skrev 2017-01-29 16:43:01 följande:

Testa att vränga den ut-och-in och köra den på bara centrifugering i maskinen.

För att den ska torka snabbare kan du bre ut en handduk på golvet, lägga overallen på och sedan en handduk till. Sedan rullar du ihop allt och trampar på det, så sugs en del av vattnet upp av handdukarna. Häng sedan upp overallen som vanligt. Dubbla galgar med något emellan och tomma toarullar i ärm- och benslut underlättar för luften att cirkulera.

Tipset med handdukar var ju toppen! Omständigt? Ja, men riktigt smart!
  • HOBBE49

Ytterkläder ska alltid tvättas ut och in. Vattentäta plagg är ju vanligen blöta bär man plockar ur dem eftersom vattnet stannar kvar på ett annat sätt än vanliga kläder. Jag brukar dock inte ha några problem med att få det att torka och vi har inga speciallösningar eller så. Jag låter den hänga ut och in tills insidan känns torr och då vränger jag den så att utsidan kan torka. Brukar ta under ett dygn trots att det droppar om overallen när den hängs upp. Brukar hänga på galge.

• LillaMi81
    HOBBE49 skrev 2017-01-29 16:54:59 följande:

Ytterkläder ska alltid tvättas ut och in. Vattentäta plagg är ju vanligen blöta bär man plockar ur dem eftersom vattnet stannar kvar på ett annat sätt än vanliga kläder. Jag brukar dock inte ha några problem med att få det att torka och vi har inga speciallösningar eller så. Jag låter den hänga ut och in tills insidan känns torr och då vränger jag den så att utsidan kan torka. Brukar ta under ett dygn trots att det droppar om overallen när den hängs upp. Brukar hänga på galge.

Tvättar såklart ut och in. Gör samma som du ungefär, men den torkar inte!
  • UnderbaraLillaÄlskadeJag

Jag hänger bara upp på en galge men så har jag en tvättmaskin som centrifugerar 1600v/min just för att få så torra kläder som möjligt så inte torktumlaren behöver göra jobbet som kostar en massa att köra. Så kläder som ska hängas har vi i tvättstugan medan torktumlaren går med andra kläder så blir det automatiskt varmt i rummet och overallen torkar fortare

• i-o

HÄDELSE.

Alla vet att en overall tvättas med ägaren i.

• nnnnnnnn

Tvättar overaller vid behov, dvs när det inte räcker att torka av det värsta.
    När den är färdigtvättad så vänder jag den ut och in och kör den i centrifugläge i tvättmaskinen. Vår tvättmaskin och alla jag haft både hemma och i lägenhetstvättstugor har haft möjlighet att bara köra på centrifugering. Tar ca 10 min och gör att den blir otroligt mycket torrare!
    Sen är det smidigt de gånger som man passar på att köra med impregnering, för då ska man faktiskt torka i torktumlaren! Iallafall med den flytande impregneringen som vi kör med i tvättmaskinen.
    Men om jag inte impregnerat, så brukar jag stoppa i skotorkens "armar" i ben + ben + ärm + ärm (vår skotork har 4 utblås).
    Då går det snabbt och enkelt!

Och utan skotork hade vi inte klarat oss särskilt länge... Vi använder den till tvättade skor (gympadojjoer mm som behövs tvättas lite då och då), blöta skor/gummistövlar, blöta vantar särskilt regnvantar eller tjocka vintervantar som är tåliga mot väta, jackor, snabbtorkning av älsklingsplaggen som tvättats för sent, tar med på hotellsemester när det är slasktider eller regnvarning för att torka skor och jackor som inte torkar så bra på ett litet instängt hotellrum.

Så vår lilla tork för en billig peng har arbetat hårt och varit värd varenda krona.

• Fru Ve

Vi har 1600 varv centrifugering på vår tvättmaskin och jag upplever att ytterkläderna torkar jättesnabbt, trots att jag inte äger torktumlare. Hänger bara upp dem på en galge i duschen och sen är de helt torra morgonen därpå. Kanske har du för dålig centrifugering TS? Vi köpte en maskin med extra bra på grund av att vi haft sängvätarbarn så vi tvättade täcken i stort sett dagligen.

Svar på tråden Hur lyckas ni torka en nytvättad overall?