GBS gravid
Hej!
Jag fick reda på idag att jag har GBS (streptokocker B). Har läst på ALLT möjligt om det nu. Jag hade aldrig hört talas om det förut. Finns det någon mer som har/haft det? Vi känner oss oroliga nu.
/ Gravid vecka 29
Hej!
Jag fick reda på idag att jag har GBS (streptokocker B). Har läst på ALLT möjligt om det nu. Jag hade aldrig hört talas om det förut. Finns det någon mer som har/haft det? Vi känner oss oroliga nu.
/ Gravid vecka 29
Ja, jag har haft det, konstaterat med barn två och tre och troligen även med första, som föddes efter vattenavgång i vecka 35. Inför förlossningen skall mamman ha antibiotikadropp i fyra timmar, när mitt andra barn föddes hanns det inte med alls, och när trean kom hann jag väl få dropp kanske en timme (då lyssnade de på när jag sade ifrån att dropp måste sättas med en gång). Vi fick stanna kvar på BB för observation i 48 timmar.
Jag hade det, fick vattenavgång i v 32+0 och barnet föddes i 33+0. Allt gick bra.
Jag är bärare, det bekräftades när jag väntade andra barnet. Ett tips är att inte googla FÖR mycket (det står mycket hemskt om det i samband med graviditet men man ska komma ihåg att det är väldigt ovanligt att man får dödliga komplikationer av det). För mig innebar det inte mer än att jag fick lämna urin till odling vid varje BM-besök och att jag fick ta antibiotika ett par ggr under graviditeten pga för höga halter av bakterier. Och under förlossningen fick jag antibiotika för att inte barnet skulle smittas. Så om ditt vatten skulle gå är det viktigt att du kommer in till förlossningen för att få antibiotika.
Jag hade också gbs när jag väntade lillan, jag var jätteorolig, hann inte få antibiotika men allt gick bra trots allt. Förstod att det är ganska ovanligt att barnen smittas. Om jag inte minns fel pratade dom om 1 på 200 000....tror dessutom att det är ganska nytt att dom testar det.....men hursomhelst....åk in i tid bara så du hinner få antibiotika så går det nog bra.
Tack för era svar. Det lugnade! Jag ska se till att inte googla nå mer och stå på oss om att få komma in till förlossningen snabbt efter att vattnet gått/värkarna börjat.