• Anonym (Styvm­amma)
    Äldre 30 Jan 10:03
    6525 visningar
    39 svar
    39
    6525

    Får man ge bort någon annans husdjur?

    Jag är styvmamma till min sambos 7-åriga dotter. Hon och hennes pappa har bott här hela livet, och biomamman har flyttat till en annan stad. Jag har bott här i snart 1 år, och jag har katter. Dock har min styvdotter en kanin, som har bott här innan jag flyttade in så hur gammal kaninen är vet jag inte. Problemet är att kaninen och mina katter går inte så bra ihop, så jag funderar på att ge bort kaninen eftersom styvdottern är här varannan vecka. Men jag undrar om jag får göra så? Jag tycker att katterna går först eftersom jag bor här nu, medan styvdottern bor här varannan vecka.

  • Svar på tråden Får man ge bort någon annans husdjur?
  • Äldre 30 Jan 10:58
    #23

    Det kvittar om "det bara är hon som älskar kaninen". Du rör den inte! Ni kommer på en annan lösning annars är det du som blir problemet! Jag växte upp med en styvpappa och vet att det inte är lätt att gilla "mammas nya". Gör du en sån sak blir du hatat av flickan för resten av livet och ska försöka leva vidare med detta. Att du ens tänker så är väldigt hjärtskärande. Bara för att hon är där hälften så mycket som du så är dina katter automatiskt mer värda? Nej!
    Fixa med separata rum (många har kaninrum).

  • Anonym (mardr­ömssvä­rmor)
    Äldre 30 Jan 11:04
    #24

    Tänk efter nu: Hur många vänner har du?
                            Hur många människor har du blivit osams med? Ganska många?


    Med tanke på hur dina inlägg är så verkar du vara en sådan där person som alla hatar bakom din rygg. Självupptagen, egoistisk och iskall.

    Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom allt. Du tål inte att han älskar sitt barn mer än han älskar dig. Men det kommer en dag då fjällen faller (om du vet vad det betyder) och då kommer han, och barnet, att fly så långt bort ifrån dig som det bara går. SKÄMS!

  • Äldre 30 Jan 11:11
    #25
    Anonym (Styvmamma) skrev 2017-01-30 10:51:41 följande:
    Jag hade skällt ut honom efter noter. Mina katter är allt! Nej kaninen är det bara hon som älskar. Han ville egentligen inte skaffa kanin till dottern men gjorde det ändå för att hon tjatade så om en kanin.
    Precis! Det är ju exakt det du gör mot flickan. Varför räknas inte hennes känslor? 
    Det spelar ingen roll om din sambo älskar eller inte älskar kaninen, den frågan var ironisk, självklart har det ingen betydelse för hurvida det är okej eller inte att ge bort någon annans djur. Flickan älskar sin kanin alltså är det lika lite okej för dig att ta beslutet att skänka bort den som det är för din sambo att skänka bort dina katter. 
  • Anonym (Är du på riktig­t)
    Äldre 30 Jan 11:16
    #26

    Det du funderar på att göra kallas för egenmäktigt förfarande och är en brottslig gärning.
    Att ge bort ett barns husdjur är oerhört grymt. Stackars barn som fått dig till styvmor :(.  Du får svälja förtreten och hålla katterna ifrån kaninen.

  • Anonym (Jazz)
    Äldre 30 Jan 11:38
    #27

    Hur kan man ens tänka en sån tanke?

    Du har inget att säga till om när det kommer till dotterns kanin. Du visste att den fanns där när du flyttade dit.

    Om inte dina katter kan uppföra sig får du helt enkelt se till att dom inte går in där kaninen är.

  • Äldre 30 Jan 12:19
    #28

    Nej det får du inte. Man fr inte ge bort någon annans egendom. Det är olagligt.

    Så håll katterna i ett annat rum och vänj dig.

  • Anonym (Hp)
    Äldre 30 Jan 12:55
    #29
    Stårschan skrev 2017-01-30 10:10:11 följande:

    Det finns en anledning till att epitetet 'kaninkokerska' fungerar som ett kärnfullt sätt att beskriva en psykopatisk kvinna. (Efter berättelsen om en kvinna som blev less på barnens kanin och slaktade den och tillagade den och bjöd familjen på den till middag).

    Vissa saker är helt enkelt tabu - däribland barns husdjur.


    Öh nej? Det kommer från en film med Glenn Close där hon har ett förhållande med en gift man och kokar hans barns kanin.
  • Äldre 30 Jan 12:57
    #30

    Wow! Ok, för det första så får du inte ge bort saker (inkl husdjur) som inte är dina egna. Flickan äger kaninen oavsett om hon är myndig eller ej. För det andra älskar hon sin kanin lika mycket som du älskar dina katter. Stäng dörren till rummet där kaninen är så är problemet löst. Jag är en crazy cat-lady själv men jag hade aldrig flyttat ihop med någon där jag visste att det hade kunnat bli problem med kissen och ett annat djur. ALLA djur har värde, inte bara dina katter. Ett tredje alternativ som du inte ens verkar ha tänkt på är att du blir bundis med kaninen så att du och styvdottern får något gemensamt. Ett barn kommer ihåg om vuxna som är snälla mot deras djur.

  • Stårsc­han
    Äldre 30 Jan 13:09
    #31
    Anonym (Hp) skrev 2017-01-30 12:55:15 följande:
    Öh nej? Det kommer från en film med Glenn Close där hon har ett förhållande med en gift man och kokar hans barns kanin.
    Sorry. I stand corrected vad gäller varifrån uttrycket kommer, men faktum kvarstår att begreppet är talande.
  • Äldre 30 Jan 13:31
    #32

    Nej, självklart får man inte ge bort någon annans husdjur.

    Hur kan man inte förstå ngt sådant själv?

  • Äldre 30 Jan 13:32
    #33

    Men ha kaninen i flickans rum och håll dörren stängd. Är väl inte så svårt?

    Kom dock på sambons ex som tyckte att deras barn skulle ha en katt som även den skulle bo varannan vecka. Där sa jag stopp i alla fall för mina katter skulle definitivt inte gilla det.

  • Anonym (well)
    Äldre 30 Jan 13:36
    #34

    jag har inte läst allas svar men varför kan inte styvdottern har sin kanin hos sin biomamma?

  • Anonym SE
    Äldre 30 Jan 16:50
    #33
    Anonym (well) skrev 2017-01-30 13:36:43 följande:

    jag har inte läst allas svar men varför kan inte styvdottern har sin kanin hos sin biomamma?


    Så du menar på allvar att en kanin som pappan skaffat åt sin dotter och som bott där hela tiden nu ska flytta?
  • Äldre 30 Jan 16:54
    #34
    Anonym SE skrev 2017-01-30 16:50:59 följande:

    Så du menar på allvar att en kanin som pappan skaffat åt sin dotter och som bott där hela tiden nu ska flytta?


    Är det en möjlighet så är det väl inget fel med det? Men ENBART om mamman är med på det. Inga påtryckningar.

    Vi fick den frågan från bonusdotters mamma. Om vi kunde ha kaninen de skaffat hos oss istället. Mamman ville inte ha kvar den av olika anledningar. Klart man kan fråga :)
  • Anonym (trams­)
    Äldre 30 Jan 17:05
    #35

    ni är medvetna om att tråden flyttats till sandlådan?

  • Anonym SE
    Äldre 30 Jan 17:19
    #36
    Brumma skrev 2017-01-30 16:54:18 följande:
    Är det en möjlighet så är det väl inget fel med det? Men ENBART om mamman är med på det. Inga påtryckningar.

    Vi fick den frågan från bonusdotters mamma. Om vi kunde ha kaninen de skaffat hos oss istället. Mamman ville inte ha kvar den av olika anledningar. Klart man kan fråga :)
    Ja om det är på dotterns eller pappans vilja ja. Att slänga ut dotterns kanin pga nya inte vill ha den där är inte okej alls.

    Hon visste när hon flyttade in att den fanns där.
  • Äldre 30 Jan 17:44
    #37

    Kaninen var där först!

  • Anonym (Nova)
    Äldre 31 Jan 14:47
    #38

    Från dotterns perspektiv. 


    "Hej familjeliv! Jag kommer inte riktigt överrens med min styvmamma, hon är egoistisk och så. Och jag tänkte att eftersom bara pappa älskar henne så är det väl okej för mig att ge bort henne? Tänkte lägga upp en annons på blocket! Tror ni någon nappar?"

  • Äldre 31 Jan 17:41
    #39
    Anonym (Styvmamma) skrev 2017-01-30 10:09:27 följande:
    Hon ör inte myndig så hon har inget att säga till om. Det har hennes pappa däremot så jag tänkte kolla med honom också och är han ok med det så skänker jag kaninen.
    Du är störd.
Svar på tråden Får man ge bort någon annans husdjur?