Anonym (älskademamma) skrev 2017-01-31 22:30:30 följande:
Tack för alla historier! På något sätt känns det lättare att höra hur många som faktiskt gått igenom detta och förstår var det handlar om. Från mina vänner får jag mest kommentarer som "sluta inte hoppas" och "hon blir snart bättre ska du se" vilket bara gör mig förbannad.
Jag bor och jobbar 50 mil från mina föräldrar så är hos dem på sjukskrivning just nu. Senare blir det tjänstledigt för vård av närstående så jag kan vara här så mycket det går. Men hon är redan så utmattad att det är svårt att "uppfylla drömmarna". Ett enkelt besök tar all energi hon har. Mat är svårt att lyxa till då hon har tappat smaksinnet... Det är jättesvårt att "få till" några sista riktigt fina minnen...
Man känner sig så fruktansvärt hjälplös, förbannad och förkrossad!
Det är ju ett tag sedan du skrev detta, men jag hoppas att din mamma inte har blivit sämre. I så fall ber jag om ursäkt om jag kommer med mitt råd "för sent."
Men eftersom din mamma redan är så påverkad av sin cancer, är mitt råd att bara finnas där. Kräv inget av henne, och inte heller av dig själv. Mer än att finnas där. Fast man menar så väl, kan ju bara ett samtal göra den sjuke helt utmattad. Så att bara finnas där kan vara mer än nog. Men om du inte redan har gjort det - tala om för henne hur mycket du älskar henne.
Det låter väl som världens mest självklara råd, men jag önskar att jag varit bättre på det när min egen mamma var sjuk. Men det var svårt, för vi pratade inte så ofta om sådana saker i min familj, och mamma ville dessutom inte riktigt ta in att hon faktiskt var dödsdömd. Det gav henne extrem ångest, och gjorde det väldigt svårt att prata om sådant som hon associerade till sjukdomen. Vilket ju tyvärr även kunde gälla sådant som starka känsloyttringar.
För mig är det nu drygt en månad sedan jag miste min mamma, efter nästan tre års cancersjukdom. Trots att hon var sjuk så länge, känner jag mig fortfarande ganska chockad. Och nästan allt jag gör, och allt jag upplever, påminner om henne. Det önskar jag som sagt att jag varit bättre på att förmedla till henne. Hur oerhört viktig hon har varit för mig, och hur tacksam jag faktiskt är för allt hon har gjort.
Jag tänker på dig ts.
Kramar